MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Komentar til mitt sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Komentar til mitt sporplan

Post Reply Post Reply
Author
Tom Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Komentar til mitt sporplan
    Posted: 03 april 2006 at 15:33
Hei jeg skal lage en bane men jeg er ikke 100% sikker på åssen jeg vil ha den så jeg lurte på om det er noen som kan hjelpe meg og så hvordan dere synes den skal se ut. men jeg skal ha en spiral på banen.
[ url ]http://tinypic.com/sx0tib_th.jpg[/ url ]
Dette er et forslag!

PS ser dere bilde?
Mvh
Tom henrik
Tom Henrik
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 15:34
Tom Henrik
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 16:13
Jo, her er det jo muligheter!
Men - hvor går egentlig spiralen? Er det et nivå til?
Og hva er vinkelen mellom venstre del og den skrå delen? - Eller hva er avstanden diagonalt mellom hjørnene på den skrå delen? Jeg er ute etter hvordan det egentlig ser ut her...

Regel nr. 1 er å alltid tegne i målestokk og helt sånn som det er, du får nemlig ikke mer plass av å tegne plassen - hvis den ikke fins i virkeligheten!

Jeg er litt bekymret for at du har litt for knapp radius på svingene dine, men du skulle vel omtrent få plass innenfor de målene du har oppgitt. Jeg er likevel redd svingene blir endel større enn du har tegnet!

Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 19:40
OG her er Nivå 2

Noen komentarer til denne også
Tom Henrik
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 21:52

Hei Tom Henrik,

jeg støtter det Henning sier:

Quote Regel nr. 1 er å alltid tegne i målestokk og helt sånn som det er, du får nemlig ikke mer plass av å tegne plassen - hvis den ikke fins i virkeligheten!

Flere av dine kurver ser ut til å ha rundt 20 cm radius, dvs umulig for vanlig H0-materiell.  Ikke engang Märklins gamle industrispor ville holdt her.....

Så forsøk heller å tegne på et rutepapir i passelig målestokk, bruk passer og blyant.  Så vil du nok se at ovenstående sporplan dessverre ikke lar seg realisere.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 00:00
Hva slags spor skal du legge? marklin? er det N-skala?
Har du et forhåndsdefinert areal som du kan holde deg innenfor? Er det det du har tegnet opp på bildet over?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 01:20
Her er mitt forslag. Noe amputert i forhold til det du ønsker deg, såfremt anlegget ditt er HO. Jeg prøvetegnet litt i N-skala også, og da kan en få til det du har skissert opp, mye enklere.

--

Einar Næss Jensen

Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 09:22
Hei
jeg er ikke flink til å tegne sporplan. men jeg skal lage en bedere når jeg kommer hjem fra skolen, og jeg bruker HO-skala og tegningen ovenpå er et forslag for jeg er bare på planleggings stadie men plata er byggd i de målene jeg har skrivd opp

Mvh
Tom Henrik
Tom Henrik
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 10:54
Hei
jeg bruker ikke marklin. bruker pico og jeg er en nykommer i forume, derfor kan jeg ikke alle navn og utrykk dere bruker så pliz forklar ting på en vanelig måte

Mvh
Tom Henrik
Tom Henrik
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 15:35

Hei!

Her er mitt skjematiske forslag, til det areal du selv har foreslått:

Anlegget er designet som en ren punkt-til-punkt bane. På plan 1 går det ett havne-/sidespor fra stasjonen ned til den lokale havnen. Stasjonen er adskilt fra Havnen med en bakgrunn, som fungerer som en scenic-divider. Fra stasjonen går sporet videre inn i spiralen. Siden det er såpass god plass i denne spiralen, ser jeg for meg at denne også kan fungere som en skyggestasjon.

På plan 2 går sporet ut av spiralen og inn til endestasjonen. Den røde banen er en smalsporbane (H0e), som går fra normalspors-stasjonen til en egen endestasjon, som er tilsluttet en tømmeropplastningsplass. Tømmer er den smalsporede banens eksistensgrunnlag, i tillegg til noe passasjertrafikk. Kanskje en museumsjernbane passer bedre på ditt anlegg?

Jeg ser for meg at man kan oppnå mye interessant "operation" her. Tømmer fraktes fra skogen på en smalsporet jernbane, til en normalsporet jernbane hvor det lastes om. Videre går ferden til neste stasjon, hvor noe av tømmeret skal ned til havnen, mens annet skal videre med jernbanen (i verden utenfor anlegget). Gods fraktes også den andre veien, selvsagt.

Begge endestasjonene er utstyrt med en del hensettingsspor, slik at det rullende materiellet man har kan lagres på disse. -De kan også opperered som en Inglenook sidings. Sporføringen på havnen kan arrangeres slik at den kan oppereres som en Timesaver.

Plan 1:

Plan 2:

Edited by Roger - 04 april 2006 at 15:36
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 22:33
Ble ikke dette voldsomt mye spor da?
--

Einar Næss Jensen

Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2006 at 10:19
Hei Roger

du jeg trur sporplanen din har litt i overkant med skinner men jeg takker for tipsene.

bare nevner det. Det som jeg har tegnet på plate er bare en forslag
Tom Henrik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.