MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin El10 ombygge til DC?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin El10 ombygge til DC?

 Post Reply Post Reply
Author
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin El10 ombygge til DC?
    Posted: 11 november 2012 at 18:37
Kan denne lett bygges om?? Tenker på dette med hjul/elektronikk ol og om de dekodere som sitter der kan brukes om hverandre og om det er 8 eller 21 pins plugg for dekoder på disse??
 
 
Dette pga denne modellen er rimlig og da vil man slippe og vente lenge til den kommer i DC som den egentlig skulle iår..
 
 
Mvh Frode
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 18:57
EL10 ble goså laget i svensk og sveitisk variant,
både i AC og DCutgave.
Back to Top
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 19:25
Jeg kjører kun Norskt så svensk og Sveitsisk skal jeg ikke ha..
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 19:59
Modellen ble vel laget i likestrømsutgave under merket Trix i forrige omgang.
 
 
Modellen som Märklin annonserte i år er strøket av produksjonsplanen grunnet for liten interesse fra forhandlerene.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 20:01
Største problemet er at hjulene må elektrisk isoleres fra hverandre på akselen.
Dette er vanskelig hvis du ikke har tilgang til dreiebenk etc.
Alernativt kan du få tak på trix hjulaksler, men da blir det kanskje like kostbart som å kjøpe de ferdige trixloket.
Innmaten er nok nær identisk, uten at jeg husker detaljene.
 
I "Alt om Modelltåg 6" fra 2006 står det en utfyllende artikkel av Christer Engström om ombygging med løvsag og lim, med tilleggsartikkel i nr. 7. Jeg lot ideen gå fra meg etter å ha lest disse!
 
Det er imidlertid veldig enkelt å få kjøpt en Trix El10 på Ebay.de


Edited by Asgeir - 11 november 2012 at 20:04
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 20:17
Bladet "Alt om Hobby" hadde litt om dette og konkluderte med at man trengte et par deler som ikke lenger var å få tak i. Tror dessverre derfor at det ikke er en jobb for uerfarne innen faget. men ser at lokene fra Trix stadig er til salgt på QXL og Ebay så det bør være mulig å få tak i fortsatt.

Det kan derfor lønne seg å kjøpe en sveitsisk variant i likestrøm og evt. lakke om eller bytte lokkåpene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 20:20
Bare har hørt noen modeller er så lette og byge om så var derfor jeg ville spørre..
 
 
Trix skulle kommer med nytt opplag av El 10 iår men når jeg kontaktet dem i mai fikk jeg til svar at det var utsatt til neste år da de hadde mange AC igjenn og ville selge dette først..
 
 
Jeg veldig fornøyd med Roco og Trix de svarer hurtig på mail og er greie og spørre vet stort sett når ting skal i produksjon ol..
Back to Top
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 20:32
Ser de rett som det er på Qxl men de går for mer enn en modell er verdt for meg på brukt/nytt marked av private når man kan betale 200 mer og ha en garenti hos en forhandler gjør jeg heller det mye av det på qxl går for priser som ikke jeg ville gitt..
 
Men skulle noen ville selge en pent brukt kan jeg kontaktes men som sagt det er annonsert nytt opplag så om jeg venter til sommeren med og kjøpe en ny til 1900 med dekoder da eller får en rimelig på privatmarked spiller liten rolle..
 
 
 
Mvh Frode S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 23:18
El 10 er vel ett av de enkleste lok å bygge om til DC?
- Mener AoH-artikkelen med å sage over eiker i hjulene og siden lime dem, var meget komplisert. Trix-utgaven har, etter det jeg kan se, ikke denne løsningen? Der har man brukt isolerte senterbøssinger på alle hjul på den ene siden - inkludert blindhjul. Spesialbor for å bore opp hjulene fåes hos verktøyleverandøren Fohrmann - eller man kan bore opp i 2 omganger med bor av forskjellig diameter.
Akslinger som er neddreiet der isolerbøssingen sitter er vel standard reservedel hos Märklin/Trix - eller man kan dreie selv i metalldreiebenk?
Gjorde denne jobben for noen år siden på en Ub. Da var det jeg slet mest med, å få tak i holder og kontaktblekk for strømoppak. Det klarte jeg den gang å få tak på hos "min forhandler" i Tyskland da det ikke lykkes i Norge.
 
AoH-løsningen er vel mer generell og særlig påkrevet for damplok. Her må veivstenger på ene siden isoleres da de ellers kortsluttes der de er festet i ramme og i sylinderblokk ved navisolering.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 12:16
Har nå oppdaget at det finnes en enklere løsning for å bygge om Märklin damplok til 2-skinne likestrøm.
Det finnes nå noen isolerbøssinger med påstøpte veivtapper i plast. Derved kan selve hjulskiven isoleres og kortsluttes ikke via kobbelstengene. Man må da sikkert endre innfesting av kobbelstengene og fjerne veivtapper som stikker ut?
Disse finnes trolig bare i rød plast? - Har sett forskjellige typer på Ebay.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.