MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7 vogner i N-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7 vogner i N-skala

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7 vogner i N-skala
    Posted: 10 januar 2021 at 07:16
Her er et video med El 18 og B7 i N-skala:
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2019 at 22:16
Første B7 ble testet på messe i Stuttgart siste lørdag:
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2019 at 21:09
B7 vorgner er på vei til Norge.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2019 at 08:03
Jeg har snakket med NMJ i Nürnberg og de har snakket om at de ville selge B7 vogner fra ASM.
Back to Top
Håvard J View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 07 januar 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 11:47
Hei,melder meg på denne!!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2018 at 19:04
Dette ser MEGET ba ut!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2018 at 21:57
Dette ser lovende ut....gleder megClap
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2018 at 19:39
Her er et bild av type 7 i skala N fra den tyske ASM. Mer informasjoner kommer senere:


Edited by el18 - 23 november 2018 at 19:40
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2018 at 21:37
Thumbs Up
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2018 at 05:04
Det kommer også en Fleischmann El 18 med snøplog.
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2018 at 19:46
Supert...ser fram til å få noe bak min el18
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2018 at 19:52
Hej Rune

De kommer neste år. Hvis alt går etter planen, kan jeg ta bilder i løpe av høsten fra første modeller som kommer direkte fra fabriken.

Mvh
Philippe


Edited by el18 - 10 oktober 2018 at 19:53
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2018 at 19:31
Hei....Hvordan er framdriften på prosjektet?
MVh
Rune
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2017 at 19:18
Det er ennå ikke klart hvordan det er mulig å kjøpe vognene i Norge. Jeg kommer med mer informasjoner når alt er klart.
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2017 at 19:52
Dette høres veldig interessant ut Skal vognene selges via en importør/mj-forhandler siden de eventuelt skal presenteres på en messe ?

Mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2017 at 18:29
Hvis alt går etter planen er første gode B7 vogner ferdig til messe i Stuttgart i November og neste år kan du kjøpe de.


Edited by el18 - 30 august 2017 at 06:45
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2017 at 11:16
Originally posted by el18 el18 wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?


Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke.
For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid.


Hva med å ta avstøp av den som fungerer? Jeg kan støpe hvis jeg får en original.
Alternativt er det ikke så dumt å etse vognsider og støpe/printe endene og boggirammer. Skal gjøre det nå med motorvogn type 71/73 i N-skala.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2016 at 07:54
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?


Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke.
For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid.
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 20:57
Har fått høre at Svenske Habo hobby er interessert i lage en utgave av Cargonet sin Euro 4000 ( CD 312 ). Basert på Sudexpress sin utgave. Sudexpress annonserte tidligere både en Cargonet og Railcare utgave. Men dessverre så ser ikke dette ut til å bli realisert. Så vi får håpe at dette kan bli en realitet.
Habo sine utgaver av El 16 kåper skal også snart være underveis.
Det er også en mulighet for en ferdig modell av El 16 i Cargonet design. Da den også går i Sverige er den kanskje interessant for det Svenske markedet.
Jeg mener også at MJF bør begynne å promotere N-skala både på nett og i Mj-bladet. Skala N vil gi de av norske mj-interesserte større mulighet til å bygge sitt eget anlegg selv om man har begrenset med plass.

mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 09:33
Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2016 at 07:11

Problemet med dette prosjektet er at shapewys ikke har kvaliteten som jeg bruker at alt passer sammen. Jeg har funnet en annen leverandør men den vil ikke lengre lage modellene og jeg har søket nå ganske lenge hva jeg kan gjøre. En riktig god leverandør som jeg har funnet er for dyrt (NOK 1000.-/vogn) men det ser ut at jeg kan lage modeller med en leverandør i Danmark men da kommer de ikke føre neste år.

Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 22:11
Hei. Har hatt litt mailkontakt med vedkommede og jeg tror man må smøre seg med tålmodighet....
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2016 at 22:46
Hei. Jeg er ny i N-skalaen. B7 ser veldig spennende ut. Er det noe mer status i dette prosjektet? Jeg er veldig interessert i norsk materiell!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 22:01
Jeg jobber fortsatt på dette men hadde dårlig tid i det siste. De skal snart bli bedre igjen.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 19:40
Har det skjedd noe mer med B7-prosjektet ditt?
Mvh

Rune H
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2013 at 20:21
Første B7 er ferdig nå og skal testes snart, samme med El 18 og ny snøplog.



Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2013 at 07:25
Jeg har alle typer uten F7. Problemet er at de ikke er billig. Du kan regne med at en vogn koster ca. 100€ så vi få se om det blir noen vogner å kjøpe. Jeg lakkerer selv og dette var første vogn jeg har lakkert.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2013 at 00:35
Herlig!!!!Clap

Jeg må jammen få ut finger´n med El 17-prosjektet.

Lager du flere vogntyper og blir det mulig å kjøpe dem? 
Mvh

Rune H
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2013 at 22:43
Nå går det videre med B7. Endelig er den første lakkert og skal snart testes.

Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2013 at 21:26
Ja men det er ikke så lett å få de billig og å kjøpe hele vogn for bare boggier og kobbel er for dyrt. Det er vel usikkert om Minitrix har nok reservedeler for meg. Derfor prøver jeg å lage boggier selv.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.