MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Zeller test-/rullebenk for lok?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Zeller test-/rullebenk for lok?

 Post Reply Post Reply
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Zeller test-/rullebenk for lok?
    Posted: 10 juni 2020 at 11:17
En liten kommentar til hastighet.

'Nagletellersk' kan en bestrebe seg på en nøyaktig skalahastighet, men om en skuler til Morops Nem 661, finner en at de angir at hastigheten bør ligge over denne.
Tabellen verdier er opp til +60% for Z-skala via +30% for H0 og 0% for skala 1 og større.

Så de fleste tåler vel litt slingringsmonn(?) Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2020 at 16:02
OK, takk for info.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2020 at 00:01
Jeg målte hvor tett rullebukkene kan stå og det var ca 13 mm.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2020 at 14:37
Jeg tror at alle hastighetsmålere har samme prinsipp?
- Enten er det en optisk måler eller en magnetisk en, som måler på ett av kulelagrene.
 
På Märklin sin som heter 78158 (og som jeg har), er det påklebet kulelageret en magnet som er giver.
Hvis det ikke er god nok kontakt mellom lokets hjul og rulleprøvestandens kulelagre, kan forbindelsen glippe slik at nøyaktigheten blir fraværende. Med "gummi-sleperinger" er det større sjanse for å få repeterbare resultat, men ikke nøyaktig nok da gummien kan komprimeres slik at det blir mindre/større radius.
Märklin sin har følgende funksjoner:
- Nåværende hastighet (km/h / m/s / mph)
- Max og min. hastighet i en målesyklus.
- Tiden en målesyklus har pågått (innkjøring?).
- Strekningen som er tilbakelagt pr. målesyklus.
 
Jeg har sluttet å stole på riktig resultat da rullemotstand ikke måles (ved innstilling av dekoder) og målehjulet glepper mot metallhjul, slik at den blir unøyaktig. ( På "fully sprung" modellok fungerer det bedre mot metallhjul- men det er sjelden vare.) Bruk heller pengene til noe annet!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2020 at 11:48
Takk for svar!Thumbs Up

Et par oppfølgingsspørsmål:

Hvor tett kan rullebukkene plasseres, m.a.o. hva er minste mulig akselavstand på lokene? Eller er det ikke nødvendig med en bukk for hver aksel så lenge loket ellers er støttet opp og har stabil strømforsyning?

Hvorfor frarådes hastighetsmåleren, er den ikke nøyaktig nok? Litt av poenget med en slik er vel muligheten for å kunne programmere f.eks skalariktig topphastighet uten å måtte beregne hastigheten utfra en lengre kjørestrekke eller måle tiden for X antall hjulomdreininger? Er det andre og bedre alternativer?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2020 at 08:45
Hei
Fungerer greit til formålet men styr unna «hastighetsmåleren»
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2020 at 09:58
Jeg har selv en slik (for H0) og en av fordelene med den er at den er anvendbar både for 2L og 3L Smile
For øvrig er jeg godt fornøyd med den Wink

Men jeg har ikke sett den solgt her i landet, kjøpte den selv på en messe i Tyskland.


Edited by b e pedersen - 29 mai 2020 at 10:00
Bjørn Egil
Back to Top
KHE View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 10 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KHE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2020 at 20:13
Den så veldig elegant ut ! Sjøl har jeg kjøpt en variant på postordre som plasseres oppå skinnegangen.
Den fungerer bra både i N og H0, men ser kanskje ikke så elegant ut som Zeller sin.


(Selges bl.a. fra www.hattons.co.uk, som har bra eksportsystem).

mvh Kjell Hegna


Edited by KHE - 22 mai 2020 at 20:25
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2020 at 17:23
Noen som vet om det er mulig å få kjøpt denne i Norge, eller vet om alternativer?:
https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/tillverkare-a-o/zeller/
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.