NSB type 25e |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 mars 2020 at 12:47 |
||||
Der kom det frem en mulighet jeg ikke har tenkt over i MDB - å åpne bare en undertype.
Det er litt vanskelig å vurdere ut fra bilder som er tatt av forskjellige lok og fra forskjellige vinkler, men jeg synes det ser ut som at lokene ikke ble forlenget da de mistet kullkassen foran og fikk bredt førerhus med kullkasse bak. Da må kullkassen ha tatt en del plass i førerhuset, og da ble det nok også trangere enn man kunne ønske innendørs. Nå er det imidlertid ikke noen stor kullhaug som skal til på et sånt lok, og vannbeholdningen var såpass liten at de nok måtte etterfylle ganske ofte. Hvis lokene bare gikk på de store stasjonene var dessuten veien til kullrampa også kort.
|
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg får opp fire bilder med ukjent enhetsnummer når jeg velger undertype 25e, men ikke velger "Vis samtlige bilder av identifiserte enheter for 25e". Jeg får ikke opp disse bildene når jeg kun velger type 25, altså uten undertype. Jeg tviler på at det er ment å være slik; antagelig er det en "bug" i MDB. Om andre er interessert, så er noen av temaene som Lindholm nevner i sitt foreløpig siste innlegg, diskutert i en tråd på NJKs forum:
Edited by TorsteinS - 09 mars 2020 at 00:07 |
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg har ikke noe prosjekt med ombygging av slike lok på gang, så jeg har ikke støvsuget nettet etter flere bilder, men når du har funnet dem frem var det jo interessant å se dem.
Ang. bildet av 487 hvor årstallet umulig kan stemme, så stemmer det at det ikke stemmer - jeg har nok tastet feil. Jeg mente bildet fra 1951. "Hovedledning" er trykkluftledningen for gjennomgående automatiske trykkluftbremser, den som er festet rett under bufferbjelken og som (når den ikke er i bruk) går i en bue ned til en blindkobling lenger ned. Betegnelsen "hovedledning" brukes for å skille fra alle andre typer trykkluftledninger og -rør som kan finnes på jernbanemateriell. En annen sak er at det har vært spekulert i om enkelte av 25e-lokene var tyngre enn de andre da de kom, og at de muligens hadde større vanntanker. Loktypen fantes visstnok i flere varianter i opprinnelseslandet. Det er godt mulig at det var noe forskjellige vekter på lokene som kom hit, men i typebladene er det oppgitt samme vekt på alle. Dessuten viser det originale vannpåfyllingsrørets utforming og plassering, og fotbrettets form, at det ikke kan ha vært større sidetanker på noen av lokene. At vannpåfyllingen skulle ha blitt gjort om og flyttet bakover er usannsynlig. På lok med sidetanker og rammetank er alltid utløpsrøret for sidetankene i bunnen av disse, for at alt vannet skal renne ned i rammetanken. Hvilke uidentifiserte 25e-lok er det bilder av i MDB? Jeg finner ingen bilder av lok med ukjent loknummer der.
|
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Først en takk for opplysningene om dampfløyter og andre detaljer!
Antagelig dette, UHB-003_0554 hos Digitalt Museum: For øvrig ligger et utsnitt av samme bilde på NJKs materielldatabase (MDB), datert "ca. 1960". Men det finnes flere bilder av 485 på Digitalt Museum fra 1957-1963: (Velg deretter de fra Akershusbasen. Det skjer visst noe tull med lenken på forumet.)
Det første antar jeg er det jeg lenket til tidligere: JMF-NVBS-0624: https://digitaltmuseum.no/021018484303/damplokomotiv-type-25e-nr-486-skifter-ekspresstoget-til-stockholm-inn-pa (Korrigert lenke 10/3.) Det andre er antagelig et av disse: UHB-003_0371: https://digitaltmuseum.no/021017931858/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-486-pa-sundland-ved-drammen JMF-GF-0233: https://digitaltmuseum.no/011013091426/damplokomotiv-type-25e-nr-486-hensatt-pa-sundland-som-dampleverandor-til Men det finnes flere bilder av 486: UHB-003_0173 (utrangert, 1960): Med loknummer skjult av stort skilt i 1959: UHB-003_1291: https://digitaltmuseum.no/021017987721/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo UHB-003_1292: https://digitaltmuseum.no/021017987732/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo
Det årstallet kan umulig stemme, sikter du til det jeg lenket til fra 1951? JMF-NVBS-1716: https://digitaltmuseum.no/021018503565/damplokomotiv-type-25e-nr-487-ved-kullingsanlegget-i-lodalen-i-oslo Det finnes flere bilder av 487 uten sidekasser og med bredt førerhus fra 1956: UHB-032:0061: https://digitaltmuseum.no/021016549497/damplokomotiv-25e-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo JMF-SvJ-010: https://digitaltmuseum.no/011013091995/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o JMF-SvJ-011: https://digitaltmuseum.no/011013091996/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o På det siste ser en at loket fortsatt er uten trykkluftpumpe. Her et fra 1961: UHB-003_0295: https://digitaltmuseum.no/021017912967/damplokomotiv-type-25d-nr-421-og-25e-nr-487-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjo Loknummeret er riktignok ikke lesbart, og evt. luftpumpe er skjult av stolpen. Men loket ser ut til å være uten bremseledning på bufferbjelken. (Er det det som kalles "hovedledning"?)
For det andre bildet sikter du kanskje til dette fra 1962, som har en beskåret utgave i MDB datert "ca. 1960": UHB-003_0423: https://digitaltmuseum.no/021017934237/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-lodalen-i-oslo For øvrig finnes disse fra perioden 1959-62: UHB-003_0909: https://digitaltmuseum.no/021017959989/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0911: https://digitaltmuseum.no/021017959993/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0424 (til høyre): https://digitaltmuseum.no/021017934235/utrangert-damplokomotiv-type-18c-nr-131-i-lodalen-i-oslo
Du sikter kanskje til dette, eller et scan av samme bilde i MDB: Men det finnes også flere av 489: UHB-003_0907: https://digitaltmuseum.no/021017958306/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB3-AR-15-34: https://digitaltmuseum.no/021017382337/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo UHB3-AR-24-08a: https://digitaltmuseum.no/021017387663/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo UHB-003_0942: https://digitaltmuseum.no/021017955323/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0674 (langt bak): https://digitaltmuseum.no/021017942340/damplokomotiv-type-25d-nr-421-type-40a-nr-461-type-25e-nr-489-og-type-23b I MDB ligger det dessuten fire bilder av 25e-maskiner der loknummeret er ukjent.
Edited by TorsteinS - 12 mars 2020 at 14:03 |
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg vet ikke så mye mer om disse lokene enn det man kan se ut av bildene.Så vidt jeg kan se er det bare fremkommet ett bilde av 487, og da uten luftpumpe.Det jeg har sett av bilder av disse lokene er:
485 i 1962 - bredt førerhus, uten sidekasser, uten luftpumpe, uten hovedledning 486 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med original luftpumpe, med hovedledning 486 i 1960 som varmelok - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 487 i 1962 - smalt førerhus, med sidekasser, uten luftpumpe, med hovedledning488 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 488 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 489 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe og stor luftbeholder, med hovedledning Det ser ut til at lokene ble endret litt etter behov, og at det ikke var noen veldig klar plan. Det er bare 485 og 487 som sees uten luftpumper, og da rundt 1960. De ble utrangert få år senere. Uten luftpumpe må lokene ha hatt dampbremse. Om de hadde dette da de var nye vet jeg ikke, men det er sannsynlig. Dampbremse er veldig fin å bruke under skifting. 485 hadde også fått fjernet hovedledningen, så det er åpenbart at luftpumpen ikke bare var demontert for vedlikehold. Hvos disse lokene hadde hovedluftbeholder da de kom fra Sveits er vanskelig å si. Ofte har luftbeholderen ligget inne i rammen, men på lok med rammevanntank er det lite plass. At en luftpumpe skulle vært montert midlertidig på motsatt side er lite sannsynlig. Luftpumper må ha et veldig solid feste for ikke å slå seg løs, og det er såpass mye røropplegg som skal til, så det er mye arbeid å flytte dem. Ellers ser jeg at det står i boken "Damplokomotiver i Norge" at 25e-lokene var tyngre enn NSBs tilsvarende lok, og at sidetankene derfor ble fjernet. Det kan ikke være tilfelle. De var ikke tyngre, og sidetankene på de sveitsiske lokene var ikke vanntanker, det sees på det lave vannfyllingsrøret. NSB forlenget dette røret på noen av lokene, det var antagelig for at det skulle være enklere å treffe når man fylte fra vannstender. |
|||||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Takk for forklaringen Helge! Ble lok 487 utstyrt med dampbremse i en overgangsperiode (som rein skiftemaskin)? Jeg la merke til at loket manglet trykkluftpumpe på det bildet som er i lenken over - eller kanskje sitter den midlertidig på andre side?Det ser ut at etter ombygging til bredt førerhus, var trykkluftpumpe og trykktank igjen på plass?
|
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
||||
Dampfløyten sitter helt foran på taket av førerhuset. Tonekammeret ser ut som en litt flattrykt ball, mens det vanlige i Norge er at det er et høyt rør.
Hvis du med "tysk håndgranat" mener det som ser ut som en stavgranat med trehåndtak, så er det avløpsrøret fra turbogeneratoren. "Granaten" er lyddemperen, som i praksis fungerer omtrent som en forenklet utgave av eksospotte på en moped. Uten lyddemper blir det en ganske sterk, irriterende lyd fra turbinen, men selv med lyddemper kan den være nokså påtrengende. Det er derfor turbogeneratoren er plassert så langt fremme, for at den skal være et stykke unna førerhuset.
|
|||||
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Det er nok den du ser på taket med en arm og en tråd ned i førerhytta. Kjenner ikke helt til tyske håndgranater, så vet ikke helt hvilken du sikter til der, men fløyta er nok uansett ikke plassert så langt fremme. |
|||||
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
For oss som ikke kan alt om damplok: Er dampfløyten det som ser ut som en tysk håndgranat på baksiden av skorsteinen (foran generatoren), den lille runde og noe flattrykte "dingsen" oppe på taket, eller noe annet?
|
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
||||
"Sidetankene" å type 25e er ikke vanntanker. Den venstre er kullkasse, mens den høyre sannsynligvis bare er et verktøyskap e.l. Vannpåfyllingstraktene nede ved fotbrettet viser at det bar er rammevanntank.
At disse kassene skulle blitt fjernet av vekthensyn er ikke sannsynlig. Type 25d var allerede da de kom fra Sveits lettere enn alle de øvrige lokene av type 25. De ble nok heller fjernet fordi de var rustne (kullkasser ruster veldig mye...), og lokene fikk kullkasse bak som er mer praktisk for fyrbøteren. Den vekten man sparte med å fjerne kassene var nok mindre enn tilleggsvekten som kom med kullkassen bak. Lokene hadde tydeligvis en spesiell type sikkerhetsventiler da de kom. Det har vært krav om to sikkerhetsventiler på damplok i alle europeiske land i veldig lang tid, så loket har nok to ventiler også på det første bildet. Det ser ut til å være en dobbeltventil med felles fjær, en løsning man stort sett gikk bort fra rundt 1900. Det som stikker opp er nok fjærhuset, som har åpninger for at det ikke skal bygge seg opp trykk på grunn av lekkasjedamp.
Slike ventiler har den ulempen at når den ene ventilen åpner, så øker trykket som holder den andre ventilen lukket. Ved veldig stor damputvikling kan derfor trykket i kjelen øke ganske mye over avblåsingstrykket. Med de helt separate pop-ventilene som lokene fikk etter hvert (og som var det vanlige i Norge fra ca 1900) åpner hver ventil helt uavhengig av den andre. Legg merke til dampfløytene. De er av en type som har vært sjelden i Norge, men vanlig i en del andre land. |
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Nå ligger det to bilder til av 25e med sidetanker på Digitalt Museum: På det første, av 487 i 1951, har loket til og med opprinnelig førerhus. På begge er toppen av dampdomen rund, som på Tigerli. Såvidt jeg kan se, har domen fortsatt bare én sikkerhetsventil på det første bildet, men to på det andre. Uansett har vi på det første bildet et enklere forbilde for ombygging enn type 43a. Siden minst tre av disse lokene gikk de første årene med sidetanker, stiller jeg spørsmål om de egentlig ble fjernet for å spare vekt. Kan det være at tankene rett og slett ble fjernet fordi de var for rustne, og det var nok kapasitet i rammetankene for tjenesten de ble brukt til? Lokene var tross alt temmelig gamle da de kom til Norge.
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Nok en gang er andre prosjekter (både MJ-relaterte og ikke) kommet foran dette prosjektet, men litt videre har jeg i hvert fall kommet.
Motoren fra SB Modellbau har blitt montert fast på understellet, og jeg har nøye kontrollert at motoren ikke har elektrisk kontakt med noen av de to halvpartene av understellet. Etter at motoren var kommet på plass og var blitt testet med DC-spenning, ble lyddekoder, powerpack og høyttaler koblet til. Høyttaleren skal senere skiftes ut med en adskillig mindre. Loket ble testet på en liten sporbit, og gikk fint med den nye motoren.
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
||||
Det er en stund siden siste oppdatering på dette prosjektet, en del andre prosjekter har kommet imellom.
Jeg har frest ut litt mer i bakkant, slik at det skulle bli mulig å plassere dekoderen der. Det er også gjort flere forsøk på å skjære til førerhyttedeler i 0,5 mm plast, men jeg har foreløpig ikke fått til deler som jeg synes er gode nok kvalitetsmessig... Jeg har i stedet laget en enkel "mockup" av førerhytten i 1 mm plast, for å kontrollere om all elektronikken virkelig får plass inni førerhytten: Det ser faktisk ut til at alle delene får plass der jeg tenkte de skulle stå; høyttaler og powerpack på hver sin side av motoren, og dekoderen på tvers av førerhytten i bakkant: |
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Takk og godt nytt år, Halvor! Jeg har fulgt tråden om erfaringer med Powerpack. Jeg kommer til å benytte lysdioder for belysning i stedet for de originale pærene, så jeg tror ikke spenningsfallet blir så synlig. |
|||||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hei Bjørn Runar, og godt nytt år! Jeg er spent på å høre dine erfaringer med Powerpack i dette loket, i sammenheng med de jeg har hatt i andre lok, beskrevet i en annen tråd her nylig... For øvrig, lykke til med prosjektet! Hilsen Halvor |
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(2)
|
||||
Førerhytten må bygges helt fra scratch. Jeg har laget noen enkle tegninger (med noen målangivelser) av førerhytten, basert på studering av diverse fotografier av de 5 lokene NSB hadde, det ble slik:
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Alt er ferdig til bruk, behøver kun å lodde de tre ledningene fra Powerpacken til loddepunkter på dekoderen. Loddepunktene er beskrevet i veiledningen som følger med.
|
|||||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Takk for informasjonen. Du sier at spenningen må jekkes opp. Er det slik at det ligger allerede i denne pakken, eller må man mekke noe selv?
|
|||||
Svein S
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
En Powerpack er en krets som skal sørge for å drive lokomotivet videre når/om det kortvarig mister DCC-spenningen fra sporet (f.eks. ved skitne hjul eller spor). Kretsen består av en (eller flere) kondensator(er) med høy kapasitans og en elektronikkrets som bl.a. sørger for at den relativt lave spenningen fra kondensatoren(e) økes slik at det blir høy nok spenning til å drive lokomotivet videre. Flere av dekoderleverandørene leverer lignende kretser for sine dekodere. Den jeg benytter her heter 54671 ESU PowerPack Mini, og har en Supercap/GoldCap kondensator på 1 Farad. (For noen tiår siden måtte det en fysisk meget stor komponent til for å kunne ha en så høy kapasitans). Ulempen med slike Supercap/GoldCap-kondensatorer er at de ikke er tilgjengelig for høye spenninger, denne er for kun 2,7 volt. Det må derfor noe ekstra elektronikk til for å kunne jekke opp spenningen til noe som kan drive motor/lys. Hele enheten er på kun 15.7 mm x 9.7 mm x 13 mm. Dessverre er det jo gjerne slik at det er de minste lokomotivene som har størst behov for et slikt hjelpemiddel, samtidig som at de har minst plass tilgjengelig for en slik enhet... |
|||||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Kan du si litt kort om hva en "powerpack" er?
|
|||||
Svein S
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
||||
Test av mulig plassering av lyddekoder, høyttaler og powerpack:
Høyttaler og powerpack får plass på hver sin side av førerhytten, siden den norske førerhytten blir noe bredere enn den opprinnelige. Dekoderen derimot blir for lang til å monteres i lengderetning, så den må festes på tvers oppunder taket. Alternativt kan dekoderen få plass bak svinghjulet om jeg fjerner litt mer støpegods.
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Foreløpig ikke, jeg får se om det blir plass til noe blyinnlegg etter at alt annet er på plass.
|
|||||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Ja, så grundig må man gjøre det for å få til en type 25e uten vanntanker. Gjør du noe kompenserende med tanke på den vekten som ble borte med bortfresingen?
|
|||||
Svein S
|
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Oppstarten for 2019-prosjektet har blitt fremskyndet ørlite grann .
Jeg har demontert originalmotoren, kappet vekk overflødig støpegods for å vinne plass til dekoder etc. og prøvemontert motoren fra SB Modellbau. |
|||||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
En deleliste så langt er følgende:
Pr. i dag vet jeg ikke om jeg faktisk får plass til lyddekoder, høyttaler og power pack, men det er målet. Min modell kommer trolig til å bli nr. 489, ut fra beskrivelser av forskjeller på de 5 forskjellige lokene (i PS nr. 69).
|
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Her er det en som har brukt en ESU Lokpilot Micro plassert foran snekkedrevet: Da har han riktignok ikke klart å skjule ledningene ordentlig.
|
|||||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hvor man mør gjøre avhenger av hva man aksepterer av kompromisser. Selv er jeg mer interessert i å få den kjørbar. Hva slags dekoder kan egne seg til denne modellern? Jeg antar at den må plasseres i førerhuset (limt oppi taket?).
|
|||||
Svein S
|
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
I tillegg må dampdomen modifiseres. På alle bilder jeg har sett av 25e, er domen flatere på toppen enn på Tigerli; på noen er den flosshatt-formet.
I tillegg må sidetankene forlenges, og jeg regner med at kullhaugen på den ene sidetanken skal vekk. For nyere versjon av 43a kreves i tillegg nytt førerhus. For begge to bør en helst:
Ombygging av Tigerli til gammel versjon av 43a tror jeg må være den enkleste måten å få et norsk førkrigslok uten å punge ut for en Supeline- eller Brimalm-modell. (Jeg ser da bort fra skiftetraktorer som Skd 206.)
|
|||||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Følgende må gjøres for å bygge om Tigeri til type 25e: - Fjerne sidetankene - Bygge nytt førerhus - Flytte motoren bakover eller bytte til en mindre motor, siden sidetankene må fjernes Følgende må gjøres for å bygge om Tigerli til type 43a, tidlig versjon - Fjerne sandkasse på kjelen - Bygge to ny små firkanta sandkasser som plasseres nede på fotbrettet Jeg er ikke i tvil om hva som er enklest. Nedenfor et bilde av type 43a, eller litra F som typen het som NHJ-lok. |
|||||
Svein S
|
|||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
For min del er det kun å benytte underdelen med drivverk fra Lilliput som er av noe poeng. Overdelen kan lages på nytt.
|
|||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |