MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - lakkering av lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

lakkering av lok

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: lakkering av lok
    Posted: 12 januar 2010 at 20:52
Jeg har noen lakkerings prosjekter på gang, og skal lakkere noen lok i gammeldesign. Men vet ikke hvilken farge som passer til den gule stripen?? Jeg bruker som regel humbrol maling, så hadde vært fint om jeg fant en i den serien, men er åpen for andre muligheter. Noen tips??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2010 at 21:46
Humbrol 74 - Linen
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 01:35
Hvilken humbrol maling kan brukes som gammeldesign???? Malingen jeg hadde tenkt å bruke var ikke noe bra
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 09:36
Originally posted by kokken kokken wrote:

Hvilken humbrol maling kan brukes som gammeldesign???? Malingen jeg hadde tenkt å bruke var ikke noe bra
Vet om et par muligheter. Noen har valgt Opel hennarot nr. 536. Den er etter mitt skjønn relativt bra. Har brukt den på min GX-vogn. ("Kufferten")Har også hørt at Tamiya har en acrylmaling - X20A. Førstnevnte får du i en Opelbutikk, men sistnevnte tror jeg de har i Togbutikken i Grimstad.Call Mr. Bridger!
 
Etter det jeg har forstått brukte ofte NSB det de hadde for hånden. Derfor kan fargenyansen variere fra vogn til vogn.Rødt er dessuten sensibel for sol, og farven lysnet raskt med årene. Ikke minst fordi de gamle malingtypene ikke hadde den pigment-resistensen vi har idag.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 13:29
På denne 206"en er det brukt Tamiyas "Dull Red" : http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=648



Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2010 at 15:26
Hei,
 
Jeg bruker Hennarot 536  som jeg har kjøpt hos Billakkspesialisten i Oslo. Bruker airbrush, ikke rett fra boksen. Lakkerte her om dagen en Ska 223, som ble meget bra. Kanskje jeg klarer å få tatt et bilde av den, når den blir ferdig montert.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.