Fra analog til digital drift med Märklin Central |
Post Reply |
Author | |
sving
Nykommer Joined: 04 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 oktober 2008 at 21:34 |
Klv 53 med Uhlenbrock digital decoder
Hvordan skal jeg endre fra analog til digital drift på en Robel trale med en Uhlenbrock AnDi 75 000 digital dekoder ved bruk av Märklin Central Station 60212?
Det er bare frontlyktene som virker, og av og til så raser den rundt på full fart uten styring... Er det noen somhar et tips?
|
|
sving
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Sjekk denne linken: http://www.digitaltog.dk/ kansje du finner noen tips, om ikke annet så er her masse om digitalisering og Marklin MVH Espen |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Her er en Dansk bruksanvisning på AnDi 75000: http://www.google.com/search?client=opera&rls=nb&q=Uhlenbrock+AnDi+75+000&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8 Mvh Lars Erik Edited by BNSF DASH 9 - 14 november 2008 at 13:30 |
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror du kan få problemer med MFX og AnDi-dekodere?
De er laget før MFX-standarden ble utviklet - og hvis denne dekoderen oppfatter mulitiprotokollen (MFX/MM) som "vanlig" vekselstrøm, kan nettopp det du beskriver bli resultatet?
Det ser derfor ut som du er "offer" for en av MFX-systemets "forbannelser"?
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta deretter kontakt med noen som kan programmere dekoderen i Motorola-2-formatet for deg. (Jeg bruker ofte Nils Gullhav i Trondheimsveien 84 til sånne jobber, hvis nødvendig.) Da kan du velge adresse (2 siffer) og øvrige CV-parametere. Da skulle Robeltralla fungere også med Märklin CS. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men KjellAn...?
Kan Lenz Gold Motorola-formatet,da???
- Jeg trodde den utelukkende var for DCC og ikke multiprotokoll?
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøv f.eks. en Uhlenbrock 73400 Multiprotokoll-Minidecoder. Den har i hvertfall bedre muligheter for innstillinger enn AnDi-dekoderen, og burde fungere sammen med CS.
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje det sikreste er å velge en ny multiprotokoll-dekoder fra ESU?
Det er de som har utviklet MFX for Märklin og har derfor best mulighet til å lage noe som fungerer på alle system?
- Ellers har jeg meget god erfaring med multiprotokoll-dekodere fra Kühn.
De har en av de minste på markedet. - Problemet er at de ikke tåler analogdrift på Märklin da de ødelegges av omskifterpulsen fra trafo(sammen med en del andre typer og fabrikat).
Er dette viktig for deg - eller kjører du utelukkende digitalt?
Det er i det hele tatt vanskeligere å velge "rett" dekoder nå enn tidligere - etter at Märklin kom med sitt MFX-system.
- Mange begrensninger (som at f.eks. dekoderen ødelegges ved analogdrift på Märklin) står først å lese langt inne i bruksanvisningen og ikke utenpå esken. De ser du først etter at dekoderen er kjøpt og montert.
|
|
TomB
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg traff Torsten Kühn på IMA i Köln for en uke siden.
De nye dekoderne (som nå er i handelen) er nå 2,3 mm tykke (3,3 mm) fordi han har komponentene kun på detn ene siden av kortet.
Den lille som Kjell omtaler var N025.
De nye dekoderne er:
N45: 8,9 x 11,7 x 2,3 mm
T65: 13,8 x 22 x 2,4 mm
De har SUSI og RailCom. Henholdsvis 4 og 6 funksjonsutganger.
Edited by TomB - 15 november 2008 at 09:07 |
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |