Lyddekoder i Heljan Di.3 |
Post Reply |
Author | |
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 desember 2008 at 11:25 |
Hei folkens.
Er det noen som har noen gode ideer om å sette en ESU lyddekoder i en Heljan Di.3 619?
Setter pris på svar
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
hei, ja jeg har satt inn lyddekoder i min di3.641, jeg måtte fjerne interiøret i det ene styrhuset. så limte jeg høytaleren i taket hvor jeg hadde fjernet styrhuset. størrelsen på min høytaler er på 23mm, da er det fortsatt lit plass igjen på sidene mellom veggene. Håper du får det til, lykke til
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sto det ikke en artikkel om hvordan dette kunne gjøres i MJ-bladet for et par år siden? De fleste legger vel høytaleren i dieseltanken på undersiden og borer en masse hull i bunnen av denne så lyden slipper ut. Så må du enten frese et spor i metallhuset eller et hull fra topp til bunn slik at lednigenne kan trekkes ned fra dekoder til høytaler.
Petter
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en alternativ metode. Lyddekoderen her er en Loksound 2, som er større en dagens 3.0/3.5. Det originale kretskortet over motoren er fjernet. Lysopplegget er også endret, og jeg måtte finne plass til et lite kretskort til for å kunne få til 4 lysutganger (det var bare 3 utganger på Loksound 2). Høyttaleren er satt på en plastplate, hvor det er boret hull litt mindre en høyttaleren.
Høyttaleren var opprinnelig plassert i dieseltanken, med hull for lyden på undersiden. Det var ikke noen god løsning på sikt, fordi høyttaleren ble full av diverse magnetisk materiale som lå ved sporet. Skal du ha høyttaleren slik, husk da å dekke hullene med stoff. Edit: Rettet tyrkkleif... Edited by Bjørn R Larsen - 28 desember 2008 at 16:14 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg festet høytaleren med dobbeltsidig tape rett på printet under eksosrørene.
Om man vil kan man bore hull i eksosrørene slik at lyden slipper lettere ut
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Uten å bruke "høytaller-kassen" JE??
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, jeg har enda tilgode å få plass til den i noe lok.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
De fleste legger nok den i diseseltanken
|
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |