MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Bytte motor Lima El 13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte motor Lima El 13

Post Reply Post Reply
Author
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte motor Lima El 13
    Posted: 06 januar 2010 at 21:00
Hallo.

Jeg kjøpte SB modellbau sin motor til Lima El 13 i dag og driver og monterer denne nå. Følger denne guiden (bruksanvisningen er på tysk, ikke mitt favorittspråk) og skal nå ta av hjulene. I guiden så brukes det et spesialverktøy ser det ut til. Jeg har ikke noe slikt verktøy og har ikke lyst til å ødelegge hjulene. Kan noen gi meg noen tips til hvordan jeg får demontert hjulene?

Hvis jeg trenger et sånn verktøy som brukes i guiden, hvor får jeg kjøpt det?
Hilsen Sigurd
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 21:54
Press akslen inn på hjulet med plastnav, dvs. der tannhjulet sitter på El 13, med en butt syl.
Prøv å unngå å slå, men hvis du må: slå midt på og rett ned på akslen, med sylen og en liten hammer. Pass på at du ikke treffer plastnavet eller presser hjulet av skjevt. Dette går som regel greit.

Det er viktigere at du får hjulet montert på helt rett. Det beste er å bruke en dreiebenk, eventuelt en liten og presis skrustikke. Pass på at eventuelle riller på akslen treffer tilsvarende i plastnavet, ellers har navet lett for å bli for stort. Hjulet kan eventuelt sikres på akslen med litt lynlim.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2010 at 22:48
Takker for svar.

Jeg fant til slutt en dor som var i passende størrelse, men hjulene satt litt for hardt til at jeg fikk dem av. Endte med å ta en flat skrutrekker og presse dem forsiktig av. På gikk veldig lett, brukte bare hendene til å forsiktig presse hjulene ned på akselen.
Hilsen Sigurd
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.