Märklin Delta |
Post Reply ![]() |
Author | |
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 03 desember 2009 at 18:31 |
Etter at DC la ut Limakatalogen fra forna da´r, begynner jeg å rote litt i Märklinkassa som jeg fortsatt har liggende. Av sentimentale grunner, mener jeg selv - til tross for at jeg prøve å bløffe andre og meg selv med at det jo er kjekt å ha når nevøer kommer på besøk, nevøer som ikke har de minste kvaler i valget mellom modelljernbane og World of Warcraft, StarWars, eller andre påfunn som krever en liter koffein for å like.
men det er altså disse årgangslokomotivene - kan de deltafiseres? Er Märklin Delta et digitalsystem med mulighet for å styre 4 lok? Går det an å etterinnstallere slikt i gamle lok? Egentig bare lurer jeg - helt til jeg klarer å overbevise meg selv om at nevøene da helt sikkert blir interessert - tror dere ikke? ![]() |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er sikkert mulig, Lars
![]() Jeg husker riktig nok at det står i (de eldre i alle fall) katalogene en liste som forteller hvilke lok som er enkelt å digitalisere og hvilke som kreves "innsending", men i alle fall ... ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
Det er vanligvis ikke noe problem å digitalisere gamle Märklin-lok. Jeg har jo fikset noen selv.
![]() Spørsmålet er om man bare skal sette inn en enkel Delta-dekoder eller om det vil lønne seg med "full pakke" (mfx eller f.eks. en lyd-dekoder). Problemet nå er at det er dårlig utvalg av Delta-dekodere fordi det ikke selges slike nye lok lenger. Jeg anbefaler derfor heller å kjøpe en permanentmagnet, et 5-polet anker, og en enkel multiprotokoll-dekoder. Da kan lokene eventuelt også gis alternative adresser utover de 4-5 adressene som er forbeholdt Delta-systemet. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Hei Lars
De gamle deltadekoderene ligger sikker tilgjengelig i mange skuffer rundt forbi, men kjøp heller en Viessmann 5247, billig er den og, betalte 350,- hos Knut Pedersen i sommer. Dette er en multiprotokoll dekoder, med mange stillbare cv`er, der du ikke trenger å gjøre noe som helst med loket før innlodding, men les bruksanvisningen, noen ledninger må bort, så er det tut å kjør ![]() Den fungerer glimrende med en MS fra Marklin. |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Aha, takk for svar.
![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |