Lys på El 18 |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 januar 2008 at 15:29 |
Jeg har satt inn en dekoder på Rocos El 18, men i stdet for rødt lyser det bare i en lykt bak når jeg kjører fremover. Er dette vanlig? Jeg kjenner ikke de andre tilsvarende lokene på kontinentet, men kunne uansett tenke meg at det lyste rødt bak loket.
Noen som evt. har ombyggingstips? |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Pelle, Har samme modellen selv. Slik jeg har fortsått det er det sveitsisk lysskifte og da er det slik.. Burde være mulig å ordne dette med noen lysledere???
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi har bare koblet vekk det vite lyset bak, så vi kun har lys i kjøreretningen :)
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men er det en egen pære for det? Synes det så ut som at det var styrt elektronisk med samme pære, jeg.
Hvis det er en egen pære for det, kan man kanskje farge den rød (med en tusj?) og lede den til begge lyktene? |
|
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er ikke en egen pære for det, går på samma. mulig dette kan løses ved å bryte en krets??? Hadde det bare vært lys fremme hadde det ikke vært noe problem og lagt lysledere fra lysa i den ene enden og over på til lysa bak. Og samme i andre enden.
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et av mine første digitaleombygginger var akkurat Rocos El18. Nå begynner det å bli noen årsiden jeg bygget den så jeg husker ikke helt hvordan jeg løste dette med det hvite lyset bakover, det har faktisk blitt 6 år siden jeg gjorde det. Mener jeg kuttet en av banene på kretskortet. Til de røde lysene monterte jeg røde overflate LEDs på sjassiet. Det ble veldig bra. Nå ligger lokomotivene mine i flytteesker siden vi er på flyttefot men når hobbyrommet er oppe å går så kan jeg sikkert få lagd en byggebeskrivelse hvordan jeg fikk det til. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Da er bare spørsmålet hvem som tør å bryte en slik krets først... Mange år siden jeg gjorde slike inngrep i elektronikken. Man må vel først måle seg til hva som gir strøm bakover, men ikke forover, og kun på den ene pæra.
Men hvordan bryter man printbanen uten å ødelegge andre baner, er det flere lag med print, og har slike dioder annen strømstyrke enn pærene? Hvilke dioder bør brukes, og hvor får man tak i slike? Som deree skjønner er det lenge siden jeg drev med slikt, og Josty Kit eller Fritjof Arngren var alltid svaret på slike spørsmål.. Edited by Pelle - 20 januar 2008 at 10:49 |
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |