spraylim |
Post Reply |
Author | |
Hans-Ingve
Medlem i MJF Joined: 28 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 juni 2006 at 19:57 |
hvordan tynner man ut hvitlim, for at det skal gå ann og spraye på? alltså hvor mange deler vann,hvormange deler lim og hvor mange deler oppvaskmiddel
|
|
Steink
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan blande 1 del lim og 2 deler vann eller 1 del av hver. 1-3 dråper Zalo holder, det skal ikke skumme heller Jeg pleier først å spraye på vann med litt zalo først og så dryppe på limvannet (som da er 50/50) etterpå med en liten flaske. Har da mer kontroll med hvor limet havner. |
|
Mvh
Stein Kittelsen |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
seneste ukers testing tilsier som steink sier: Først litt vann (med eller uten zalo), deretter ballast og tilslutt blanding av lim,vann og zalo. Har ikke testet hvordan jeg skal forholde meg til veksler, men jeg ser for meg bruk av pipette, siden jeg opplevde på enkelte partier at ballasten/grusen ble som betong etter at limet hadde tørket.
Mao: Vanskelig og tidkrevende med rettelser i ettertid. En interessant observasjon for egen del var at grus som var våt (jeg klarte ikke vente på at den skulle tørke. Måtte bare prøve), ga det beste resultatet. Forøvrig så anbefales et søk på "ballast" og "lim" på både dette forum og andre forum det er naturlig å sammenlikne seg med. Mjwiki har muligens noe på emnet? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Einjen skriver: "Har ikke testet hvordan jeg skal forholde meg til veksler, men jeg ser for meg bruk av pipette, siden jeg opplevde på enkelte partier at ballasten/grusen ble som betong etter at limet hadde tørket." Det går fint å løse limet opp igjen ved å ha på vann (med en dråpe Zalo) og la det stå litt så vannet trekker inn. Ta gjerne på vann flere ganger så det ikke tørker. Petter |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Leser i ModelRailroader at mange amerikanere bruker isopropanyl e.l til dette. MR har gitt ut et spesialnummer som vel snart må være i hylla hos Narvesen - How To Build Realistic Layouts På kjøpet får du tilgang til en bra video hvor Joe Fugate demonstrerer hvordan han legger ut ballast og får sporene til å se bra ut. Ta også en titt på Joe"s eget forum hvor han forteller litt om hva han gjør. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |