MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Evighetstema om mj

Svar Svar Side  123 16>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Evighetstema om mj
    Sendt: 19 mai 2014 kl. 12:16
Hei!
Sitat: Håvard H Håvard H skrev:

Spørsmål:
Tror du at du i løpet av de neste to årene kommer til å bruke deler lagd på en 3D-printer?

• Svar: Ja, helt utvilsomt! Men det kommer nok til å være produkter som f. eks. er kjøpt via Shapeways, da jeg ikke har utstyr eller kunnskap til å printe deler eller hele modeller selv.
  • Spørsmål: Tror du noen kommet til å få 3D-printet og selge norske damploks-kåper, som passer (sånn høvlig godt) på eksisterende kommersielle understell?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 mai 2014 kl. 12:04
Når det gjelder spørsmålet om fotoet viser 'norsk fjell', må det nok stilles noe mer konkret Wink

Min erfaring er at 'norsk fjell' ikke er noe ensartet begrep. Både måten fjellet er dannet på og hvordan det er erodert, er forskjellig fra sted til sted. Og avstandene fra én type til en annen er nødvendigvis ikke så lang ...
Bjørn Egil
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 mai 2014 kl. 09:37
Sitat: Terje Skram Terje Skram skrev:

Svar: Ja, tilbake på tråden

Spørsmål: Finnes det 3D print materiale egnet for print av husfasade med gesimsdetaljer?

Svar: Ja, se feks. her:
http://nvrr49.blogspot.no/2013/12/the-house-3d-printed-down-on-farm-5.html

Dette er et glimrende emne for en egen tråd!

Spørsmål:
Tror du at du i løpet av de neste to årene kommer til å bruke deler lagd på en 3D-printer?

Til toppen
GETEL57 Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 29 juli 2010
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GETEL57 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 mai 2014 kl. 00:02
Svar: Ja, tilbake på tråden

Spørsmål: Finnes det 3D print materiale egnet for print av husfasade med gesimsdetaljer?
Terje
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 22:30
Sitat: jhv jhv skrev:

Ønsker ikke en ny "flisepikkerdiskusjon" !

Har gitt min tilbakemelding om reaksjon på foto.
ferdig med det !!

Svar: Ja, enig

Spørsmål: Kan vi komne oss tilbake til emnet for tråden?
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 19 januar 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 21:35
Ønsker ikke en ny "flisepikkerdiskusjon" !

Har gitt min tilbakemelding om reaksjon på foto.
ferdig med det !!
Til toppen
midnight Se rullemeny
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér midnight Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 21:24
Sitat: Roger Roger skrev:

Spørsmål: Kommer Mj-Bladet snart?
Aner ikke Confused
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 21:01

(Slettet innlegget mitt da jeg har misforstått trådens prosedyre.)

Endret av ses - 16 mai 2014 kl. 22:52
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 21:00
Hei!

Kanskje vanskelig å skjønne konseptet i tråden, men jeg prøver å gjenopplive den ved å ta utgangspunkt i det aller siste spørsmålet, samtidig som jeg stiller mitt foreløpig ubesvarte på nytt.

Har f.eks. sett et anlegg med en firefelts motorvei slutte i ei "bygd?"
med seks hus. Naturlig?

Svar: Nei, det har jeg ikke sett. Bare veier som har forsvunnet over anleggskanten, og det er jo nødvendigvis ikke urealistisk.

Spørsmål: Kommer Mj-Bladet snart?

Endret av Roger - 16 mai 2014 kl. 21:02
Med vennlig hilsen

RGER
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 20:24
Føler det slik ar mitt innlegg blir oppfattet som kritikk i perfeksjonismen - og det var slett ikkr meningen !

Nå er det slik at skal en modellere naturen, så finnes ikke noe bedre forbilde enn naturen selv.

De fleste "daler" i Norge er skapt av elver som i titusener av år har gravd seg ned i landskapet - med minst mulig motstand. Derav elv nevnt.

Meen når det gjelder flytting av stein: I moderne tid - ja,
På Motorveien mellom Homla bru og Helltunnelen ser en dette til gangs.

Til Roger: "Allt har et forbilde" --
Vi Mj-ere kan gjerne "trøste" oss med dette, men virkeligheten er nok ikke helt på bølgelengde.
Selvsagt kan enhver gjøre akkurat hva en lyster på eget anlegg, og slik skal det være. Så bortforklaringer av "rare" ting er unødvendig.

Har f.eks. sett et anlegg med en firefelts motorvei slutte i ei "bygd?"
med seks hus. Naturlig? - neppe, men eieren var fornøyd.
Og slik skal det være.
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 19:59

(Slettet innlegget mitt da jeg har misforstått trådens prosedyre.)

Endret av ses - 16 mai 2014 kl. 22:53
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 19:00
Hei!

Og da hadde man kanskje brukt tunnel i stedet ?

Nei, det er ikke sikkert. Husk, det finnes ett forbilde for ALT, og sikkert også for skjæringer som burde vært tunnell istedet.

Kommer Mj-Bladet snart?
Med vennlig hilsen

RGER
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 14:12
For å svare Håvard H:

Jeg synes denne skjæringen ser litt vel "dramatisk" ut.
Med mindre det tilfeldigvis var en slik "dal" i mellom fjellene.
Og da burde det kanskje være en mindre elv ved siden av veien - som hadde gjort jobben.
Ellers ville det vært mange kubikkmeter med stein som hadde måttet bli flyttet.
Og da hadde man kanskje brukt tunnel i stedet ?

(Må ikke tas som kritikk - bare mitt syn siden det ble bedt om kommentarer
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 13:49
Startet en gang en tråd med tittel "Sommer hele året"-

Er helt med på at MJ-ere bør vurdere å modellere flere årstider.
Inspirasjonen kom fra et gammelt Model Railroader, og et N-skala anlegg i høstfarger. - Spennende, selv om noen kanskje synes det kan bli litt "glorete". Men som med det meste annet: Alt med begrensning.
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 13:08
Svar: Ja,
http://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=33

Spørsmål:
Bør flere vurdere senvinteren som sesong for anlegget?

Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 13:00
Svar: Ja, med litt grønt her og der.

Spørsmål: Finnes det track gauge for H0m/12mm sporvidde?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 12:52
Svar: Ja, absolutt

Spørsmål:

Ligner dette på norsk fjell?

Til toppen
Lars Gjertsen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 30 oktober 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Lars Gjertsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 mai 2014 kl. 12:40
Nei, selv om mye av produksjonen hos de store merkene på kontinentet har blitt flyttet tilbake fra Kina, etter hva jeg forstår. 

Spørsmål: Kan denne tråden gjenopplives til underholdning for alle? :-)
Til toppen
GeorgII Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 30 september 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GeorgII Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 august 2010 kl. 00:01
Fint svar, selv fikk jeg knapt kjøpt en m-skinne og ett grantre for min ukelønn på 70-tallet.

Jeg savner et ja/nei spørsmål og tillater meg å komme med et som er litt i samme gate som det siste fra Roger.

Spørsmål: Tror du det kommer til å bli produsert/tilvirket og ikke bare markedsført, leketøy og andre varer i Europa i samme omfang som tidligere innen det er gått 50 år? Svaret kan gjerne begrunnes.    
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Til toppen
steinbp Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinbp Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 august 2010 kl. 09:05
Svar : NEI
For de av oss som en gang i tiden startet med en oval med Märklin, ser nok større problemer med digitale koblinger enn dagens ungdom. Med dagens digitale startsett er det minst like enkelt å koble opp et anlegg, som det var i gamle analog-dager, og med mange flere muligheter.
Skal du ha et større anlegg, så vil du fort oppdage at poden passerer deg raskt når det gjelder å takle styringer i digitalt format og store displayer med programmering av lok og veksler :-)
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Til toppen
GeorgII Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GeorgII Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 august 2010 kl. 02:26
Svar: Nei!

Forklaring: Jeg tror de ser at mine mj-aktiviteter gjør meg godt. Jeg er far og tenker selv at når far er glad er/bør alle andre være glade. Forøvrig synes jeg at enhver bør kunne føle seg fri til å bruke sine egne resursser som en vil.

Spørsmål: Er det riktig at modelljerbanehobbyen har blitt så komplisert/digitalisert/kostbar at det kan gjøre terskelen for høy for barn og unge?
Til toppen
øystein lb Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 02 august 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér øystein lb Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2010 kl. 18:22

Ja.  Man kan bruke mindre kabel, i noen tilfeller. Men skal du ha spordekteksjon på din bane så kan det begynne og bli mye kabel. men vanligvis så har man jo redusert fra 1 kabel per blokk til 1 eller 2( avhenger av hvor stort anlegget ditt er og hvor mange lok du skal kjøre) for hele banen.

Synes de du bor sammens med at du smaler på for mye på ting til modellene våres.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Til toppen
GeorgII Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GeorgII Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2010 kl. 00:09
Nei, det tror jeg ikke.

Uten å kjenne saken godt nok, tør jeg likevel si at det tror jeg det blir vanskelig. Når man er insolvent har man ikke lenger noen som helst kontroll. Det er veldig trist at et firma som så og si har funnet opp vår hobby kanskje må legge inn årene etter 150 år dels pga. ytre omstendigheter og dels av manglende evne til å holde fokus på det man driver med. Nok om det.

Har det blitt færre ledninger (mindre forbruk av kabel) som en følge av digitaliseringen?
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 august 2010 kl. 00:41
Hei!

Sitat: GeorgII GeorgII skrev:

Mitt spørsmål: Er den eneste måten å komme fremover på, at man river ned og bygger nytt dersom man ikke er fornøyd med eget arbeid?
  • Ja, jeg tror det ofte kan være enklere og raskere enn å forsøke å forbedre noe som allerede er bygget. Av den grunn finner jeg seksjonsanlegg tiltalende, da man bare kan ta ut en seksjon og erstatte den med en ny og bedre en. På så måte slipper man å rive alt og erstatte det med noe nytt etterhvert som man får mer kunnskap og erfaring om modelbygging.
  • Kommer Märklin til å klare seg ut av den finansielle krisen UTEN å bli nok ett merke i "Mattel portifolien" (eller hos en annen tilsvarende stor lekegrossist)?

Med vennlig hilsen

RGER
Til toppen
GeorgII Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GeorgII Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 august 2010 kl. 00:00
P.s. Det med Karthago er en annen sak...
Til toppen
GeorgII Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér GeorgII Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 august 2010 kl. 23:57
Morsom tråd som jeg oppdaget først idag.

I håp om at det kan bekrefte at dette er et evighetstema besvarer jeg det siste spørsmålet selvom alle nå har fasiten. Nei!

Mitt spørsmål: Er den eneste måten å komme fremover på, at man river ned og bygger nytt dersom man ikke er fornøyd med eget arbeid?
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 august 2009 kl. 19:21
Hei!

• Nei, jeg tror ikke NMJs BM69 kommer til høsten (med "fasit" i hånd).
  • Tror du den kommer til nylig annonsert tidspunkt 31.12.2009?
Med vennlig hilsen

RGER
Til toppen
Per-Inge-2613 Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 14 desember 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per-Inge-2613 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2008 kl. 12:32
Man kan vel alltid gjøre mer forsåvidt, spørsmålet er vel heller hva... Men JA, det bør de så absollutt!

Når tror du NMJ El17 kommer? Og tror du BM69 faktisk kommer ut på høsten?
MvH
Thomas Olsen
Til toppen
carlf Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 januar 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér carlf Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2008 kl. 10:44
Ja, uten tvil. Det skal litt mer enn bare "tja, det høres ikke ille ut" til for at foreldre skal ta med seg de små opp i Trondheimsveien eller til Sagdalen.

- Bør MJF gjøre mer for at modelljernbane skal sikres som hobby for "neste generasjon" i fremtiden?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2008 kl. 00:40
Hei!
  • Nei jeg har nok ikke lagt så mye penger i "andres MJ", men jeg har bidratt til å bygge ett anlegg for andre hvor verdien ligger rundt kr. 25 000,- (+). Det aktuelle anlegget er følgelig betalt av "bestilleren". Det er egentlig ikke noe urimelig beløp for ett anlegg, da jeg har sett prisen på hva en ferdig middels "Noch-plate" med enkelt landskap, ferdige hus og monterte Märklin C-skinner koster.....
  • Tror du modelljernbaneprodukter må bli mer tilgjengelige i lekebutikker igjen, dersom modelljernbane skal sikres som hobby for "neste generasjon" i fremtiden?
Med vennlig hilsen

RGER
Til toppen
 Svar Svar Side  123 16>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.