Loksound og 3amp eller 5amp kraftforsyning |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 april 2011 at 22:34 |
|
Har i en tråd fått med meg at Loksound lyddekoder kan gi problemer i et anlegg med 3amp kraftforsyning, men at dette ikke er et problem i anlegg med 5amp eller høyere.
Er det erfaring på dette og vil anbefalingen være 5amp forsyning på et anlegg med 6-8 lok og i hovedsak med lyddekodere?
mvh
Terje Skram
|
||
Terje
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har en del lok med LokSound-dekodere og har ikke merket noen særlige problemer med 3 amp strømforsyning. Jeg har delt opp anlegget mitt i flere seksjoner hvor hver seksjon får 3 amp fra hver sin booster. Da er det mindre sannsynlig at alle lokene er på samme seksjon ad gangen. Jeg ville heller satset på flere seksjoner og flere boostere med 3 amp enn å øke til 5 amp. Faren for å ødelegge lok og hjul ved avsporing øker ved høyere strømstyrke i skinnene. Det er spesielt ved eventuell kortslutning og fastbrenning av hjulene til skinnene, at den høyere strømstyrken vil være et problem. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for et oppklarende svar. Da blir det seksjonering og flere 3 amp.
Terje Skram
|
||
Terje
|
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Støtter KjellAn fullt ut når det gjelder viktigheten av å begrense korslutningsstrømmene. Husk at du har ingem kortslutningssikring ved Ik<5A.
5A er mye og bør unngås av sikkerhetsmessige grunner. Sannsynlighetem for brann er også mye større, spesielt dersom du bygger anlegg av lett antennelige materialer.
ElPro
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og ellers så ligger det da samme kortslutningssikring i dagens 5A boostere som det gjør i 3A boostere så langt jeg kjenner til hvertfall, så den påstanden er jeg ikke uten videre enig i.
Å dra frem brannrisiko ved å bruke en 5A booster vil jeg karakterisere som skremselspropaganda...
Jeg har sett skader forårsaket av kortslutning i en 5A booster, hvor et lok ble stående og kortslutte i en sporveksel. Og det er temmelig langt fra det å smelte en hjulaksel til å skulle antenne en brann, så det blir en konstruert problemstilling...
Mvh
Eirik
(Som bruker Massoth digitalstyring med 12A til sporet)
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Elpros setning om Ik < 5A er korrekt den. Det står et "ingen" der.
|
||
Svein S
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ser nå hva han mener. Han sikter til at man ved en kortslutning med større overgangsmotstand kan få en kortslutningsstrøm på f.eks. 4-4,9A som ikke løser ut vernet om boosteren er beregnet på 5A.
Det er selvklart mulig. Jeg har opplevd kortslutninger såpass langt borte fra booster at det ikke var nok til å kutte sikringen som ligger i boosteren på grunn av motstand i kabel/skinner, men det er likevel søkt å antyde at en slik kortslutning vil forårsake brann..
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Boostere reagerer svært ulikt mht. kortslutning og overbelastning. Mens enkelte boostere overhode ikke har slik innebygget sikring men "stoler på" at forankoblet trafo tar seg av dette, har andre en velutviklet overstrømsbeskyttelse.
Märklin hadde slik enkel beskyttelse på f.eks. Delta i begynnelsen. Koblet du til en stor, "ikke-Märklin" trafo, gikk det galt ved kortslutning. Ikke alle produsenter bruker å oppgi dette.
På DCC-system som brukes til 2-skinnedrift er det andre krav til slik kortsluttningsbeskyttese enn for systemer som er beregnet for 3-skinnedrift. Ved bl.a. vendesløyfer vil man på 2-skinnedrift få "planlagte" kortsluttninger. Derfor kan ikke boosteren koble ut umiddelbart når strømmen blir for høy før den har gitt en vendesløyfemodul anledning til å snu polene først. Slike vendesløyfemoduler reagerer på at strømmen passerer en viss verdi og har ikke selv innebygd strømforsyning. Det tar derfor noen hundre mS med kortsluttningsstrøm før boosteren kan koble ut.
Avanserte boostere begrenser kortsluttningsstrømmen i denne periode, før den i neste omgang kobler ut.
Noen boostere er til og med så avanserte at de faktisk måler trafoens kapasitet og begrenser event. ut-/kortsluttningsstrøm etter dette. Etter det jeg har lest, så ser de trafoens tomgangsspenning og hvordan den faller ved belastning. Derved kan de kobles til en mindre trafo enn de egentlig er beregnet for.
Det er derfor snakk om 2 forskjellige overstrømsbeskyttelser; den momentane og strømbergensende og den langsiktige og termiske.
Ved slike kortsluttninger, er jeg ikke så bekymret for booster (dersom den er av god kvalitet) men lok som ved avsporing kan ha forårsaket kortsluttning. Ledninger og strømopptak er ofte tynne ledninger og derfor ikke dimensjonert for store strømmer. Jeg bruker derfor ikke større booster enn 3A max. (på H0 - G-skala tåler adskillig mer). Edited by Kjell H. - 02 juni 2011 at 11:29 |
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Til TerjeS
Jeg kommenterte KjellAn og begrunnet litt hvorfor jeg var enig. Du kan også bruke 5A booster og oppnå samme sikkerhet som ved to stk. 3A boostere. Men du må fortsatt seksjonerer anlegget ditt.
Etter boosteren på 5A monterer du to stk 3A sikringer og kobler opp som om du har to boostere. Dette er en rimeligere løsning enn to boostere og du forbedrer kortslutningssikkerheten i anlegget ditt. Egentlig bør du velge så små sikringer som du kan klare deg med. Funker det med 2A, bruk gjerne det.
Ulempen ved en slik løsning, er at du må bytte sikring når du får en kortslutning, eller en uønsket overbelastning.
Kanskje noen vet om noen rimelige og gode elektroniske vern som kan benyttes istedenfor sikringer.
ElPro
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Terje
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tusen takk for klargjøring. har fulgt lenken med interesse og det er mye å lære. Jeg regner med at seksjonering er det samme som kalles "power ditricts". For å ha samme fasesynk og klokke i hele anlegget må da de forskjellige boostere ligge på samme "booster bus"?Beklager første kjappe tastetrykket
|
||
Terje
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har i de siste årene hatt mest fokus på oversiden av anlegget (sporlegging, landskap, bygninger, rullende materiell) og har, på tross av grunnleggende elektro og elektronikkkunnskaper, ikke satt meg særlig inn i DCC komplekset, før i det siste. Jeg har et Lenz startsett, men ønsker å gå over til Digitrax for et fremtidig anlegg. Årsaken er FREMO tilhørigheten og et ønske om å kunne bruke Loco net (og Fred mm) også hjemme. Siden jeg har en lengre reise til USA planlagt, hadde jeg planer om å handle en "Super Empire Builder" (pga en hendig håndkontroll ift "Zephyrs" klumpete og statiske booster/kontroller). Etter å ha lest ovennevnte er jeg sannelig ikke sikker, siden Empire Builder leverer 5amp mens Zephyr leverer 3.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har pr i dag MRC Prodigy Advance, men vurderer sterkt å gå over til Digitrax ved neste korsvei. Jeg har også vært skeptisk til strømstyrken deres, men de har en "duppedings" PM42 som kan fordele dette over flere "power districts" (eks 2 x 2,5A ved 5A booster, eller 4 x 2A ved 8A booster) og som samtidig fungerer som kortslutningssikring. Rent teknisk vet jeg ingenting om dette emnet, men høres ikke det ut som et kurant alternativ..?
Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Jeg har selv en Digitrax 8A kommandostasjon (DCS200) og bruker PM42 til å fordele og sikre strøm til fire segmenter (power districts).
Manualen for denne finner du her:
Denne enheten ble konstuert før lyddekodere ble så utbredt som nå. Du kan oppleve problemer dersom du har flere lok med lyd i samme seksjon etter en kortslutning - strømbelastningen ved tilkopling av strøm etterpå vil være så høy at PM42 igjen oppfatter situasjonen som en kortslutning.. Med to Broadway damplok med ESU-lyddekodere i samme seksjon er ikke noe problem for meg, men jeg er ikke sikker på hva som kan skje med enda et lydlok i samme seksjon.
Jeg vurderer derfor å bytte ut min PM42 med noe mer moderne fra DCC Specialties, for eksempel PSX4 , 4 segmenter, 0-20 A/segment, se:
Et annet alternativ er å ta en titt på denne lenken hos Elfa i Oslo:
Dette er små automatsikringer med strømstyrker på 0,5A og oppover til et passende nivå. Selv med denne prisen kan dette bli billigere enn å "grille" noen dekodere - og har du kjøpt en automatsikring så slipper du å bytte den for hver kortslutning... Men: Jeg vil ikke anbefale et hjemmebygd sikringssystem hvis du ikke selv har rimelig god peiling på hva du holder på med.
Og for å ta opp noe som ble spurt om tidligere i tråden: Dersom en PM42 eller tilsvarende elektronikk oppdager kortslutning i ett segment, blir kun dette strømløst, resten av anlegget fungerer. Kortsluttes en booster, vil alle segmentene som er tilkoplet denne bli strømløse, kortsluttes kommandostasjonen er hele anlegget dødt. Derfor er det bedre med flere boostere i tillegg til kommandostasjonen og flere segmenter per booster.
Edited by olavm - 03 juni 2011 at 08:55 |
||
OlavM
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Morten,
Jeg vil ikke anbefale Super Empire Builder siden dette settet ikke kan lese av CV verdier. Da er faktisk den nye Zephyr Xtra bedre. Du får den og en DT402 håndkontroll til nesten samme prisen. Da er også strømforsyning med i pakka. Zephyr er kanskje klumpete, men den har en innebygd kjørekontroll som er veldig lett å bruke ikke minst for barn (barnebarn....?) Du bør jo også kjøpe tilstrekkelig med UP5-paneler for håndkontroller, dersom du ikke har tenkt å gå for trådløst Duplex.... Et alternativ er å gå opp til Super Chief Xtra. Uansett vil jeg som Olav anbefale at du kjøper en PSX for to eller fire kretser. En slik kan sikre boosteren. Sml artikkel i juli-utgaven av MR. Før du handler i USA, synes du skal høre med LAAR eller noen av de andre forhandlerene i Norge om hvilken pris de kan gi deg. Edited by KnuT - 03 juni 2011 at 18:10 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som sagt over, har jeg forsøkt å forklare hvordan overstrøms- og kortsluttningsbeskyttelse må fungere for DCC-boostere. Det er ikke godt nok å bruke automatsikringer dersom man vil bruke vendesløyferelé eller har svingskive på anlegget (som også krever dette). Man må inn med en elektronisk krets som begrenser strømmen en periode og deretter kobler spenningen helt ut dersom kortsluttning varer ved.
Slike kretser er omtrent like kompliserte som en ny booster. Derfor har nok mange produsenter droppet å føre noe slikt i sitt produktspekter? Det kan derfor være like billig å bruke flere små boostere enn en krets for strømbegrensning og utkobling. "Slike saker" som PM42 er nok "en overlevning fra tidligere tider", da boostere var relativt sett kostbare og det gjaldt å utnytte den best mulig? Edited by Kjell H. - 05 juni 2011 at 10:19 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svingskiver og sløyfer, sier du. Vil det ikke være mulig å bruke gamle teknikker slik vi gjorde det da analogdrift var enerådende også ved digitaldrift på 2-skinne?
|
||
Svein S
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Apropos boostere og kortslutningsvern:
Tam Valley Depot er nye på markedet med slike, men er kanskje mest kjent for sine "Frog Juicers". |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Både i linken til Tam Valley og i siste Model Railroader blir det brukt uttrykket "ikke DCC vennlige" sproveksler. Går det på om sporvekslen er siolert eller leder strøm dit den er lagt? Kortslutningsrisken større ved en type veksler enn ved en annen type når en legger digitalt anlegg?
|
||
Terje
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan for eksempel gå på om tungene er koplet sammen med krysset elektrisk, eller koplet til de respektive ytterskinnene. Dersom det første er tilfelle kan det bli kortslutning om baksiden av et hjul berører tungen når det ruller forbi.
Peco veksler har mulighet for å bryte forbindelsen mellom tunger og kryss, og istedet lodde en ledning til ytterskinnene. Tillig har det ikke (uten sag ).
Ytterligere DCC-vennlighet kommer ved å kortslutningssikre krysset med f.eks. en lyspære,
Hilsen Halvor
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
(Et eller annet pussig skjedde på forum) Det er mange "tjutriks" som kan brukes for å begrense strømmen ved kortslutning. Som Halvor nevner, er en lyspære en metode. Selv foretrekker jeg en PTC-motstand. Den fungerer litt på samme måten.
Ellere er vitsen med automatiske vendesløyfemoduler at man trenger ikke bry seg med betjening dersom man har "sportrekanter eller vendeskiver på anlegget. "Å gjøre det" konvensjonelt, er minst like komplisert. Edited by Kjell H. - 05 juni 2011 at 10:26 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spørsmålet mitt var om det var mulig å gjøre det konvensjonelt som sier.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lyspære som kortslutningssikring ved skinnekryss har den fordelen framfor PTC-motstand at den "sier fra" hvor kortslutningen er. Det kan være en fordel mange ganger.
|
||
Svein S
|
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja :-) , men du får mye høyere kortslutningsstrømmer med DCC enn DC analog. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det får hvilken konsekvens dersom man velger manuell sløyfestyring på et DCC-anlegg? |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt høyttenkning. Det slår meg at smarte moduler for sløyfestyring i analogtiden som benyttet seg av brolikerettere kanskje ikke virker på DCC siden dette "egentlig" er vekselstrøm?
|
||
Svein S
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg fant denne info'en omkring lyspære kontra elektronikk og sikring. Der blir pære brukt i DCC anlegg. Forøvrig mye digitalt stoff. Forfatteren velger selv pære ut fra ulike grunner, men holder døra åpen for elektronisk løsning
|
||
Terje
|
||
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Som ses sa litt lengre opp i denne tråden - du bruker pære for å se hvor en kortslutning skjer. I tillegg er selvsagt bruk av pærer billigere enn bruk av elektronikk. Som pære er det ofte ok å bruke en gammeldags bremselyspære til bil, den er jo 12 V, og har en passende motstand. Edited by olavm - 07 juni 2011 at 19:36 |
||
OlavM
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lyspære med 12V / 15W eller deromkring funker bra.
Det påstås at en lyspære reagerer raskere enn en PTC-motstand...
Jeg bruker det først og fremst fordi det er lett å få tak i .
Svein: Brolikerettere kan du glemme i sammenheng med DCC. Da blir du sittende igjen med likespenning, og ikke no digitalsignal.
Hovedpoenget med kortslutningssikring ved bruk av DCC i forhold til analog likespenning er at ved DCC så står maksimal spenning på sporet hele tiden, og dermed blir kortslutningsstrømmen maksimal uansett når kortslutningen skjer. Ved analog likespenning er spenningen på sporet vesentlig lavere, og ofte bare noen få Volt. Dermed blir også kortslutningsstrømmen mindre, og mindre ødeleggende.
Hilsen Halvor
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forstår jeg det rett at lyspæren kobles i serie fra "bryteren" på tortoisen og hjertestykket.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |