MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Litra G2 - Steinar&Steinar
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litra G2 - Steinar&Steinar

 Post Reply Post Reply
Author
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litra G2 - Steinar&Steinar
    Posted: 27 september 2012 at 23:08
Efter att byggt ett större antal svenska mässingsmodeller tänkte jag nu ge mig i kast med att bygga några norska mässingsbyggsatser. Valet har fallit på tre "lukkede godsvagnar litra G2", byggsatser konstruerade av Steinar&Steinar som jag har haft liggande ett tag i min garderob. Jag har byggt motsvarande typ av svenska godsvagnar och finner att det skulle vara trevligt att kunna inkludera några norska godsvagnar i trafiken på klubbanan.
 
Vagnarna som jag har liggande och tänker ge mig i kast med är;
G2 type 1
G2 type 4
Gf2 type 1
 
Med hjälp av en bra byggbeskrivning, och tråden här på forumet om äldre G-vagnar, kommer jag en bit på vägen men har dock några frågor.
 
Då jag avser bygga vagnarna i så "tidigt utförande som möjligt" ( möjligen i leveransutförande) undrar jag följande, och då med befintliga byggsatser som grund;
 
G2 typ 1: Kan byggas i stort sett i leveransutförande som en G typ 5 från 1897-1908, eller?
Gf2 typ 1: Kan byggas i stort sett i leveransutförande som en av 110 levererade Gf typ 1 från 1897-1909
G2 typ 4: Här får jag däremot problem. Är detta ombyggda vagnar från tidigare Gf med högt bromshus, och därmed bara möjliga att bygga i ett sent utförande?
 
Tacksam för kommentarer och synpunkter inför mitt bygge.
 
/Ola
 
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2012 at 23:48
Tillägg/korrigering;
 
Efter att läst den eminenta byggbeskrivningen noggrannare konstaterar jag;
 
G2 type 4; Byggsatsen representerar vagnen i utförande 1954-66 och är uppenbarligen ombyggda från vanliga G2 type 1 (fd G type 5), men kan den byggas i äldre utförande? Med andra ord, när tillkom G2 type 4?
 
/Ola
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2012 at 00:19
G2 type 4 er ombygde Gf2 type 2 (1936 literering), ved å fjerne det opphøyde bremserhuset og erstatte med en -plattform.
Typen eksisterte på begynnelsen av 50-tallet (1954?) og frem til slutten av 60-tallet.
Det var registrert 3 stykker i 1967!
 
Eldre versjon, dvs Gf2 type 2, kan bygges ved å scratcbygge et løftet bremserhus å montere det over plattformen. Såvidt jeg vet eksisterer det ikke noen slike i dag, men målene kan tas fra Gf3 type 3.
En slik vogn eksisterer på Krøderbanen, men breserhuset på denne typen har mye større vinduer spesielt over taket over vognkassen og dørene skal slå motsatt vei (dvs. uttover): http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/4728-gf3-14092
 
NMJ har laget modell av Gf3 type 3 i sin Superline serie:
 
Andre detaljer i opprinnelig utførelse:
-Lakkeres i gråblått med sorte detaljer og undersell
-Gitterer foran de små vinduene i vognkassen var ikke montert
-Hadde vognen gjennomgående rør og slanger til bremser var de vakum
-Gf2 type 1 og de fleste G2 type 1 hadde sent 1800-talls korsbuffere som var kortere (585 mm.)
 
Blir spennende å se hva du får ut av disse byggesettene Smile
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,281 seconds.