MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2019.

 Svar Svar Side  12>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 309
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Hva kommer NMJ med av nyheter i 2019.
    Sendt: 02 januar 2019 kl. 05:23
Ja, nytt år, og nye ting og ønske seg.

Ja, hva kommer NMJ med av nyheter i 2019, mon tro.

Selv om dieselmotorer er, fy fy, nå i disse miljødager, for ikke og snake om damplok, med kullfyring .
Så er det vel fremdeles noen som av oss, som ønsker seg det i 1:87

Di2 Toppline, vet jeg står på listen til et par stykker, kanskje noe til .

Jeg venter fremdeles i spenning på et dieselmotorvogn sett i Toppline .
BM 86 / 91
BM 92

Et damplok i Toppline hadde jeg vel heller ikke sakt nei til .




Endret av Tåge - 02 januar 2019 kl. 05:28
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 554
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2019 kl. 13:17
NMJ 40 år, NJK 50 år..... Det hadde passet med f.eks. Type 30a 271 i Topline ja. Det hadde neppe blitt billig, men veldig, veldig gøy. Ellers helt enig Åge, det du nevner er noe som savnes. 
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1956
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2019 kl. 14:34
Jeg er ikke kravstor, så jeg er fornøyd bare de leverer noen av de nyhetene de presenterte for flere år siden som jeg var så dum å forhåndsbestille. Greit nok at det ikke har kostet meg noe rent økonomisk, men den evinnelige ventingen kombinert med absolutt null informasjon (bortsett fra et par ganske arrogante og nedlatende tilbakemeldinger når jeg har dristet meg til å spørre om status) har fått tilliten min til å bli ganske tynnslitt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 99
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2019 kl. 21:06
Jeg ber en liten bønn om at Topline El 14 kommer ut nå. Hadde heller ikke takket nei til et damplok i topline! Også Di2 står høyt her på listen i Topline. Når kommer egentlig nyhetene for 2019 ut?

Endret av akselstog - 02 januar 2019 kl. 21:08
Til toppen
Johannn Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 09 april 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 119
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Johannn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2019 kl. 21:19
Eg ønskjer at El14 kjem no.
Av andre nyheter kan eg tenkje meg er passasjervogner av oppgradet type5 serie (A5, B5, BC5 og FR5)
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 708
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2019 kl. 00:31
Sitat: akselstog akselstog skrev:

Jeg ber en liten bønn om at Topline El 14 kommer ut nå. Hadde heller ikke takket nei til et damplok i topline! Også Di2 står høyt her på listen i Topline. Når kommer egentlig nyhetene for 2019 ut?

NMJ har tidligere lagt ut årets nyheter første dag på leketøysmessen i Nürnberg. Vi får se om de gjør det i år også.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 309
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2019 kl. 09:23
BF 13 og 14 hadde jeg heller ikke sakt nei til .
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2282
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2019 kl. 10:31
Sitat: MY1201 MY1201 skrev:

NMJ har tidligere lagt ut årets nyheter første dag på leketøysmessen i Nürnberg. Vi får se om de gjør det i år også.
 
Tror ikke det?
 
NMJ har sagt dette i romjulen:
 
Året som kommer er også et spennende år rent historisk, det er nemlig vårt offisielle 40 års jubileum! Det blir mer av velkjente NMJ, overraskelser... men det blir også noen store endringer. Allerede i slutten av 2018 ble det bestemt at vi endre måten vi kommer til å lansere våre nyheter på. Etter tiår med samme tilnærming er det på tide å gjøre noe nytt. Mer om dette senere, følg med!!
Da er det nærliggende at nyheter ikke presenteres på Nürnbergmessen, men dukker opp i butikkene når de er klare.
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 708
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2019 kl. 11:00
"Etter tiår med samme tilnærming er det på tide å gjøre noe nytt" Derfor skrev jeg "Vi får se om de gjør det i år også". Messen er ikke begynt og året er ei heller over.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
SveinF Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 15 november 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 110
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér SveinF Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2019 kl. 12:32
Di2, BM66, BM92 og BM93
BM70, BM72, BM74, BM75
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1209
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2019 kl. 18:48
Sitat: Tåge Tåge skrev:

BF 13 og 14 hadde jeg heller ikke sakt nei til .

De har iallefall postet tegning av El14 på deres facebook side. Så da er nok teningsgrunnlaget på plass. Så får tiden hvis om de har begynt på former og blitt ferdig med selve modellen. Husk katalogen var for 2018 & 2019. Så får vi se hvor mange av de annonserte nyhetene som blir flyttet over til 2020. 
A matter of life and death
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 oktober 2017
Land: norge
Status: Utlogget
Points: 92
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2019 kl. 12:03
Jeg har jo stadig et ønske om museumsutgaven av 602 ;p
SHG
Til toppen
Lars-Erik K Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 19 mars 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 106
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Lars-Erik K Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 januar 2019 kl. 05:06
Syntes det er rart at BM 92 aldri er blitt laget mens den tyske versjonen av den er bygget mange ganger av Marklin,Roco og andre produsenter?


Så det hadde vært et ønske at BM 92-settet skulle vært lages i modell. Før den forsvinner ifra 1:1 skinnene.

Det ny Flytoget BM 78-settet er også ønsket håper også at en annen produsent en nmj kunne komme med den. Men regner ikke med det.     

Endret av Lars-Erik K - 09 januar 2019 kl. 18:38
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 708
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 januar 2019 kl. 11:36
Time will show.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 99
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 januar 2019 kl. 14:38
Sitat: MY1201 MY1201 skrev:

Time will show.
I dag åpnet messa, men bare katalogen for 2019 er nytt på NMJ.
https://www.facebook.com/togrommetside/
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 554
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 januar 2019 kl. 15:25
NMJ har sagt at de vil gjøre om på måten de presentere nyheter så det kommer ikke noe stort nyhetslepp nå. 
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Medlem siden: 08 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 767
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 januar 2019 kl. 15:51
Togbutikken skriver følgende på sin facebookside:

"NMJ-nyhetene 2019!

NMJ har i år valgt å gi ut en gratis nyhetskatalog i forbindelse med Nürnbergmessen som åpnet i dag. I forordet står det som følger: "Nytt er at vi vil presentere alle nyheter først når de er ferdig utviklet og straks klare for levering". Dermed er det ikke så mye nyheter som er annonsert så langt. De vil bli nok bli behørig annonsert når det nærmer seg ferdigstillelse. 

Dermed må vi holde på spenningen litt til.) Og nyhetskatalogen kan bestilles på www.togbutikken.no eller hentes på Sem":)"""

Modellhilsen

Claes
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 309
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 januar 2019 kl. 12:30
Tok en snabb titt i NMJ katalogen i dag.

Var noen vogner så jeg i farten, som jeg ikke har sett før.

Endret av Tåge - 31 januar 2019 kl. 12:31
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
cfsalicath Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 13 mai 2015
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 118
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér cfsalicath Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 februar 2019 kl. 07:15
Denne dukket opp på Facebook i går:

Skjermdump NMJ Facebook


Med vennlig hilsen

CF Salicath
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2282
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 mars 2019 kl. 20:33
Jeg var å hentet en BM 68.
 - En utrolig flott modell - som er sikkert verdig prisen som jublieumsmodell!!!
 
De fleste "Superliner" havner dessverre i vitrineskapet - uansett hvor godt de kjører. Det hadde jeg ikke tenkt å skje?
Dette settet har ikke koblinger eller NEM-lommer (som BM88). Det er belger for et "stivt sett" i vitrinen og "fleksible" belger som har større avstand til å kjøre med. Dette krever at koblingene har 2 rastepunkter. Det gjenstår å se hvor stabile koblingene er? - Jeg frykter for uønsket avkobling uten at hver kobling låses.
 
Et lite tips til å få endret settet fra "consist" følger nå:
Da jeg er lite "begeistret" for "consist- mode" - unntatt for å kjøre amerikanske tog med flere lok involvert i en oppsetning.   "Advanced consist mode" er standard for BM68 og ikke annet.
I "consist-mode" er det kun 128 adresser tilgjengelig.
 - Jeg skjønner at et togsett med hele 5 dekodere kan være en utfordring, hvor hver 4-sifret adresse er undertrykt og kun consist-adressen kan man "velge tog" fra på kjørecontrolleren. Det er 3 stk. Train-o-matic-dekodere for interiørlyset og en Zimo-dekoder i både motorvogn og styrevogn. (Dette er ikke rekord, for ONE-87 har hele 3 dekodere i Y1-motorvognen sin!) Hver dekoder har sin egen adresse - men er sperret for endring av adresse og andre CVer.
Det går ikke an å lese ut CV-verdier på ESU LokProgrammer - men jeg lyktes på Fleischmann ProfiBoss.
For å unngå at man adresserer flere dekodere, lønner det seg kun å "åpne" en dekoder, gjøre endringer på den og lukke den etterpå. BM68 har dessverre ikke gjennomgående strømbuss hvor alle vogner er koblet sammen (som BM88) og bidrar til stabilt strømopptak. Derfor kan man ha en-og-en vogn på sporet, der hver vogn er uavhengig. Da har man kun 2 dekodere på sporet.
CV#19 settes til 0 på alle dekodere. Dessuten må lysdekoderene få endret CV#21 til 0. Dette strevde jeg litt med da det kun står at verdiene leses ved "consist- mode". Jeg fikk ikke lys i hverken motorvogn eller styrevogn uten jeg programmerte denne CVen til 0 - men tilsynelatende mellomvognen virket? CV-verdien var den samme på alle 3 lysdekodere i settet.
For å få samme 4-sifret adresse på hele settet må man låse opp 5 dekodere og legge inn ny adresse som er lik i 5 dekodere. Deretter må man helst låse dekoderen, slik at kun en dekoder er åpen ad gangen. - Litt omstendelig - men slik er det bare?
Om man endrer "consist-adresse" er det like mye arbeid!
 
(En del tekst hadde falt ut på slutten.)
 
 


Endret av Kjell H. - 18 mars 2019 kl. 10:14
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 81
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 mars 2019 kl. 15:01

Nå er 2019-nyhetene avslørt, så i den grad diskusjonen i denne tråden fortsetter så er det ønsker for 2020? Siden jeg tenker det må være fint for NMJ-gjengen å kunne lese hva kundene ønsker seg (markedsundersøkelser er dyre, men å lese på forumet her er gratis - og det gir 100 % nøyaktig informasjon), poster jeg likevel min ønskeliste. Jeg har klart å kutte den ned til "bare" ti modeller:

1) Svært detaljerte og nøyaktige Topline-modeller av B5-vogner i alle lakkeringsvarianter.

2) Topline Di3.616 "museums-NOHAB'en" slik den ser ut i dag

3) Topline Di3.628 i helgul lakkering fra Jernbaneverket

4) Topline-utgave av Di2 i både rødbrun gammeldesign, og gul/rød NSB-lakkering

5) Topline-modell av Bm65c

6) Topline-modell av trevogners sett type 69, mao. med mellomvogn, og rett front

7) "Flytoget" type 71 etter utvidelsen med ekstra mellomvogn i Topline-utførelse

8) Topline type 73 i nyeste designvarianten med rød nese i stedet for bånd inntil frontvinduet

9) Topline type 74/75 ("Flirt") i tomatsuppelakkering

10) Topline type 78 "Nye Flytoget"


Til toppen
KGB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 30 januar 2018
Status: Utlogget
Points: 77
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KGB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 mars 2019 kl. 18:07

...




Endret av KGB - 16 april 2019 kl. 23:36
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 81
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 mars 2019 kl. 18:15
@KGB - full forståelse for ditt synspunkt. Grunnen til at jeg foretrekker BM65c er fordi jeg har et irrasjonelt emosjonelt forhold til akkurat den motorvognen. Kjørte den nemlig daglig til og fra skolen som liten på 80-tallet. Høydepunktet var å få komme inn til lokføreren, sitte på fanget og vri på styrehendelen, holde inne dødmannsknappen (som regel var det satt en strikk over den som holdt den inne) - og ikke minst fløyte og gi signal. Disse turene er skyld i min toglidenskap, valg av arbeidsplass og interesse for modelljernbane

Hvor like er a, b og c-serien? Er det mulig å uforme felles understell med drivverk og innredning, og så kun sette på ulike overdeler? Det hadde i tilfelle vært et fint kinderegg av en forretningsidé...
Til toppen
mattis94gutt Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 22 januar 2013
Land: Akershus
Status: Utlogget
Points: 101
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mattis94gutt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 mars 2019 kl. 19:15
Ønsker meg Topline Di.2, B5 vogner og type 69C. Flirt tror jeg kanskje det er større sjanse for at noen andre produserer. Hadde heller ikke skadet med et Topline damplok type 18, 21 eller noe i lignende størrelse. 
Proud to be a nerd.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2282
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 mars 2019 kl. 21:33
Kanskje dette er interessant for de som har hentet et BM68-sett??
 
NMJ har levert ut BM68-sett som må forandres dersom man kjører settet med forbildeaktig lyssetting med felles adresse (4-sifret) i stedet for "consist-mode".
Det er "Schweizer-mapping" på lysene i dette settet (som har Zimo MX634-dekoder). Dette er i og for seg helt greit. Dersom du på styrevognen endrer CV#456 til 0 og setter CV#450 til 15, endrer du topplysene fra F4 til F3. I flg. tabellen som følger "ikke-consist", vil topplysene på styrevogn og motorvogn tennes samtidig når styrevognen går fremst i toget. Dette kan denne rettelsen korrigere. Kjører du motorvognen alene, tenner du topplysene på F3 og F4. F4 var både topplys for motorvogn og styrevogn når styrevognen gikk fremst. Det har ikke hensikt å kjøre et sammenkoblet tog med "topplys midt i toget", så det må være en glipp? Dersom F3 er topplys i begge retninger, er vel alt OK?
 
Jeg var i ferd med å endre motorvognen til topplys i begge retninger via F4. Det viste seg å være svært omstendelig. Det ser ut til at "Schweizer-mapping" kun tillater 2 Aux.-funksjoner i hver retning uten du tar i bruk A2? Kun A1 var programmert (alle lys programmert via A1), så det med A2 orket jeg ikke å konfigurere. - Uansett er det mulig med fullt lysskifte  på motorvognen med å trykke på F3 og F4 når den går alene.
(Det er andre "fellesfunksjoner" på settet. Aktiverer du F6, så tennes lyset i førerrom på styrevogn og motorvogn - men en omprogrammering lot jeg være. - Det ser ikke ut til å være "consist-funksjoner" for å la motorvognen gå alene?)
 
Til toppen
frankm Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 04 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 82
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér frankm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 mars 2019 kl. 06:53
mine ønsker i rekkefølge (Topline):
  • BM92
  • BM70 (alle varianter)
  • B5-vogner
  • Finke
Til toppen
Johannn Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 09 april 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 119
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Johannn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 mars 2019 kl. 13:52
Mine ønsker i Topline:

Motorvogn 3-vognssett type 69H
Løse vekselflak for bruk på Sdggmrs m.fl
Type 5 personvogner etter oppussing (A5/B5/BC5/FR5)

Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2282
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 april 2019 kl. 17:47
Nye "utfordringer" med BM68.
Jeg merket at BM68 hadde "problemer" på FREMO-treffet i Arendal i helgen. Først og fremst var problemene avsporing - men også dårlig strømopptak. Da jeg satte i gang med feilsøking, viste feilene å tilsynelatende å være relatert til "stive" strømopptak fra boggiene. Jeg fant også et brudd i ledningen til strømopptaket. Dette er en tidligere "feil" fra BM 86/91 som jeg trodde var overkommet?
Dessuten er det 4 ledninger til hvert strømopptak på hver motorboggi. Dette skaper en ekstra stivhet (2 hadde vært nok).
Hvis man vil ha bedre avsporingssikkerhet, går det an å skifte ut ledningene til boggiene med myke ledninger. - De fleste kjører nok ikke Superline, så da har det ikke noen betydning (i vitrineskapet).

Endret av Kjell H. - 03 april 2019 kl. 17:48
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2282
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 april 2019 kl. 18:28
Man må dessverre  bytte alle ledninger som er festet til motorboggiene på BM68. Hadde håpet å flytte punktet der strømopptaket er originalt festet på boggi til printplate i motor- og styrevogn for å unngå "stive ledninger" direkte til boggi. Det var ikke nok, selv om det hjalp!
Man må skifte ut motorledningene også. Da er det kun 4 ledninger (som er nye) til hver motorboggi.
 
- Om man vil endre til neonlys, kan Train-O-Matic (T-O-M)-dekoderen få til "startblinking". Dette er ikke dokumentert på T-O-M sine hjemmesider. Det er i det hele tatt en tidlig bruksanvisning som ligger der (V. 0.0.3.) mens den siste jeg fant har V.0.0.9.
Der er faktisk lyslistene til T-O-M likeverdige med ESU når det gjelder funksjoner.
På BM68 settes T-O-M-dekoderens CV# 136, 137, 138, 139, 141, 142, 143 og 144 til 2 (i stedet for 1).
På B68 settes T-O-M-dekoderens CV# 136,137,138,139,140,141,142,143 og 144 til 2 (i stedet for 1).
På BFS68 settes T-O-M-dekoderens CV# 136,137,138,139,140 og 141 til 2 (i stedet for 1).
Da er ganger og godsrom med glødepærer - og kun kupeene er med lysrør. - Om dette er korrekt?
Man kan endre starttiden for lysrørsblinking med CV#114 og frekvens der blinking skjer med CV#116.
Alle LEDene har "random" blinking, til og med!
 
 
 
Til toppen
KGB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 30 januar 2018
Status: Utlogget
Points: 77
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KGB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 april 2019 kl. 23:02
...

Endret av KGB - 16 april 2019 kl. 23:36
Til toppen
 Svar Svar Side  12>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,109 sekunder.