El 15 ombyggingssett |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Author | ||
akselstog ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 mars 2021 at 09:20 |
|
Ser veldig bra ut!
|
||
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har blåst liv i dette prosjektet igjen, og har tegnet en ny front som skal 3D-printes.
![]() |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Trope ![]() Viderekommen ![]() Joined: 25 februar 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sysler også med å lage en modell av EL15 med A.C.M.E class 060 som basis og ombyggningssett fra Messingmodeller til for å få en norsk El 15. For å få en mer korrekt modell vurderer jeg å få 3D-printet nye fronter eller helle lokkassen samt andre detaljer.
Er det noen som har tegninger på EL15 jeg kan benytte for å modellere fronter, detaljer og/eller lokkasse? Ønsker også bilder av en ombygget modell hvis noen har fått dette til. |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dersom man ikke har forbildet som lydfile, kan det være nyttig å sammenlikne lok med samme byggemåte. Derfor har jeg listet opp tidstypiske med primærsjalting og likerettere. Det er kanskje flere, men de jeg har nevnt er i "Svenska Ellok"(også BLS Re4/4 er nevnt).Kjøleviften kan lyde forskjellig men på Rb1, tror jeg den er lik da det er samme lokfabrikant / lisenshaver og årstallet stemmer omtrent (tidstypisk). De andre lydene som kompressor og tyfon kan sikkert endres til mer passende? (Jeg har aldri hørt lyden av Rb1.) Rb 1, 2 og 3 ble bygget som prøvelok til SJ i 1962 hver i 2 eksemplarer - mens det finnes modeller av typene - og helt sikkert lydfiler. http://www.one87.se/modeller/rb1-43190835
Om det er 4 motorer eller 6, tror jeg ikke har så stor betydning for resultatet. Denne byggemåte er forholdsvis sjeldent da det kun i en kort periode var effektlikerettere, før de ble erstattet av thyristorer (som El 16)
Edited by Kjell H. - 21 august 2020 at 11:20 |
||
![]() |
||
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var spørsmål om det fantes lydfil, og Kjell H skrev:
"Lyden er ganske identisk med SJ Rb1 (om du finner den)? Relativt lik er lyden for BLS Re4/4 som var i prinsipp lik El15."
Slik jeg leser disse setningene er det ingen tvil om at det var lyden han mente. |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var derfor jeg nevnte uklar formulering: Mente Kjell loket eller lyden?
|
||
![]() |
||
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vel først og fremst reguleringsteknikk, motorkonstruksjon og eventuell støy fra hjelpeutstyr som skaper lydbildet for et elektrisk lokomotiv, ikke antall aksler.
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mulig du bare formulerte deg uklart, men Re 4/4 er definitivt ikke lik El.15. Førstnevnte er 4-akslet, El.15 6-akslet.
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
El 15 har primærsjalting som de fleste "mellomgamle" ellok. Med El15 var det ikke nødvendig å ha 16 2/3 Hz for å "lure" vekselstrømmen at den gikk på likestrøm, da det var likerettere på hver motor på sekundærsiden. Dette var nytt med likerettere på sekundærsiden.
Lyden er ganske identisk med SJ Rb1 (om du finner den)? Relativt lik er lyden for BLS Re4/4 som var i prinsipp lik El15. I hvert fall kan du lese om CFR 060 og El15 i den svenske boken "Svenska Ellok" på side 234 - 243. - Kanskje du finner noen nyttige tips?
|
||
![]() |
||
Simen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 14 mars 2019 Location: Norge Status: Offline Points: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Bestilte derfra på onsdag ettermiddag, mottok mitt i dag :) Med shipping ble det 2445kr.- (228,90 €). Ble litt overrasket at den var dyrere enn et lokomotiv fra NMJ.
Ja, det står heldigvis en del info hos www.messingmodeller.no. Jeg kommer nok til å bestille et ombyggingsett derfra etter hvert også. Er det noen som vet om det finnes lyd til denne modellen?
Edited by Simen - 18 august 2020 at 20:48 |
||
Micro ferroequinologist
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er masse detaljer som må endres på det rumenske loket.
Mest i øyenfallende, er at det mangler den 3.de topplykten og det har heller ikke 4 ventilasjonskasser på taket. Det er "noe rart" med utluftningen til maskinrommet generelt. Ellers er tyfonene, lyktene nede og snøplogene feil. Det mangler multippelkjøringskontakt og isolatorene som er festet i pantografene er feil. El15 har ikke skjermingsgitter på taket eller synlige luftaktuatorer til pantografene. Også batterikassene, sandkasser og detaljer er feil på understellet, etter det jeg kan se. Dette er bare en kort oversikt ut fra bildene. Det er mye arbeid å få loket til å likne en El15.
|
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På lager hos Lippe nå. Og de trekker automatisk fra tysk mva når du fyller ut norsk adresse. Har et underveis :-)
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Elektrolokomotive/E%2DLok/Amintiri+Feroviare%2D10025/de/modell_330754.html |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Oi! 3000 NOK + toll og mva er temmelig dyrt! Merkelig at det ikke er så mange å få tak i. Jeg kjøpte tydeligvis det siste. Etterspørselen må jo være høy på dette loket.. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har fått tak på en del tegninger, men har lovet å ikke gi disse videre. Bruker de til å tegne frontene og etsedelene til et ombyggingssett. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
T43 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nu har jag beställt ett lok.
Missade både hos Lippe och Menzels, men hittade ett i Rumänien. http://www.minimodel.eu/products/view/534 det finns några kvar fortfarande. Någon som har eller vet om ritningar till El15 går att få tag på? /Peter |
||
Peter
|
||
![]() |
||
orwold ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lokkene har kommet. Hentet nettopp to for ev ombygging til El 15.Messingsett også på byggebordet. Modellen har runde sidevinduer. Flotte spør du meg. Gledes til forsøket.
|
||
orw
|
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
060 loket ligger hvertfall på framme på nettsiden til ACME.
Men jeg er ingen "kløpper" på italiensk...
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja veldig gjerne Pelle! :-)
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
![]() |
||
akselstog ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja!
|
||
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kan være interessert!
Vi får håpe på at ACME leverer 060-loket? En runde til modellbaneforhandlere i Bucuresti i 2018, sa at ACME hadde lovet nyopplag av den tidligere modellen - men intet er kommet. Det hadde vært greit om de svenskproduserte 060-lokene hadde stått som modell. Seinere var det endringer, blant annet firkantede vinduer på siden av loket. - Er det moderne versjon som kommer (med firkantede vinduer) eller er det den med runde sidevinduer? Det ser ut som ACME planlegger en Epoke 5-utgave. Hvis de gjør det, må vel hele lok-kassen lages på nytt?
Edited by Kjell H. - 22 januar 2020 at 10:34 |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå har A.C.M.E visstnok kommet med en ny serie 060-lok. Jeg holder på å tegne nye fronter som vil bli tilbudt som 3D-printede deler som kan limes på en 060-modell. Noen som er interessert i slikt?
Modellbahn Kramm Edited by Pelle - 21 januar 2020 at 12:31 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
T43 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hej
Hur går det med ombyggnaden av ditt lok till El15? Har samma funderingar som du och väntar just nu på att ACME skall ta upp produktionen igen av class 060. Såg att http://messingmodeller.no/produkt/5-304-ombyggingssett-el-15/ har en etsplåt med diverse detaljer för att bygga sig ett El15. /Peter |
||
Peter
|
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har mange prosjekter på gang akkurat nå så denne har ligget i skuffen en stund. håper på å få satt i gang dette igjen snart.. Har ikke sjekket om lokene fremdeles er å få tak i..
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
RuneH ![]() Veteran ![]() Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På jakt etter en eldre tråd om El 14 dukket denne opp igjen.
Dette prosjektet er meget interessant og spennende og jeg lurer på om det har skjedd noe på El 15-fronten (bokstavlig talt...
![]() |
||
Mvh
Rune H |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Å bruke den du har liggende burde ikke være et så stort tap, det er jo en eldre Lima EL14 type
![]() Og bruker du den fronten så har du jo vinduene klare:) For byggeren sin del så hadde det jo vært det beste om hele EL15 fronten var som en del, og noe man kjøpte ferdig.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
For et par år siden lagde jeg en vognkasse basert på frontene til El 14. Solgte denne på QXL for et år siden..
![]() |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En ny idé dukket opp i dag. Fronten er til forveksling lik El 14..
![]() ![]() ![]() Det må gjøres modifikasjoner også på denne selv om fronten er temmelig "ferdig". Spørsmålet er om jeg tør å ofre en Lima El 14 til prosjektet, og om det går an å ta en støp av hele vognkassa. Så vidt jeg har fått med meg er det vanskelig å støpe vinduer med klart glass. Hvordan kan man da løse det med vinduene i fronten? De fleste andre delene skal kunne gjenbrukes fra originalen. Noen som har liggende eller kan ta avstøp av to el 14-fronter som jeg kan bruke som utgangspunkt, eller må jeg sage opp den jeg har liggende..? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg skal i hvert fall bygge om mitt eget Lok til el 15, så får vi se utifra det hvordan det blir med skjøtene. Har også vurdert å skjære bort hele frontpartiet i plastkassa og bygge en ny ramme i messing. Med f.eks saga i cool tool får man da rette vinkler når man skjærer ut. vi får se hva det blir til.
Så er det hvilken versjon folket ønsker, da. Utifra bilder jeg har sett er det 3 hovedforskjeller: -leveranseutførelse med hele håndtak i front og 3 lykter nede. gamle pantografer, norrlandsplog og uten ekstra ventilasjonsluker, automatkobbel - modernisert versjon med større vindusviskere og dermed brutte håndtak. Ellers som over, men med ventilasjonsluker - hectorrail med en stor og en vanlig lykt nede, rc-ploger, nye pantografer (eller en kombinasjon av gamle og nye) og litt ekstra detaljer på taket. Hvilken versjon ville dere hatt på anlegget? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
El 12 har vært i mitt hode lenge!
Orginal SJ Dm og NSB El 12 er nærmest helt identiske.
Etterhvert ble de ombygget og forskjellige i flere detaljer.
Det er 3 muligheter:
- Kjøpe UGJ lokkasser fra lokstallen og ordne et drivverk (Roco DM3 eller en av alle messing byggesett som har blitt levert i Sverige)
- Vente på at Roco får satt SJ Dm med orginale store lykter og dørplassering i produksjon
- Vente på at Roco lager El 12 i leveringsutførelse (dette er jeg rimelig sikker på vil skje!)
El 15:
jeg er opptatt av at alle detaljer skal stemme og være så identisk som mulig, men ved å bare endre lyktene, noen detaljer på taket og omlakkere tror jeg de fleste ikke vil se feilen i frontene. Ved å erstatte hele fronten med ny i messing, er det stor mulighet for at skjøten mot plastkassa ikke blir perfekt og mer skjemmende. Bare et forslag...................... Edited by Asgeir - 16 september 2011 at 22:07 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dm3 til el12 er jo intrressant. håper noen tar tak i dette! El 1 er det ikke mye likhet i, og e71 er det vel ikke så lett å få tak i.. rocos modell hadde uansett et merkelig oppheng i snuten og var bevegelig, mens el 1 hadde stiv vognkasse. jeg har tegnet en etsetegning til el1 og fått tak i hjul og blindaksel, men hvordan motor og drivverk skal konstrueres vet jeg ennå ikke. mulig jeg tar opp igjen dette prosjektet etter at vi har levert el 5 som har noe av det samme drivverkopplegget.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |