Bru |
Post Reply |
Author | |||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 april 2011 at 00:26 |
||
Jeg er i planleggingsfasen på en modul, hvor jeg skal ha ei jernbanebru.
Det jeg lurer på er hvilken type som er mest aktuell for en jernbanestrekning som KAN HA BLITT BYGGET på 50-tallet? Trasséen ligger/krysser over et juv med, god høyde ned til ei elv, i Rogaland (Indre stambane). Antatt lengde på brospennet er ca 60 - 90 m ( Kommer ann på h.o.h. på trasséen). Har funnet 5 typer, noen mer interessante og aktuelle enn andre: Type 1 Type 2 Bøelva bru. Kanskje litt voldsom synes jeg. Ihvertfall litt utfordrende å bygge Type 3 Kongsberg Jernbanebru Type 4 Type 5 Her kunne vel økonomi spille inn i hva som kunne ha blitt bygget den gang..... |
|||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du må gjerne satse på en bro med pilarer , da dette spennet blir på mellom
70 - 100 cm i HO ?
|
|||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis du begrenser deg til '50-tallet så er det vel muligens betong som gjelder?
Hunsdalen viadukt ble bygget under krigen og var opprinnelig ment å skulle være i stål.
Men stålmangelen gjorde at den ble bygget i betong.
Man kan vel gå utfra at dette var såpass velykket konstruksjonsmessig at man ville ha fortsatt med det.
Om det var så estetisk vellykket kan vel muligens diskuteres, men kanskje litt enklere å gjenskape i modell
Hunsdalen viadukt øst for Audendal stasjon.
Det er en flott artikkelserie om bruene på sørlandsbanen i NJKs medlemsbald "På Sporet" Nr. 106 - 109 Edited by jevistad - 09 april 2011 at 12:26 |
|||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tenkte jeg skulle prøve å få det ca "tidsmessig korrekt". I Sigval sine
memoarer, skriver han at Den Indre Stambane ble stukket ut under krigen,
noe tyskerene ikke likte. Med påfølgende planlegging og bygging av Den
Indre Stambane ville den vel kanskje ikke stått ferdig før 50-tallet,
ser jeg for meg...
Men jeg liker bedre det estetiske med ei jernbru imotsetning til ei betongbru.... Så jeg går heller for ei jernbru. Om jeg bommer med tidsrommet for bruk av jernbru eller ei, så tilpasser jeg meg "tidsrommet" etter behov.... Så etter litt frem og tilbake ender jeg opp med å velge mellom Sønderåbrua og Kongsberg-brua.. Synes de ser bra ut, og vil bli spektakulær(e) på en modul... Blir jo litt høyde på dette... Sønderå-brua: Spørs hvor lang den midtre seksjonen kan være, for plassering av pillarer. Kongsberg-brua: Holder det med ett langt spenn, og hva er så lengdebegrensningen? Må jo holde meg innenfor modulkassens lengde. Brua skal krysse over fra sett mot Giljajuvet til opp mot Byrkjedal. Litt dårlige bilder for å avgjøre dette eksakt... |
|||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis du bygger brua over Numedalslågen (Kongsberg) så kan du jo bygge modulen fra stasjonen til tunnelen på andre siden av elva. Da får du med deg oppbyggingen i kurven på østsiden, lang bru og kurve inn i tunell. Og en modul kan være i flere seksjoner, bare den har standard grensesnitt i endene
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Så du er helt der oppe du, trodde du mente brua ved Brekka
Bru over Mandalselva er jo også fra samme tidsperiode, men den er jo adskillig mer elegant.
Skårerbanen har bygget noe lignende.
Ellers har jo Walthers en bru som er temmelig lik noen bruer på Nordlandsbanen, og som er bygget på '40-tallet.
|
|||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei!
Denne var fin. - Det er kanskje en lettere ombygd Kibri #9740?
|
|||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
Snikkaren
Post Options
Thanks(0)
|
||
Magne: det blir nok ingenting fra Kongsberg på meg, ville vise hvilke brotyper
jeg kunne tenke meg på mitt prosjekt... Så det blir enten en Kongsberg-look
a like eller en Sønderå-look a like tror jeg. Man får ikke så dype røtter til ett sted ved å bo der 1 år, at den må den på en modulkasse eller flere.... Jeg så rett på den flotte stasjonsbygningen fra hybelen jeg leida da, tilbake i det herrens år 1988.
|
|||
Ove
|||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
En generell betraktning når det gjelder stålbruer.
Legg merke til (på bildene) at konstruksjonen endrer seg i samsvar med spennvidden. - Platedragere opp til en viss lengde. - rette (underliggende) gitterdragere opp til en ny lengde, - høyere gitterdragere, gjerne opp på hver side av sporet i neste lengdeintervall og - høyde, buegitter med banen hengende i stag i de lengste. En kan da anta at på konstruksjonstidspunktet var kostnadene økende i samme takt, og det ble valgt de korteste spenn som det var mulig på stedet. Tidligere var fx ikke metodene for å fundamentere sikkert i dype elver og/eller med dårlig bunn gode og det måtte derfor velges brospenn fra fast grunn til fast grunn. |
|||
Bjørn Egil
|
|||
Snikkaren
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for info Bjørn Egil.
|
|||
Ove
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |