Navneskilt på stasjonsbygninger i Norge |
Post Reply |
Author | |
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 oktober 2011 at 08:32 |
Stasjonenes navn er gjerne satt på skilter, hvite skilt med svart kant og tekst. Jeg har sett disse så og si alltid på fronten mot sporene og ofte (Alltid?) på gavelveggene. Ofte så er det vel også plassert skilt på motsatt side av bygget i forhold til platform (Gateside). Stemmer dette, at det er normalt md skilting mot alle sider der publikum vil kunne oppholde seg? Finnes det regelverk for slikt? Dette gjelder en modell av et fiktivt stasjonsbygg som er taenkt lagt til en gang i 60 årene.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skilting mot gatesiden tror jeg er unntaket. Folk vet jo hvor de er når de er på gatesiden, mens skiltingen mot sporsiden er for å informere passasjerene hvor toget er kommet. Skiltingen ble normert sånn ca 1980 da det ble hvit tekst på mørkeblå bunn. Det het vet NSBs designprogram, eller noe slikt. Før det virker det som om skiltingen var noe jernbanedistriktene selv stod for, selv om det nok var vanligst med sort tekst på hvit eller sølvfarget bunn, og noen ganger med sort ramme, andre ganger uten ramme. Likevel fantes det en rekke varianter. Her er noen jeg kommer på i farten: -Østfoldbanens begge linjer hadde på noen stasjoner tekst i løse bokstaver (unntaksvis på hvit plate), skråstilt, blå bunn og hvit kant på hver enkelt bokstav. Se eksempel fra Oppegård lenger ned. -Trondheim distrikt nær Trondheim hadde løse sorte bosktaver med avstandsstykker slik at at sto noen cm ut fra veggen de var skrudd på. -Nordlandsbanen hadde skilt med sort bunn og hvit/sølvfargede bokstaver. Jeg tror bokstavene var i relieff i forhold til bunnen, dvs. antagelig løse og så festet til bunnplaten. -Ved innkjøring til mange større stasjoner var det store skilt med lys tekst på mørkebrun bunn. Tror også disse bokstavene var i relieff til bunnplaten. Dette var åpenbart for å varsle publikum hvor de kom hen. -Går man litt tilbake i tid, var stasjonsnavnet ofte malt direkte på veggen bokstav for bokstav og da med sort tekst. Ingen egen bunnplate, altså. Denne teksten mener jeg kun (eller nesten bare) stod på endeveggene i forhold til sporet, altså normalt gavlene. Nedenfor er noen bilder hentet fra NJKs stasjonsdatabase som viser ulike måter å angi stasjonsnavnet. Fotografens navn og årstall angitt i [ ] hvis kjent. [Ulf Berntsen, 1961] [Ulf Berntsen, 1970] [Normann, 1920] [Hjorth-Johansen, 1977] [Arentsen, 2010] [?, ca 1915] [Lindholm, ca 1972] [Arnesen, 2008] [Sando, 1978] |
|
Svein S
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra samling!
Interessant dette med skilt, ganske viktig hvis man bygger en fiktiv del av en virkelig strekning, for eksempel, slik som vi gjør på TMJK, en del av Dovrebanen. Den stasjonen Bjerka var litt stakkarslig, er den ombygd fra noe mer prangende? I det minste burde det vært litt annerledes plassering av vinduene på det nærmeste bygget, kanskje en dør foran, det der er jo bare surr …
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ekspedisjonsbygningen på Bjerka var bygget som vokterbolig. Det var flere slike som ble "utvidet" til stasjon. Den er imidlertid erstattet for noen år siden av et mer moderne bygg: |
|
Svein S
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm, kjenner vel ikke en pulserende faglig glede ved det nye bygget, syns det litt forvirrede gamle var morsommere … Vokterbolig, ja, da er det vel gjerne litt vinduer og dører som er flyttet og tettet, da, kanskje det fins et gammelt bilde av den et sted?
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den første stasjonsbygningen på Hellvik var også en vokterbolig, på dette bildet sees forøvrig to varianter stasjons-"skilt". Varianten til høyre på bygningen var den som var vanlig på Jærbanen og Flekkefjordbanen fram til den som kom på begynnelsen av 1980
Edit: Kan jo legge til at skiltet ut mot sporet også opplyste om "18,1 m.o.h" Bildet er tydeligvis tatt like etter sporomlegging, siden stasjonsbygningen har to sporsider Edited by jevistad - 06 oktober 2011 at 17:24 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, her er et bilde av Bjerka fra 1954. Bjerka var stasjon fra starten (1942), så det er ikke en opprinnelig vokterbolig som er ombygget/utvidet, men man brukte en vokterboligtype og lot pgså være stasjon. Antagelig var trafikken antatt å være minimal, men behovet for stasjon for togframføringens del var der jo etter visse kilometers avstand uansett. Loktypen er en stortysker, 63a, nr. 1104 |
|
Svein S
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser man dét. Den har vært sånn alltid. Ingen skjønnhet, ikke engang i ungdommen … Solide skilt imidlertid, det skal den ha.
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet av Bjerka som Svein viser her er slik jeg mener å huske noen stasjoner, med skilt på endevegg og mot spor. Er dette odinært?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det var nok normalordningen i nyere tid, dvs. de sise 100 år eller noe slikt. :-) |
|
Svein S
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den nye stasjonen på Bjerka ser ut fra bildet mest ut som en standard 80-talls skole fra Block-Watnes katalog for offentlige bygg. Taket er ganske typisk. Ikke mye klassisk jernbanestasjonarkitektur, i hvert fall. Og denne stasjonen kommer på en strekning som noen timer før kunne fremby NSBs flotteste stasjoner for passasjerer på nordgående tog!
|
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |