MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - H0-N-Z eller noe helt annet.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

H0-N-Z eller noe helt annet.

Post Reply Post Reply
Author
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: H0-N-Z eller noe helt annet.
    Posted: 31 desember 2009 at 16:21
Hei.

Jeg håper på at jeg evt. kan få littgranne hjelp her inne.
Jeg står ved et vei ""kryds"" i forbinnelse med det at starte på nyt med modeljernbane.

Konen og jeg kjøpte et start set til junior, (han er 8 år) noe han har ønsket lenge. Valget falt på Roco sit digitale ""Bergens banen"" med geo line skinner, noe som jeg senere har funnet ut av bliver svert at bygge videre på i forbindelse med at bygge et ordentlig anleg. Disapprove

Efter at ha" set runt på nettet har jeg bl.a andet funnet et start set fra Piko, med ""normale"" skinner, men med et andet digital system. Ja så står man der... Confused

Jg har selv for mange år siden haft spor N, men væk var det en dag.. Så nu står man der skal det være det ene eller det andet...QuestionQuestion

Spørsmålet er også hvilket digital system skal man vælge.. Hvad er best... (er der noen der veit det..?? )

Jeg håber som sagt på at få litt ""hjelp"", idet det med at få noe inspill nogle gange kan hjelpe en på den rigtige vei.. Jeg veit godt at der ikke er noen der har fasitet, men hvem veit... Smile

Kan alle her inne have et rigtig godt nytår..

Mvh
Jacobsen
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 17:20
Jeg kjører selv vekselstrøm, og skal ikke ha noen formening om forskjellige digitalsystemer i likestrøm, men siden du nå har kjøpt et kostbart sett med noen av de flotteste masseproduserte plastvognene på markedet, og med et bra lokomotiv, så ville jeg holdt meg til likestrøm H0 også i fortsettelsen. Det er ikke nevneverdig utvalg av norsk materiale i andre skalaer. Du er på ingen måte bundet av Rocos Geoline-skinner (som både ser stygge ut, ikke er spesielt solide i laskene, og ikke har kurver over noen-og femti cm radius annet enn som flexskinner). Lokomotivet, vognene, MultiMausen og transformatoren kan utmerket godt brukes om du velger et annet skinnesystem i toleder likestrøm; Piko, Peco, Tillig, Rocos "vanlige" skinner.

Når man kjøper et startsett som dette betaler man egentlig "bare" for lokomotiv og vogner. Hvis du skulle ha kjøpt tilsvarende lokomotiv og vogner for seg (hverken vognene med disse numrene eller El-16 i gammeldesign er tilgjengelige separat) ville det ha blitt ca 3300,- (El 16 1795, 4 vogner á 379) slik at du "taper" ikke noe om du ikke bruker skinnene.

Så mtt råd er å bruke alt du har unntatt skinnene, og ta det videre derfra.

Godt nyttår til deg også!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 18:15
Tak for indspil
Lad meg med det samme sige at det er et rigtig flot set og jeg liger det... 

Men det som jeg tenker på er det, at hvis jeg kjøper et startset fra Piko, så får jeg både tog og de ""rigtige"" skinner, men kan jeg så bruge de digital styre enhetene sammen altså Piko/Roco, eller skal jeg til at vælge kun den ene.. 
For så vil jeg jo få en kontrol i overskud..

Men jeg kan godt følge deg med det at det kan kjøre på andre skinner og at jeg kan bruge multimause på noget annet. Men er det godt..?? Nogle snakker om Weismann...??
Er det godt..??

Ja der er mange spørs og sikkert lige så mange svar.. Big smile

Mvh
Jacobsen
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 18:22

Forutsatt at du faktisk vil ha lokomotivet og vognene i Pikostartsettet så kan jo det være et fornuftig innkjøp. Men hvorfor ikke kjøpe bare skinner separat?

Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 18:26
Litt for at få en ekstra trafo, tog og sådan.. (er jo litt billigt på den måte, når man nu skal starte helt forfra)

Efter vert skal jeg jo kjøpe separate skinner. Men her er det jo også snart mange valg at gjøre.. Smile
Mvh
Jacobsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.