MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di3 Spesialmodell fra Brg. Modelljernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di3 Spesialmodell fra Brg. Modelljernbane

 Post Reply Post Reply
Author
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di3 Spesialmodell fra Brg. Modelljernbane
    Posted: 19 januar 2012 at 21:48
Heisann! Håper noen kan si noe om denne:
Marklin H0, fra Bergen Modelljernbane, Di3a NSB 604. Den er i helmetall, kåpa som understell. Men er vel bare analog.
Er uerfaren i dette geamet, og lurer på om den kan kjøres digitalt, og hvordan den eventuelt kan bygges om. Den har bl. a. bare strømopptak på en boggi og bare på den ene siden.
Har bilder av boggien samt "innmaten" med motor og koblinger, men finner ikke ut av hvordan jeg legger ut bilde. Får finne ut av det etter hvert.

Takknemlig for hjelp og tips.

MJ hilsen fra Ludefladen.

Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 11:09
Om loket er analogt eller digitalt, kan du finne ut ved å skru av kåpa.
Er loket digitalt, ser du det med en gang. Ta kontakt med Amundsen,
så vet han om du kan gjøre om fra analogt til digitalt. Er det likestrøms-
lok, heter det MærklinHamo.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 11:23

Jeg ser du i en annen tråd etterspør min kommentar til dette. Men jeg har dessverre ikke noe vettugt å si om dette. Jeg er nybegynner i digital command contol (DCC) (Finnes det noe godt norsk ord for dette?) og har aldri gjort noe forsøk på å digitalisere disse gamle Märklin-Hamo-lokene.

Det jeg drev med på 80- og 90-tallet var digital cab control, dvs. digitalisering av hvordan styre konvensjonelle lok som ikke har dekoder i seg. Dette er imidlertid ganske komplekse systemer, så etter at DCC er blitt så veletablert, velfungerende og med avanserte dekoder som også får plass i små lok, er det ingen grunn til å ikke gå for DCC i stedet. 

Svein S
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 11:44
Jeg vet at det er gjort av et medlem i HMjK.  Skal tipse han om denne tråden!
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 12:17
Takk for diverse svar.

Det er en Marklin/Hamo 8337

Hvor finner jeg info om hvordan jeg legger ut bilder?

MJ hilsen

Ludefladen
R.Norheim
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 21:34
Man får kjøpt et ombygnings sett for å digitalisere eldre Di3 lok fra Maerklin. Vet Amundsen Hobby  i oslo kan skaffe dette.
A matter of life and death
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 21:52
Originally posted by Ludefladen Ludefladen wrote:

Takk for diverse svar.Det er en Marklin/Hamo 8337Hvor finner jeg info om hvordan jeg legger ut bilder?MJ hilsenLudefladenR.Norheim



I stedet for å skrive innlegg i boksen under, trykker du på svar på forrige innlegg. Da får du en større boks med flere menyvalg, blant annet en knapp for opplasting av bilder. Systemet har begrensing for størrelsen på file. Derfor bør du endre bildet til en størrelse som aksepteres på web før du laster det opp.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 11:00
**************
(Slettet pga dobbelt postering
 
Per Einar


Edited by Per Einar Orebe - 21 januar 2012 at 17:39
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 11:03
Dette er hva Bjørn Hisdal svarte meg:
 
"Jeg forstår det slik av det han skriver at dette er en Mä/Hamo-modell, og loket har da permanentmagnet i motoren. Da kan han bruke en hvilken som helst DCC-dekoder som gir minst 0,7 A motorstrøm.
Disse gamle motorene trekker gjerne over 0,6 A på full belastning.

Er det er Mä vekselstrømsak, med elektromagnet i motoren (trådviklet magnet), må han ev. kontakte Knut Pedersen i Horten for å få kjøpt Viessmann-dekoder 5247
som er beregnet på Mä-motorer. Innbyggingen skulle være grei nok hvis fyren kan lodde.

Hvis han kjører Märklin og Motorola-system, er vel Amundsen det beste tips jeg kan gi.

Hilsen
Bjørn H
."
 
Håper dette hjelper deg.  Om ikke så prøv å ta kontakt med en klubb nær der du bor. Der er det sikkert en som har gjort noe tilsvarende.
 
MVH
 
Per Einar Oreberg  HMjK
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 12:27
Det skal være en likestrømsmaskin uten at jeg kan se det på motoren. Men det står på esken. Synd at jeg ikke får til å legge ut bilder av innmaten.
Men da høres det i hvertfall ut som at den kan bygges om til DCC

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 12:30
Hei Morten

Den knappen fungerer ikke hos meg. Kan det ha nmed at jeg bruker Mac?

Ludefladen
R.Norheim
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 14:57
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Dette er hva Bjørn Hisdal svarte meg:
 
"Jeg forstår det slik av det han skriver at dette er en Mä/Hamo-modell, og loket har da permanentmagnet i motoren. Da kan han bruke en hvilken som helst DCC-dekoder som gir minst 0,7 A motorstrøm.
Disse gamle motorene trekker gjerne over 0,6 A på full belastning.

Er det er Mä vekselstrømsak, med elektromagnet i motoren (trådviklet magnet), må han ev. kontakte Knut Pedersen i Horten for å få kjøpt Viessmann-dekoder 5247
som er beregnet på Mä-motorer. Innbyggingen skulle være grei nok hvis fyren kan lodde.

Hvis han kjører Märklin og Motorola-system, er vel Amundsen det beste tips jeg kan gi.

Hilsen
Bjørn H
."
 
Håper dette hjelper deg.  Om ikke så prøv å ta kontakt med en klubb nær der du bor. Der er det sikkert en som har gjort noe tilsvarende.
 
MVH
 
Per Einar Oreberg  HMjK
Blir det ikke som gammelt Lima(som hopper bortover skinnegangen på DCC) når man bare legger inn en dedokder uten å sette inn dette ombygningsettet?
A matter of life and death
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 16:09
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Blir det ikke som gammelt Lima(som hopper bortover skinnegangen på DCC) når man bare legger inn en dedokder uten å sette inn dette ombygningsettet?
 
Et av de første lokene som jeg satt dekoder, går som en drøm den.
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 16:21


Prøver en gang til med et bilde. (skeptisk)
Dette er innmaten.

Hva sier det om motoren; AC el DC?

Edited by Ludefladen - 21 januar 2012 at 16:23
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 17:38
Så langt jeg har sett av de lokomotivene som Bjørn har digitalisert, både gamle Lima og Märklin lok så går de minst like godt (eller dårlig) som før
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2012 at 23:37
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Så langt jeg har sett av de lokomotivene som Bjørn har digitalisert, både gamle Lima og Märklin lok så går de minst like godt (eller dårlig) som før
Det er jo bra. For min T43 fra Lima hopper som som bare det. Så det blir nok det eneste Lima loket som får dekoder hos meg.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.