MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Radiuser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Radiuser

 Post Reply Post Reply
Author
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radiuser
    Posted: 04 juli 2006 at 17:48

Hei igjen.

Åssen er det med disse pasasjervognene fra lima og minste radius? Klarer de en radis på 50-60 cm? Jeg skal lage en spiral i enden av anlegget. Hvilken minsteradius bør det være, hva kan minimum radius være?

Og hvor stor høyde per runde stigning kan et lok klare? Går det med 9-10 cm på 50 cm radius? Eller må jeg da kjøre hjelpelok til øvre del?

 

 

MVH

Kjetil Johansen.

 

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2006 at 18:39
50-60 cm akseptabelt ut...

Stigningen høres grei ut i mine ører. Jeg har ikke noen erfaring med spiraler men 50 cm radius gir 3,14 m spor pr runde, og en stigning på ca. 3 cm stigning pr. meter.

Du bør for sikkerhets skyld sjekke alt dette på forhånd. Legg opp en sirkel med ønsket radius og rull vogner (og lok!) gjennom sirkelen. Man kan legge en rett sporstrekning i ønsket stigning på lego-klosser og kjøre alle lokene man har opp strekningen med en vogn lastet med noe tungt (f.eks bly) på slep.
Hvis du har plassmangel (det har vel alle... ) så kan man teste ut flere radiuser og finne den minste mulige.

Lykke til!

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2006 at 18:53

Takk for det.

Men nå er det slik at jeg kun har fleksiskinner og ikke noe underlag å feste dem til slik at jeg kan få prøvd ut den minste radiusen vognene klarer. Hvis ikke hadde jeg nok prøvd det.  Og det samme gjelder stigningen på sporet.

Så jeg tenkte hvis noen her kanskje hadde prøvd dette ut før eller noe viste det... Jeg har lest meg litt fram til at de lengste vognene klarer en radius ned til 38,5 cm. Synes det høres krapt ut... Men det er ikke så lett å se og finne ut av, når jeg ikke har noe å prøve det ut på....

Kjetil

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2006 at 20:00
38,5 er litt krapt men det høres rimelig ut. Mine anlegg har minsteradius 28,6 cm, og da er det umulig å kjøre med lange vogner. De lange passasjervognene jeg har kjører fint gjennom 36 cm radius.
Merk at lange vogner i skarpe svinger trenger en del plass på hver side av sporene, så stolper, tunnell åpninger osv bør stå et stykke unna sporet (f.eks 2cm)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 00:11
Jeg synes du skal gå for så stor kurveradius som du har plass til.
Ved samme høydeforskjell gir større kurveradius mindre stigning, noe som er en fordel.
Mindre kurveradius gir også mere drag og gjør at stigningen egentlig blir tøffere for loket.
John Allen (avdød berømt amerikansk mj-er) satte opp en tabell som sier noe om hvor mye ekstra stigningen egentlig virker for toget når stigningen er i kurve i forhold til rett strekning (kompensert kurveradius).
Ved 20"" - ca 50 cm radie må du gange faktisk stigning med 1,6 for å se hva stigingen ville tilsvart på en rett strekning.
3% stigning tilsvarer da plutselig 4,8%, som er ganske mye.
Ved 22"" - ca 56 cm radie må du gange med 1,5,
og ved 24" - ca 61 cm - må du gange med 1,3,
dvs at en stigning på 3% tilsvarer ca 3,9%, som fortsatt er mye.
Men med en radie på 60 cm, kan du kanskje klare å komme ned i ca 10 cm høydeforskjell og får en stigning på litt i overkant av 2,65 %, noe som igjen gir deg en stigning som svarer til 3,45 %.
Jeg fant tabellen i denne videoen med Joe Fugate.

Ta også i betraktning at ved lengre tog, kan det bli krefter som vil dra vognene innover og som kan føre til avsporinger.

Og en ting til som drøftes i videoen, er tiden det tar å kjøre i en helix/skrue. Tid hvor toget er ute av syne.

Huff, det ble mye å tenke på. Selv forsøker jeg å unngå helix/skrue om jeg kan. Vil heller ha en hjelpelokstigning.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 00:31

Radius 2=358

Radius 3=419.6

Roco"s matriell er bygget for R2, men de har matriell som krever R3. Lima"s B3 klarer R2, mens B5 foretrekker R3 eller større.

Så man bør ikke ha radiuser under R3 på et anlegg.

A matter of life and death
Back to Top
JFN View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JFN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2006 at 20:32

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

John Allen (avdød berømt amerikansk mj-er) satte opp en tabell som sier noe om hvor mye ekstra stigningen egentlig virker for toget når stigningen er i kurve i forhold til rett strekning (kompensert kurveradius).
Ved 20"" - ca 50 cm radie må du gange faktisk stigning med 1,6 for å se hva stigingen ville tilsvart på en rett strekning.
3% stigning tilsvarer da plutselig 4,8%, som er ganske mye.
Ved 22"" - ca 56 cm radie må du gange med 1,5,
og ved 24" - ca 61 cm - må du gange med 1,3,
dvs at en stigning på 3% tilsvarer ca 3,9%, som fortsatt er mye.
Men med en radie på 60 cm, kan du kanskje klare å komme ned i ca 10 cm høydeforskjell og får en stigning på litt i overkant av 2,65 %, noe som igjen gir deg en stigning som svarer til 3,45 %.
Jeg fant tabellen i denne videoen med Joe Fugate.

Får ikke videolinken til  fungere, så derfor:

Er disse justeringsfaktorene konstante for en gitt radie uansett skala, eller må de regnes om til en tilsvarende radie i den skalaen man kjører?  

Jan-Frode

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2006 at 00:23
Originally posted by JFN JFN wrote:

Får ikke videolinken til  fungere, så derfor:

Er disse justeringsfaktorene konstante for en gitt radie uansett skala, eller må de regnes om til en tilsvarende radie i den skalaen man kjører?  

Jan-Frode

Beklager at jeg har vært litt uklar. Det var ikke en link til en video som kan spilles av på nettet, men til en serie med  DVDer som kan kjøpes. Serien er forøvrig etter min mening svært bra.

Jeg har forsøkt å finne noen nettsider om det du spør om, uten å lykkes. Det nærmeste jeg har kommet er punkt III på denne siden hos NMRA (den amerikanske modeljernbaneorganisasjonen).

Det kan også være at du kan finne  noe på Layout Design Primer hos Layout Design Group - spesial gruppe for anleggsplanlegging.

Jeg har tenkt å bringe spørsmålet ditt videre til Joe Fugates forum, men kanskje det kan være bedre å stille det på Layout Design SIG diskusjonsforumet? Må kanskje vente til guruene er tilbake fra den årlige seansen med NIM og Midnight?

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.