MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

 Post Reply Post Reply Page  123 15>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0
    Posted: 07 oktober 2017 at 22:27
Om hele anlegget er intakt vites ikke, men Grimstad stasjon ses stadig på FREMO treff.  I tillegg bygger Tore et fantastisk anlegg med forbilde fra Amerikansk smalspor i forgagne tider, Red Mountain Railway.  Anlegget har egen Facebook side med mange flotte bilder og gode ideer.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2017 at 21:55
Tore har nok dessverre forlatt oss og emigrert til trynelefsa med sin fabelaktige landskapsbygging, men han har jo også Togbutikken.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2017 at 19:45
Supert anlegg! Har du det fortsatt?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2014 at 20:09
Det dere nordpå ikke må glemme, er at flo og fjære er to forskjellige ting her nede og der oppe Wink

Thanks to the UK Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2014 at 17:02
Det er et merke/steinstøtte i fjæra ved Tregde like øst for Mandal som regnes som nullpunkt i Fastlandsnorge. Alle høyder over havet i hele landet skal regnes ut fra dette punkt - også høydeangivelsene på stasjoner. Tregde ble en gang valgt fordi dette var det punkt langs kysten der det var minst forskjell på flo og fjære - og ikke på grunn av den kjente TV-meteorologen som kom fra samme sted og med samme navn.
Det kan være at det finnes et punkt ute i Nordsjøen der variasjonene er mindre? - Dette er imidlertid mindre tilgjengelig for de fleste.
http://www.statkart.no/Kunnskap/Kart-og-kartlegging/Hoyde-over-havet-/

Edited by Kjell H. - 16 oktober 2014 at 17:16
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2014 at 16:27
Der er liten forskjell på flo og fjære på sørlandet og sørvestlandet, et stykke i havet utenfor Egersund er det visstnok null. Men når stormflo inntreffer får det fort litt konsekvenser:

http://vannstand.no/index.php/stormflo/69-fakta-stormflo-i-norge-2007


Edited by jevistad - 16 oktober 2014 at 16:27
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2014 at 11:36
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Dette har jeg selvfølgelig tenkt på LOL Men det er faktisk ganske nærme havoverflaten der nede. Her er et par bilder som viser at det er maks 2 meter det er snakk om enkelte steder, og da tror jeg ikke modellen skal være så feil.


Jøss, skal ikke mye havstigning til for at hele stasjonsområdet blir oversvømt!

Skal bli artig å se den ferdige havnemodulen.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2014 at 09:43
Dette har jeg selvfølgelig tenkt på LOL Men det er faktisk ganske nærme havoverflaten der nede. Her er et par bilder som viser at det er maks 2 meter det er snakk om enkelte steder, og da tror jeg ikke modellen skal være så feil Embarrassed På det nederste bildet er det lett å sammenlikne høyden på menneskene og høyden ned til vannet.




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 15:43
Da går jeg ut fra at neste Fremo-treff Grimstad stasjon skal delta på, dateres til en dato det var springflo der. LOL
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 15:25
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Et oversiktsbilde over Grimstad-modulene slik de så ut forrige helg på Fremo-treffet på Ask.


Havneområdet ser veldig lovende ut!

Men havnivået ser ganske faretruende ut...

Edited by Håvard H - 15 oktober 2014 at 15:26
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2014 at 12:19
Et oversiktsbilde over Grimstad-modulene slik de så ut forrige helg på Fremo-treffet på Ask.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2014 at 11:51
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det samme gjorde to av medlemmene her i Salten MJ Klubb. De dro til Oteråga og tok bilder av et skur der. Uka etter var det borte!

Må tydeligvis være forsiktig med slik fotografering. Ting har en tendens til å forsvinne etterpå

Flott bilde av Grimstadtunnellen, Helge. Skulle ikke tro det lå en hel by rett på baksiden
Ser frem til at du får bygget opp tunnellen igjen Tore.

Hilsen Halvor
Back to Top
Jegeberg View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 mai 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jegeberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2014 at 18:22
Det er hyggelig å se så flotte og entusiastiske innlegg på forumet. Det gleder! Tross nydelig vær ute får jeg også lyst til å gå inn å bygge. All honnør til Tore, og hans flotte anlegg!
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2014 at 12:15
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:



En perfekt modelljernbanetunnell det der! Ikke spesielt stort fjell den går igjennom, og vi ser helt tydelig at de har brukt aluminiumsfolie for å lage fjelltrukturen LOL
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2014 at 19:58
Det samme gjorde to av medlemmene her i Salten MJ Klubb. De dro til Oteråga og tok bilder av et skur der. Uka etter var det borte!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2014 at 17:24
Ja – et prima eksempel på dét var da Håvard og jeg dro opp langs Rørosbanen for å dokumentere holdeplasser. De som leser MJ-bladet har kanskje sett modellen min av Rognes holdeplass, på anlegget til TMJK kjent som Ødsledal holdeplass.
Vi gjennomfotograferte og målte opp og har masse dokumentasjon. Kun uker etterpå ble den revet. 
Ser du noe interessant – ta i det minste et utvalg bilder, selv om du ikke har mulighet til å måle opp!
Et godt tips er forresten å ta noen bilder vinkelrett mot fasader, på den måten blir det mye lettere å hente ut info.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2014 at 16:11
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Bare hyggelig. Hvis du har behov for detaljutsnitt av noen av bildene, så send en PM.

Så var det dette med hukommelsen, da. Etter å ha tenkt litt kom jeg på at jeg muligens allikevel hadde et bilde av tunnelen før den ble utvidet, og det viste seg å stemme. Her er bildet, som er tatt i juli 1971. Det var den gang man var ganske ung og ferierte i båt langs sørlandskysten....
Da jeg var der i 1971 syntes jeg det var nesten uendelig lenge siden banen var revet opp - det skjedde jo hele 10 år tidligere. Dengang syntes jeg det var utrolig at det så lenge etter fortsatt fantes mye å se etter banen (og mye å fotografere, som jeg dessverre ikke fotograferte....


Flott bilde med masse informasjon for modellbyggeren!

Og jeg slutter meg til din implisitte oppfordring om å fotografere mer. Omgivelsene våre forandrer seg mye raskere enn vi tror. Så fotografer i dag, i morgen kan det være for sent!

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2014 at 11:46
Bare hyggelig. Hvis du har behov for detaljutsnitt av noen av bildene, så send en PM.

Så var det dette med hukommelsen, da. Etter å ha tenkt litt kom jeg på at jeg muligens allikevel hadde et bilde av tunnelen før den ble utvidet, og det viste seg å stemme. Her er bildet, som er tatt i juli 1971. Det var den gang man var ganske ung og ferierte i båt langs sørlandskysten....
Da jeg var der i 1971 syntes jeg det var nesten uendelig lenge siden banen var revet opp - det skjedde jo hele 10 år tidligere. Dengang syntes jeg det var utrolig at det så lenge etter fortsatt fantes mye å se etter banen (og mye å fotografere, som jeg dessverre ikke fotograferte.... )
Tidsperspektivet endrer seg med tiden - nå står ting som skjedde for 15-20 år siden mye nærmere i minnet enn det som i ungdommen lå 5-10 år tilbake.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2014 at 17:44
Fabelaktig flotte bilder Helge! Jeg har ikke så mye fargebilder fra stasjonen liggende, så dette var virkelig til hjelp Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2014 at 13:11
Fine bilder som vekker minner!

Disse er tatt 4-5 år etter jeg flyttet fra Grimstad.
Jeg husker kafeen som lå i venterommet. Der kunne en fattig student få seg et rimelig måltid.
i 2. etg. holt det lokale tollkontoret til. Det ser man på skiltet. Der fikk man pakker med elektronikkomponenter som man måtte importere fra utlandet.
Tunnelen var da ikke utvidet men sporet revet.
Det var den gang!
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2014 at 21:56
Når jeg fikk rotet frem en driftshåndbok for Kristiansand Distrikt fra 1953 viser den at strekningen Grimstad-Rise kunne trafikkeres med "vogner, traktorer og lok. type 7, 9, 15, 20a og 21."
For vogner var det tillatt aksellast på 12 tonn. For lokomotiver var åpenbart største tillatte aksellast 11 tonn, alle de opplistede typene ligger under dette. Type 20b og c hadde aksellast på henholdsvis 11,4 og 12,2 tonn. Type 32 hadde aksellast på fra 14,6 til 15,0 tonn, avhengig av typevariant.
I 1953 hadde Kristiansand Distrikt bare 20b 268, som dermed ikke kunne brukes på banen.
Strekningen Arendal-Nelaug-Treungen var på denne tiden underlagt de samme aksellastbegrensningene som Grimstad-Rise, men denne ble som kjent forsterket senere. Noen forsterkning av Grimstad-Rise skjedde vel neppe i de ti årene frem til nedleggelsen.

NSB slet med mye spinkelt spor og lave aksellaster på 50- og 60-tallet. Godt er det da at man i sitt eget hobbyrom ikke behøver bry seg om slike uvesentlige detaljer, men kan kjøre det man vil.

Jeg så du etterlyste bilder fra "gatesiden" i Grimstad.
Her er noen bilder jeg tok i juli 1976. Ikke akkurat optimale, men noe interessant kan kanskje allikevel sees. De viser i alle fall at mange opprinnelige detaljer overlevde lenge etter nedleggelsen.
Og den gangen var området fortsatt nesten idyllisk, selv om bilene hadde inntatt plassen....

Gatesiden:


Plattformsiden:


Godshus og stasjonsbygning sett fra "ute på tomta":


Slenger med et bilde av tunnelen også. I 1976 var den nettopp blitt utvidet, så jeg rakk ikke å ta noe bilde slik den opprinnelig så ut. Noen år tidligere spaserte jeg gjennom den slik den var fra jernbanetiden, men da hadde jeg ikke kamera.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2014 at 13:09
Takk takk alle sammen! Embarrassed

Helge : Det gikk nok aldri en type 32 på Grimstadbanen. Det var stasjonert en type 20 der i to år etter omleggingen til normalspor før krigen. Men i "min" epoke gikk det nok bare type 21 der.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2014 at 21:24
Jaha, å du he tid te å lega med tog på bekostning av å få ferdig minien Big smile
Men jysla  jille bilder du serverer, vakkert Smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2014 at 20:26
Kjekt å se nye bilder fra Grimstadbanen. Inspirerende!
Back to Top
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2014 at 20:20
Jeg blir alltid like imponert over hvor naturtro og flott anlegg du lager :)
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2014 at 00:09
Fargene og lyset og detaljene og....og.. Makan! Det er stas å se på!
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2014 at 19:29
Gratulerer Tore!
Det er bare så nydelig å se på bilene dine.
Flott anlegg og flotte bilder! :)
Takk, takk!
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2014 at 19:00
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Togene ruller på Grimstadbanen igjen! Iallefall inne på Grimstad stasjon. For å komme seg videre ut i verden kreves det litt snekring, men nå kan jeg iallefall kose meg med litt småkjøring inne på stasjonsområdet. På bildet har vi 32.290 med persontog på vei inn på stasjonsområdet.




Et flott bilde som vider hvor naturtro det kan bli når man tar bilder av en flott modell på et flott anlegg med god belysning.

Men gikk det noen gang type 32 til Grimstad?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2014 at 18:33
Nå ble jeg glad. Tenk å få nyss om at min favorittstasjon har trafikk igjen. Jeg gleder med til fortsettelsen, til inspirasjon for meg og alle andre som fortsatt bedriver lenestolmodellering.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2014 at 13:53
Togene ruller på Grimstadbanen igjen! Iallefall inne på Grimstad stasjon. For å komme seg videre ut i verden kreves det litt snekring, men nå kan jeg iallefall kose meg med litt småkjøring inne på stasjonsområdet. På bildet har vi 32.290 med persontog på vei inn på stasjonsområdet.




Edited by Mr Bridger - 30 juni 2014 at 13:53
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.