MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Riktig målestokk?

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Riktig målestokk?
    Sendt: 07 februar 2019 kl. 17:55
Jeg ble aldri 100% fornøyd med teglsteinsveggene laserskjært i finer. Så jeg bestemte med for å prøve med messingetsing. Før jeg bestemte meg hadde jeg litt kommunikasjon med PPD som mente dette kom til å gå fint. Her har jeg tegnet det minste tilbygget som var stasjonsmesterens kontor. Jeg har også tatt med noe annet småtteri som jeg skal teste. Nå gjenstår jobben med å separere tegninga til en for og bakside og legge på tags. 
(Jeg prøver med jevne mellomrom å laste opp bilder her. Nå klarte jeg ett bilde, nummer 2 ble avvist. Den som vil se hele byggetråden må følge med på Facebook)

Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 februar 2019 kl. 10:24
Da har jeg hatt en lengre prat med feiermesteren. Så nå har jeg full kontroll på pipene Smile, tror jeg.
9-toms pipeløp murt med helstein. Opprinnelig var det halvstein over tak. Den brede pipa på toppen har 2 løp med halvstein mellom løpene.
Det skulle bety at pipene er ca 70cm i firkant, passer perfekt å bruke 8mm skummet PVC, legge en "skiferhelle" på toppen og lage beslag rundt av messing eller stripes. 
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 februar 2019 kl. 09:03
Mailet litt med PPD i går. Fordi jeg lurer på å messingetse alle mursteinsveggene. Jeg ble aldri 100% fornøyd med den laserskjærte fineren. Og det er utrolig krevende å få realistisk maling av murstein og fuger. Det kan fort gå på trynet og da er det ikke mulig å vaske vekk malinga og starte på nytt. Dessuten skjønner jeg ikke hvordan jeg kan få strøkne utvendige hjørner der det bare er teglstein. PPD kan etse helt ned til 0,13mm, fugene mine skal være 0,13-0,14. Dette har jeg litt tro på. Tenker å bruke 0,3mm messing. Da vil PPD etse 1/3 fra framsida og 2/3 fra baksida.

Endret av steinel - 01 februar 2019 kl. 09:04
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 januar 2019 kl. 15:01
Ang. riktig målestokk, er det jo greit når en har et konkret forbilde, som vist ovenfor, å finne dimensjon på skiferen. For øvrig har nok størrelsen på takskifer variert med geografi og produsent.

Når det gjelder teglstein, er nok standardsteinen relativt gammel: 228x108x62 mm (LxBxH)
I 1:87 blir dette 2,62x1,24x0,71 mm, så der er du jo ille nære, for ikke å snakke om 'standardfugen' på 12 mm som tilsvarer 0,13 mm! Smile
Bjørn Egil
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 januar 2019 kl. 17:30
Neida. Prøven over hadde helt feil målestokk. Det var besnærende å bruke sikksakksaksa, men skiferen ble altfor liten. Har også sett på 7mm sikksakksaks, men de har ikke 90 grader tenner. Nå har jeg bygget opp hele hovedtaket på stasjonsbygningen og målt meg fram til at 7,5mm er rimelig riktig. Ulempen er at hver eneste stein må kuttes til med skalpell. Det er ikke bare å bestille Ottaskifer med hest og kjerre som de sikkert gjorde da originalen ble bygget. Selve taket er forøvrig bygget opp av mitt favorittmateriale, skummet PVC. Denne gangen 3mm kjøpt på Elfa. Alt kuttet og tilpasset med skalpell. Det er en lang byggetråd på Facebook om byggingen av stasjonsbygningen på Lillehammer stasjon.

Endret av steinel - 22 januar 2019 kl. 17:32
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen

Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2018 kl. 18:14
Veldig bra arbeid dette!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2018 kl. 10:20
Tester å scratchbygge skifertak. Her en prøvebit på 8x3cm. Synes det ble bra og det gikk ganske raskt. ca 1 time på denne biten fra start til ferdig lakket og smusset. 
Når det gjelder målestokk her, er jeg litt usikker på hva som er riktig. Hver skiferstein er 43,5cm. Tror ikke det er helt på jordet.

Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2018 kl. 10:14
Har fått et innspill på Facebook om at jeg skal holde alt i riktig målestokk. Ender nok opp med det Smile
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2018 kl. 09:06
Jeg har jobbet flere dager med å få til teglsteinsvegger til stajonsbygningen min. Her er en ny prøvevegg. Ser ut som jeg ender her. Veldig vanskelig og tidkrevende. Metode. Male med kraftig rød akrylmaling. Det trengs flere tynne strøk for å fylle fugene. Spettet med litt brunt. Spettingen kan trygt overdrives. Så smussepulver. Har blandet hvit og svart. Det røde må tørke i minst 1 dag før pulveret legges på. Børst med glassfiberbørste og puss over med 800 slipepapir. Så matt klarlakk. Jeg har Timyia flat clear. Steinene har lett for å bli grå. Det går an å legge på litt rødt etterpå med flatsida av en pensel. Det har jeg gjort her.
.
Ser brukbart ut med dette inspeksjonskameraet vi har på jobben, bare synd at det er altfor smått til å se bra ut i virkeligheten. Hel stein er ca 2,5x0,7mm. Fugene ca 0,13mm.
.
Jeg trenger synspunkter, skal jeg øke størrelsen på steinene slik at det ser ut som en teglsteinvegg uten å bruke lupe? Jeg ønsker så klart at flere ser at det er "virkelige" murstein og ikke bare en rødbrungrå vegg.

Endret av steinel - 28 desember 2018 kl. 09:15
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.