MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppgradering El.16
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppgradering El.16

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppgradering El.16
    Posted: 24 mars 2019 at 17:39
Hei.
Jeg har bladd igjennom tråder på forumet og lett etter tips og råd for oppgradering fra analog til digital med lyd + bytte ut lysledere til dioder uten nevneverdig hell.
Er forsåvidt noe grønn på dette, men har digitalisert ett par lok uten lyd tidligere.
Mine spørsmål:
1: Hvilke lyddekoder er grei for Roco El.16 og finnes det lyd for Denne modellen? Kan man ev bruke dekoder for N-skala mtp plass?
2: Hvor får man kjøpt dioder i passe små størrelser for innlodding som kjørelys/ bytte av lysledere?
Dette er snakk om tidlig utgave uten 8-pins plugg.

Edited by Thomas F - 24 mars 2019 at 19:12
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2019 at 18:19
1. Beste er å bruke Zimo. Hvis du har tilgang på en Roco Z21 (sort), kan du laste opp el 16 lyd selv. Det ligger gratis på Zimo sine sider. Godt mulig du kan bruke N-skala dekoder. Det er trang i disse modellene. Jeg skohornet inn en vanlig en, og la høyttaleren i batterikassa. Det kan du ikke gjøre uten videre, da batterikassa på din modell ikke er hul. Enten må du finne plass under kåpa eller kjøpe den nyere batterikassa som reservedel. ESU har også ei lydfil for den amerikanske RC'en, men jeg synes ikke den høres bra ut. Du må uansett skifte horn og mekke litt på det lydprosjektet for å få det brukbart. 

2. Ebay eller Kjell & Company. 

Hvis du har søkt litt her inne, så har du sikkert funnet min gamle tråd om installering av printkort fra Arnold Huebsch / AMW? Det er mulig du må lage en slisse i førerromsinnredningen for å få alt til å stemme, men jeg tror du med et slikt kort, en Zimo PLuX lyddekoder og en høyttaler for lodding på AMW printet, kommer ganske nært plug & play. Men du beholder da lyslederne...  
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2019 at 19:19
Takk for svar.

Jeg har ikke Z21, kun den eldre Roco digital som medfulgte i startsett. Jeg har tenkt å oppgradere da mj-interessen har blomstret på ny.
Da skal jeg sjekke utvalg hos Zimo.
Dårlig plass er det, men det er vel ikke umulig. Jeg monterte dekoder i Brawa Klv53/ Robel type 12, og der var det dårlig plass :)
Jeg tenker som så å modifisere og frese ut for plass, ev benytte førerhus side 2.
Jeg går nok for alternativ 1 da jeg ønsker å bytte ut lysledere i dioder. Ønsker å kunne slukke/ tenne topplysa ved inn/ utkjøring av stasjoner også.

Jeg har lest ditt innlegg om bytte av printet, men jeg må alikevel operere litt på printet, så da kan det gamle være.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2019 at 19:32
Vil tro NMJ kan hjelpe deg å få lastet el16-lyd på en Zimo. Hvis ikke er det sikkert noen MJ-folk i nærheten som kan hjelpe. Er du i Osloområdet i blant kan jeg sikkert bistå. Ta i så fall kontakt på pm.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2019 at 21:04
Da skal jeg sjekke det.
Jeg bor i Østfold, så ikke langt eventuelt for min del å kjøre til Oslo.
Takk for hjelpen.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.