MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vekselmaskiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vekselmaskiner

 Post Reply Post Reply
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vekselmaskiner
    Posted: 13 oktober 2020 at 15:11
På H0-anlegget vi holder på med i klubben, er løsningen med 4 cm XPS på kryssfiner benyttet; og Tortois.
Vekselmotoren skrudd under plata og hull opp for pianotråden.
Dette går vanligvis smertefritt der hvor v.motoren står rett under, men litt mer kinkig i situasjoner hvor sporet enten stiger og dermed XPS'n er tykkere, og der hvor v.motoren ikke kan stå rett under vekselen.
I sistnevnte tilfelle må det lages en horisontal-overføring under fineren som kan være vanskelig å få til.
En annen sak som er viktig, er også å sikre at ballasteringen ikke hindrer tungene i sin forflytningExclamation  Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2020 at 14:49
Ok., blir litt jobb da skjønner jeg... men 5cm blir vel i meste laget mellom veksel og motor ja
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2020 at 07:38
Har eit lite område der eg har styropor som underlag for spor. ( 5 cm styropor ligg allereie på eit underlag av kryssfiner). Har laga eit hol i styropor og kryssfiner under, stort nok til å kunne montere Tortoise-motor. Over holet har eg ei kryssfinerplate på ca 20 cm lang, som er er limt og skrudd med lange skruer i styroporen. Motoren vert montert opp under denne plata. NB: Bruker også 12 mm asfaltplate på toppen av kryssfiner for støydemping. Kryssfiner m/asftaltplate er felt ned i styreporen slik at toppen blir plan til skinnelegging.
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2020 at 19:45
Da var det på’n igjen med anleggsbygging. Jeg tenkte å bruke isopor/styropor 5cm som underlag, og videre for å forme terreng. Hvordan monterer dere vekselmotorene (tortoise) da? På undersiden av isoporen, blir litt stor avstand?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.