Langskudd: Brotsj i Trondheeim |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 mai 2006 at 22:15 |
Finnes det noe mer irriterende enn å skulle sette seg ned for å bygge og
oppdage at man mangler noen små, men helt essensielle deler eller verktøy? Nå har det skjedd igjen: For å gjøre ferdig drivverket mitt trenger jeg en brotsj på 2 mm samt et bor som passer til en slik. Vet det er et langskudd, men finnes det noen i Trondheimsregionen som kan låne meg en slik? Evt. vet av noen som selger slikt i strøket *og* har åpent på lørdager? Orker ikke vente til mandag... Og i verste fall må det jo bestilles fra langtvekkkistan (USA)! |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpe nylig et slikt sett fra et firma i Tyskland som heter Fohrmann Werkzeuge. (De hadde en stand på Intermodellbau i år. Brotsj på tysk heter Reibalen.) Mener at de hadde 3 forskjellige sett: Pris for det billigste var ca. €10 og €30 for det dyreste. Hadde du bodd nærmere kunne du bare ha lånt hos meg, men da jeg har det største settet, er det spørsmål om den minste brotsjen min er liten nok? |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håvard, har du prøvd en urmakergrossist?
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk til alle som har kommmet med tips! Har handlet med både Fohrmann og Max Johansons Eftf., begge er greie å ha med å gjøre. Jeg har faktisk det lille brotsjesettet fra dem, men det går bare til 1.58mm... Men er virkelig denne typen brotsjer presise nok til bruk som dette? Problemet med avkommet til Max er at de ikke har webshop! Grunnen til at jeg ofte velger å handle i USA er at jeg ihvertfalll kan få plassert bestillingen umiddelbart. Bruker gjerne http://www.discount-tools.com/ til ting som dette. De har en "Chatte"-tjeneste som er utrolig nyttig. Du kan chatte med en selger, ogs så får du hjelpen du trenger. Billigere og mer presist enn telefon. Ofte tar det ikke så mye lengre tid fra USA heller. Kjøpte noen kulelager der forleden , og det gikk på en litt over en uke. Bocabearings Discount Tools avbefalte brotsj i HSS, og mente at til messing var det "Carbide" som gjaldt. Noen som har kommentarer på forskjellene, annet enn at sistnevnte er mer enn dobbelt så dyr. Edited by Håvard H - 06 mai 2006 at 10:30 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har stillt meg samme spørsmål om hvor presise disse brotsjene er? Da slike brotsjer er koniske, vil også hullene bli koniske om de er dype nok. Kan tenke meg at dette kan få betydning om man skal brotsje opp et langt hull for en aksling i et svinghjul? - jeg har tenkt primært å bruke mine til rammelager for hjul og hull i styringsdetaljer på damplok. Dette burde de være gode nok til. Mht. materialkvalitet, trodde jeg at "Carbide" var hardere enn HSS? (Det h.... tastaturet!) Edited by Kjell H. - 06 mai 2006 at 12:47 |
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er en tanke bak det at de rivalene (brotsjene) er koniske...
De brukes til å lage foringshull (lagringer) i messingplaer. Man borrer først hullet litt for lite for deretter å rive det opp med rivalen fra begge sider til hullet har rett dimensjon. Da vil akslingen ligge an på en liten flate midt inne i platen. Man avslutter det hele med en rund rival (med et hjul). Den gir en rund forsenkning som er perfekt å legge olje i. Oljen vil da trekke inn i hullet med hjelp av den såkalte hårrørsvirkningen. Det finnes forøvrig flere urmakergrossister enn de dere nevner. Titt i de guule s...... Edited by greffern - 06 mai 2006 at 17:49 |
|
|
greffern
Post Options
Thanks(0)
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |