MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktproblemer Z- skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontaktproblemer Z- skala

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktproblemer Z- skala
    Posted: 02 januar 2009 at 10:23
Her er en bra side med info om rengjøring, vedlikehold og motorbytte: zscale.org

Mvh Heine
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 22:46
Hei
Dersom lokomotivet blir varmt tyder det på at motoren har for mye å slite med. Ikke trug og kjør videre, men ta fra hverandre loket og rens og smør det opp på nytt. Da får du et lok som kjører mye penere.
Det skal være mulig å finne ny motor til loket ditt.
 
mvh helgeb
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 12:16
Takk for tipsene.
Da skal jeg la loka gjennemgå en fullstendig renselsesprosess.
Så får jeg se om de kan gå på sakte fart også.

Benytter samtidig anledningen til å ønske alle MJ ere godt nytt modellår
JMO
Back to Top
umulius View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 23 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote umulius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 13:51
Hei kjører Z hjemme og H0 på Kløfta, har laget meg en skinne som jeg kobler direkte til trafo, bruker tynt tørkepapir dynker dette med sprit og setter lokket over en eller to aksler av gangen og holder lokket slik at smuss blir igjen på pappiret.
mvh umulius
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 21:34
Hei!
 
Har du sjekket om det er mye smuss og grums på hjulene på lokomotivene dine? Det kan hende at det vil lønne seg å rense disse, samt blekket for strømopptak, og deretter smøre opp hjulaksler og drivverk.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 20:21
Hei
Sikkert noen som kjenner igjen problemet "kontaktvansker". Fikk tak i noe brukt Z materiell for en tid siden, og er nå kommet så langt at jeg kan kjøre på det meste av anlegget. Har brukt noen gamle skinner og penser, men det meste er nye merklin flexiskinner. Etter råd fra andre Z byggere så har jeg flere kontaktpunkter loddet på skinnene. Nesten hver eneste flexskinne har kontaktpunkt. Har en gammel Merklin miniklub trafo. Må kjøre med nesten max fart for at togene ikke skal stoppe. Dersom jeg stopper, så må de som oftest skubbes i gang igjen. Har kjørt runde på runde med pussevogn. brukt "skinneviskelær". Vasket hele skinnetraseen med lynol. Ingenting hjelper.
Har to gamle 3akslede damplok som jeg kjører med, og de blir ganske "heit i kjelen" etter en stund. Har brent motoren i et 5 akslet damplok. Så vidt jeg har funnet ut, så er det umulig å skifte ut motorene i disse loka
Håper noen har noen gode tips å komme med.

Hilsen
Jan-M. Opsahl
mob. 93834804
JMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.