MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Evighetstema om mj
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Evighetstema om mj

 Post Reply Post Reply Page  123 16>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Evighetstema om mj
    Posted: 19 mai 2014 at 12:16
Hei!
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Spørsmål:
Tror du at du i løpet av de neste to årene kommer til å bruke deler lagd på en 3D-printer?
 
  • Svar: Ja, helt utvilsomt! Men det kommer nok til å være produkter som f. eks. er kjøpt via Shapeways, da jeg ikke har utstyr eller kunnskap til å printe deler eller hele modeller selv.
  • Spørsmål: Tror du noen kommet til å få 3D-printet og selge norske damploks-kåper, som passer (sånn høvlig godt) på eksisterende kommersielle understell?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2014 at 12:04
Når det gjelder spørsmålet om fotoet viser 'norsk fjell', må det nok stilles noe mer konkret Wink

Min erfaring er at 'norsk fjell' ikke er noe ensartet begrep. Både måten fjellet er dannet på og hvordan det er erodert, er forskjellig fra sted til sted. Og avstandene fra én type til en annen er nødvendigvis ikke så lang ...
Bjørn Egil
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2014 at 09:37
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:


Svar: Ja, tilbake på tråden
 
Spørsmål: Finnes det 3D print materiale egnet for print av husfasade med gesimsdetaljer?


Svar: Ja, se feks. her:
http://nvrr49.blogspot.no/2013/12/the-house-3d-printed-down-on-farm-5.html

Dette er et glimrende emne for en egen tråd!


Spørsmål:
Tror du at du i løpet av de neste to årene kommer til å bruke deler lagd på en 3D-printer?

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2014 at 00:02
Svar: Ja, tilbake på tråden
 
Spørsmål: Finnes det 3D print materiale egnet for print av husfasade med gesimsdetaljer?
Terje
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 22:30
Originally posted by jhv jhv wrote:

Ønsker ikke en ny "flisepikkerdiskusjon" !

Har gitt min tilbakemelding om reaksjon på foto.
ferdig med det !!


Svar: Ja, enig

Spørsmål: Kan vi komne oss tilbake til emnet for tråden?
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 21:35
Ønsker ikke en ny "flisepikkerdiskusjon" !

Har gitt min tilbakemelding om reaksjon på foto.
ferdig med det !!
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 21:24
Originally posted by Roger Roger wrote:


Spørsmål: Kommer Mj-Bladet snart?
Aner ikke Confused
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 21:01

(Slettet innlegget mitt da jeg har misforstått trådens prosedyre.)


Edited by ses - 16 mai 2014 at 22:52
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 21:00
Hei!

Kanskje vanskelig å skjønne konseptet i tråden, men jeg prøver å gjenopplive den ved å ta utgangspunkt i det aller siste spørsmålet, samtidig som jeg stiller mitt foreløpig ubesvarte på nytt.

Originally posted by jhv jhv wrote:

Har f.eks. sett et anlegg med en firefelts motorvei slutte i ei "bygd?"
med seks hus. Naturlig?


Svar: Nei, det har jeg ikke sett. Bare veier som har forsvunnet over anleggskanten, og det er jo nødvendigvis ikke urealistisk.

Spørsmål: Kommer Mj-Bladet snart?



Edited by Roger - 16 mai 2014 at 21:02
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 20:24
Føler det slik ar mitt innlegg blir oppfattet som kritikk i perfeksjonismen - og det var slett ikkr meningen !

Nå er det slik at skal en modellere naturen, så finnes ikke noe bedre forbilde enn naturen selv.

De fleste "daler" i Norge er skapt av elver som i titusener av år har gravd seg ned i landskapet - med minst mulig motstand. Derav elv nevnt.

Meen når det gjelder flytting av stein: I moderne tid - ja,
På Motorveien mellom Homla bru og Helltunnelen ser en dette til gangs.

Til Roger: "Allt har et forbilde" --
Vi Mj-ere kan gjerne "trøste" oss med dette, men virkeligheten er nok ikke helt på bølgelengde.
Selvsagt kan enhver gjøre akkurat hva en lyster på eget anlegg, og slik skal det være. Så bortforklaringer av "rare" ting er unødvendig.


Har f.eks. sett et anlegg med en firefelts motorvei slutte i ei "bygd?"
med seks hus. Naturlig? - neppe, men eieren var fornøyd.
Og slik skal det være.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 19:59


(Slettet innlegget mitt da jeg har misforstått trådens prosedyre.)


Edited by ses - 16 mai 2014 at 22:53
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 19:00
Hei!

Originally posted by jhv jhv wrote:

Og da hadde man kanskje brukt tunnel i stedet ?


Nei, det er ikke sikkert. Husk, det finnes ett forbilde for ALT, og sikkert også for skjæringer som burde vært tunnell istedet.

Kommer Mj-Bladet snart?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 14:12
For å svare Håvard H:

Jeg synes denne skjæringen ser litt vel "dramatisk" ut.
Med mindre det tilfeldigvis var en slik "dal" i mellom fjellene.
Og da burde det kanskje være en mindre elv ved siden av veien - som hadde gjort jobben.
Ellers ville det vært mange kubikkmeter med stein som hadde måttet bli flyttet.
Og da hadde man kanskje brukt tunnel i stedet ?

(Må ikke tas som kritikk - bare mitt syn siden det ble bedt om kommentarer
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 13:49
Startet en gang en tråd med tittel "Sommer hele året"-

Er helt med på at MJ-ere bør vurdere å modellere flere årstider.
Inspirasjonen kom fra et gammelt Model Railroader, og et N-skala anlegg i høstfarger. - Spennende, selv om noen kanskje synes det kan bli litt "glorete". Men som med det meste annet: Alt med begrensning.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 13:08
Svar: Ja,
http://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=33

Spørsmål:
Bør flere vurdere senvinteren som sesong for anlegget?

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 13:00
Svar: Ja, med litt grønt her og der.

Spørsmål: Finnes det track gauge for H0m/12mm sporvidde?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 12:52
Svar: Ja, absolutt

Spørsmål:

Ligner dette på norsk fjell?

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2014 at 12:40
Nei, selv om mye av produksjonen hos de store merkene på kontinentet har blitt flyttet tilbake fra Kina, etter hva jeg forstår. 

Spørsmål: Kan denne tråden gjenopplives til underholdning for alle? :-)
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2010 at 00:01
Fint svar, selv fikk jeg knapt kjøpt en m-skinne og ett grantre for min ukelønn på 70-tallet.

Jeg savner et ja/nei spørsmål og tillater meg å komme med et som er litt i samme gate som det siste fra Roger.

Spørsmål: Tror du det kommer til å bli produsert/tilvirket og ikke bare markedsført, leketøy og andre varer i Europa i samme omfang som tidligere innen det er gått 50 år? Svaret kan gjerne begrunnes.    
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 09:05
Svar : NEI
For de av oss som en gang i tiden startet med en oval med Märklin, ser nok større problemer med digitale koblinger enn dagens ungdom. Med dagens digitale startsett er det minst like enkelt å koble opp et anlegg, som det var i gamle analog-dager, og med mange flere muligheter.
Skal du ha et større anlegg, så vil du fort oppdage at poden passerer deg raskt når det gjelder å takle styringer i digitalt format og store displayer med programmering av lok og veksler :-)
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 02:26
Svar: Nei!

Forklaring: Jeg tror de ser at mine mj-aktiviteter gjør meg godt. Jeg er far og tenker selv at når far er glad er/bør alle andre være glade. Forøvrig synes jeg at enhver bør kunne føle seg fri til å bruke sine egne resursser som en vil.

Spørsmål: Er det riktig at modelljerbanehobbyen har blitt så komplisert/digitalisert/kostbar at det kan gjøre terskelen for høy for barn og unge?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 18:22

Ja.  Man kan bruke mindre kabel, i noen tilfeller. Men skal du ha spordekteksjon på din bane så kan det begynne og bli mye kabel. men vanligvis så har man jo redusert fra 1 kabel per blokk til 1 eller 2( avhenger av hvor stort anlegget ditt er og hvor mange lok du skal kjøre) for hele banen.

 
Synes de du bor sammens med at du smaler på for mye på ting til modellene våres.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2010 at 00:09
Nei, det tror jeg ikke.

Uten å kjenne saken godt nok, tør jeg likevel si at det tror jeg det blir vanskelig. Når man er insolvent har man ikke lenger noen som helst kontroll. Det er veldig trist at et firma som så og si har funnet opp vår hobby kanskje må legge inn årene etter 150 år dels pga. ytre omstendigheter og dels av manglende evne til å holde fokus på det man driver med. Nok om det.

Har det blitt færre ledninger (mindre forbruk av kabel) som en følge av digitaliseringen?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 00:41
Hei!
 
Originally posted by GeorgII GeorgII wrote:

Mitt spørsmål: Er den eneste måten å komme fremover på, at man river ned og bygger nytt dersom man ikke er fornøyd med eget arbeid?
  • Ja, jeg tror det ofte kan være enklere og raskere enn å forsøke å forbedre noe som allerede er bygget. Av den grunn finner jeg seksjonsanlegg tiltalende, da man bare kan ta ut en seksjon og erstatte den med en ny og bedre en. På så måte slipper man å rive alt og erstatte det med noe nytt etterhvert som man får mer kunnskap og erfaring om modelbygging.
  • Kommer Märklin til å klare seg ut av den finansielle krisen UTEN å bli nok ett merke i "Mattel portifolien" (eller hos en annen tilsvarende stor lekegrossist)?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2010 at 00:00
P.s. Det med Karthago er en annen sak...
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 23:57
Morsom tråd som jeg oppdaget først idag.

I håp om at det kan bekrefte at dette er et evighetstema besvarer jeg det siste spørsmålet selvom alle nå har fasiten. Nei!

Mitt spørsmål: Er den eneste måten å komme fremover på, at man river ned og bygger nytt dersom man ikke er fornøyd med eget arbeid?
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2009 at 19:21
Hei!
 
  • Nei, jeg tror ikke NMJs BM69 kommer til høsten (med "fasit" i hånd).
  • Tror du den kommer til nylig annonsert tidspunkt 31.12.2009?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2008 at 12:32
Man kan vel alltid gjøre mer forsåvidt, spørsmålet er vel heller hva... Men JA, det bør de så absollutt!

Når tror du NMJ El17 kommer? Og tror du BM69 faktisk kommer ut på høsten?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2008 at 10:44
Ja, uten tvil. Det skal litt mer enn bare "tja, det høres ikke ille ut" til for at foreldre skal ta med seg de små opp i Trondheimsveien eller til Sagdalen.

- Bør MJF gjøre mer for at modelljernbane skal sikres som hobby for "neste generasjon" i fremtiden?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2008 at 00:40
Hei!
  • Nei jeg har nok ikke lagt så mye penger i "andres MJ", men jeg har bidratt til å bygge ett anlegg for andre hvor verdien ligger rundt kr. 25 000,- (+). Det aktuelle anlegget er følgelig betalt av "bestilleren". Det er egentlig ikke noe urimelig beløp for ett anlegg, da jeg har sett prisen på hva en ferdig middels "Noch-plate" med enkelt landskap, ferdige hus og monterte Märklin C-skinner koster.....
  • Tror du modelljernbaneprodukter må bli mer tilgjengelige i lekebutikker igjen, dersom modelljernbane skal sikres som hobby for "neste generasjon" i fremtiden?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.