min drømmestasjon |
Post Reply |
Author | ||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 oktober 2006 at 13:03 |
|||
mens vi venter på at modulen skal tørke i høstsola, så legger jeg inn et luftfoto av min drømmestasjon....
i morgen... sporplan med peco code 75.... jajamensann.... |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
"that hand-made penses(?)"
Det var vel "points" eller "switches"(sporveksel) du mente? Edited by carlf - 06 oktober 2006 at 13:42 |
||||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
ah! Takk. Ordboka lå utafor rekkevidde! |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hi Carl-Frederik! That"s not the only thing wrong here! Cheers, Tom |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
åh, hva da?
|
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
I can"t say there is anything more wrong here except you have spelled my name incorectly... Without wax Carl-Frederic |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Tja, Carl - sjekk signaturen din, f.eks...
|
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
ok her var skinneplanen med peco-skinner. De erfarne Fremo-farerne får bære over med meg, men det er iallflal min lille drøm . Neste litt større drøm er selvfølgelig å bygge flere stasjoner fra Rørosbanen, og stasjonen Røstvangen gruver (smalspor, nå nedlagt). Og Tynset. Og Elverum..
Oh my...... |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei (og god natt)
Planen din så grei ut. Men jeg her noen spørsmål. 1. Hvor langt kryssningsspor har du regnet med? 2. Går det annet gods til stasjonen? (annet enn tømmer) 3. Hva går det enslige stikksporet til? Det mellom terminalen og stasjonen. En erfaring jeg har gjort er at det lønner seg å tenke på hvor mye gods det går til/fra en stasjon. Hvis det er lite, kan stasjonen generere litt for lite godstrafikk. Tilslutt et lite tips, (fra en som her gjort feilen) Se etter om det en gang i tiden har værtovergang mellom spor 1&2 på stasjonen. Hvis stasjonen er lang, tar det for lang tid å kjøre gjennom stasjonen med skiftemaskin. På min Jaren hadde jeg dette problemet. Men så fant jeg en tegning av sporplan fra 1938 og da hadde stasjonen overkjøring mellom to spor der hvor jeg hadde behov for det. (Flaks) Selv om dette ikke passer helt inn i resten av stasjonen (resten er fra 1962) gir denne ekstra overkjøringsmuligheten gode muligheter under operation. Mvh PR |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
originalen er omlag 600m, om det er det du lurer på Jeg hadde planer om å lage kopien slik at en kan ta ut en eller to seksjoner, uten å "ødelegge stasjonen".
Ja, mne jeg er usikker på hva. Det har tidligere stått en lastekran der (slik som er på Tynset stasjon), og noen tanker med olje, bensin e.l.
Til de før nevnte tankene (som ikke er der i dag). Dagens spor ser ut til å være nedlagt eller tatt vekk, for jeg mener bestemt å huske at dette sporet gikk helt "rundt". Dette sporet har også en egen lasterampe. Muligens for landbruksvarer. Mye landbruk på disse kanter. Det er også mulig at det finnes et fjerde spor, men dette har jeg ikke sett på noen kart, men terrenget ser ut som om det har ligget skinner der. Tømmerterminalen huser også et større grustak, men jeg vet ikke om det har vært transportert grus med tog her.
|
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei Einar, har sittet og sett på planen din nå og har gjort meg noen tanker. Først av alt må du ikke finne på å bruke noe annet enn samme type sporveksler som i virkeligheten. 1:9-veksler gjør noe med inntrykket når du kjører med lange vogner. Selvbygd er da velbygd. Vil du ha byggesett vet jeg om to leverandører: www.modellwerk.de som lager vekselbyggesett etter tysk forbilde. Det vil i praksis si at de er lik norske. Nydelige byggesett men relativt dyre. http://www.handlaidtrack.com som produserer byggesett etter amerikansk forbilde. Rimelige byggesett om du skal ha et antall veksler. Etter instruksjonsvideoen å dømme enkle og bygge også. Men jeg vil også banne i kjerka: I FREMO har vi erfart at norske stasjoner stort sett ikke er bygd for den type og mengde trafikk som forekommer på et FREMO-treff. De lager bare kaos. For Aumas del har den et togspor for lite. Når du skal skifte ut og inn vogner fra terminalen eller godssporet vil det være naturlig å bruke et av togsporene til hensetting av vogner. Dermed er det ikke lengre mulig å foreta kryssinger der. Skifteoperasjoner tar overaskende(for mange) lang tid og å sperre stasjonen for kryssing kan i enkelte tilfeller hindre en effektiv trafikkavvikling. Om du vil bygge Auma helt etter forbilde så bygg med det antall spor som finnes. Om du vil bygge Auma slik at den egner seg til trafikkspill legg inn et ekstra togspor. Ellers har Per Roar noen poenger når det gjelder lange kryssningspor. I ditt tilfelle vil det kanskje ikke være noe problem da all skiftinga vil foregå fra sør. 600 meter som du oppgir at kryssningslengden er tilsvarer 6,9 meter i HO. Så lange tog vil vi sannsynligvis aldri kjøre. Den praktiske makslengden ligger på rundt 3 meter her til lands. Nå kjører de riktignok tog på oppmot 7 meter på de store treffene i Tyskland men det bør ikke være retningsgivende for oss. Hold deg på 3 - 3,5 meter, men gjør det gjerne mulig med en forlengelse om det skulle vise seg å være nødvendig. Jeg vil også anbefale deg å tenke sikringsanlegg når du legger sporet. Legg inn sporisoleringer slik at du evt på et senere tidspunkt kan bruke sporfelt og montere signaler. Så vil jeg ønske deg lykke til og vit at jeg følger med på bloggen din |
||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Satt faktisk og lastet ned instruksjonsvideoene til fast tracks tidligere i dag.
skal kikke på de litt seinere.... Jo mer jeg kikker på luftfotoene over Auma, jo mer blir jeg sikker på at håndlagde veksler, det må det bli. |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Kan trygt anbefale "byggesettene" fra Fast track, her et lite utvalg. Mvh Bengt
Edited by bengtka - 08 oktober 2006 at 20:31 |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Utfordringen med Fast Tracks-veksler er jo NEM-standardene - siden de bygges med NMRA-standarder. I utgangspunktet. Det kan gi trøbbel med europeisk materiell med standard hjul. Nå er det jo bevegelse mot RP-25-hjul også i Fremokretser (hurra!), men det er jo en utfordring ikke alle vil ta. Men: Det går an å bestille modifiserte jigger fra Fast tracks. Bare se svaret fra Fast tracks, jeg har mailet litt med dem om saken: We have not tried NEM wheelsets with turnouts built with the fixtures, as there aren"t too many of these on this side of the pond. You are correct in assuming that we design the fixtures to NMRA standards, but we do offer the option of modifying these sizes. When purchasing an individual fixture, you have the option of customizing your order, and one of these options is to change the flangeway size. There is an additional $17.50 charge for this. We can also modify the track gauge. When this option is selected, you have to enter in the size you would like the flangeway to be machined to, from there we will confirm whether or not this can be accomplished, as there are some limitations on this change. Så man kan ta høyde for de tvilsomme hjulene vi sliter med her. Jiggene koster jo flesk, men er nok svært hjelpsomme. Likevel kunne du kanskje klare deg med noen av de andre verktøyene og bygge selve vekselen uten jigg. Det er ikke sæarlig vanskelig, man må bare være nøyaktig! Det er folk her som har bygd veksler med disse jjiggene, noen erfaringer med NEM-hjul? |
||||
bengtka
Veteran Joined: 16 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Bygger disse vekslene i Code 70, og har ikke hatt nevneverdige problemer med hjulene. Regner ikke med "pizzakuttere fra Lima", har også såvidt testet med Ho pur hjul, går meget bra. Type 31 på bildet under går også uten problemer. Har derimot brukt drivverk fra eldre Fleischmann til Di2, og disse har en tendens til å "klatre" litt i vekslene, men her er hjulene også lignenede "Limas" pizzakuttere. Mvh Bengt |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hva vil 1:9 -veksler si? Betyr dette at peco sine lange veksler i prinsippet ikke er brukandes?
Stive priser ja, og bildene fungerte ikke på sidene deres. |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Vanskelig... Dagens sporplan på Auma er slik den fremkommer i bloggen, men jeg mener bestemt at det har sett anderledes ut tidligere (basert på egne minner (som kan være feil), samt spor i terrenget, som kan tyde på at sporplanen har vært mer slik: |
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Sånn: Peco sine veksler er ikke bygget sånn, men har en kurve i avviket, som går et visst antall grader. Du kan jo også vurdere Tillig, som har noen skikkelig slanke veksler. |
||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Som Henning allerede har skrevet har de stigning på 1 til 9 i sporkrysset. Amerikanerne ville kalt dem #9. Pecos lange er brukandes i den forstand at de ikke følger standarden men er mye brukt for det. De er vel så langt de beste fabrikkproduserte sporveksler.
Har en mistanke om at de prioriterer å produsere sporvekselbyggesett fremfor å bygge hjemmesider Flere og flere FREMOikanere kjøper vekselbyggesett derfra. Ikke noen gode bilder men de fleste sporvekslene på denne stasjonen: http://www.lcu.de/person/fremo/walburgtest/index.html er bygd med byggesett fra modellwerk |
||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Tillig sine slanke veksler har også 12 graders avvik, men mindre radius enn Peco. 1350 mot 1510 mm |
||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Frågan är - hva er egentlig riktig her? Radien er som du sier, men Tillig oppgir 12 grader som "endwinkel" og 9 grader som hjertestykkevinkel.
Peco oppgir 12 grader, men er ikke det buevinkelen? |
||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg vet ikke helt hva du mener med buevinkelen? Men både Tillig og Peco måler vinkelen der sporet slutter, ikke i krysset. Begge fortsetter kurven ut fra krysset etter vanlig europeisk modellstandard.
|
||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Har du hørt på NJKs forum? Vil tro ekspertisen der kan fortelle hvordan det engang så ut. |
||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
En sirkel er 360 grader, buevinkelen er da antall grader mellom begynnelse og slutt. Kurver måles ofte i grader, med en gitt radius.
Men det er mulig Peco bruker 12 grader på alle vekslene sine men har en lengre overgangskurve etterhvert som de blir større. De snakker om nominell radius, og "a long gradual curve" i katalogen, det tyder på overgangskurve. Veksler skal ha en overgangskurve, så det er jo bra. Tillig beskriver vinkelen i hjertestykket som 9 grader på sin største vinkel. Det er omtrent 1:6. Men kurven fortsetter forbi og da blir vinkelen 12 grader, slik jeg tolker katalogtegningen. Vekslene er omtrent like lange, og skal ha samme vinkel, pussig da at radien er nesten 200 mm mindre på den ene? Kan det være at radien ikke måles likt? |
||||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det ligger historiske tegning av de fleste stasjonene på NasjonalArkivet i Oslo. Selv var jeg der å fikk en kopi på CD av Hakadal stasjon, ajour pr. 1940. De har ikke "nye" tegninger. Nyere tegninger/skisser kan du få av jernbane museet ved å spørre om kopi fra "NSB Bygnings oversikt" (husker ikke nøyaktig tittel, men de bør skjønne hva du mener med det) som ble laget på 90-tallet. Selvfølgelig kan du samtidig få kopi av hva NSB har registrert av informasjon på bygningene som står på stasjonen. Her er dataene veldig forskjellige, men pleier å omfatte nedkopiert orginaltegning, byggeår, større ombygninger, farger, tilstand og fredning/bevarings verdihet. En god ide er å bygge stasjonen med spor, sporveksler etc. så den fungerer, men ikke er ferdigbygget mht. natur, også ta den med på et FREMO treff for å se hvordan den egentlig fungerer. Det er noen som har gjort dette kloke valg, og har dermed relativt enkelt bygget om (husker spesielt 1 person som ble meget skuffet over sin egen stasjonside, og klokelig la prosjektet ned). Dette fungerer også som en meget god kvalitets sikring av sporlegging og veksler: alle feil og mangler kommer meget tydelig for dagen på et hektisk treff. Forøvrig begynner også jeg å bli litt tent av ideen å bygge sine egne sporveksler, selv om jeg egentlig er altfor lat. Hvis noen har tenkt å bestille noe byggesett fra de nevnte produsentene, kunne jeg kanskje bli med? Edited by Asgeir - 09 oktober 2006 at 21:56 |
||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg tok meg den frihet å flytte de fleste innlegg som omhandler sporveksler og spor over i et nytt emne. Det begynte å dra seg litt vekk fra Auma og over mot noe helt annet
|
||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |