MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bro
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bro

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bro
    Posted: 18 mai 2018 at 18:43
Ja, når jeg ser en gang til på broseksjonen er jeg nok enig i at en skinnebøyer er overkill for den korte strekningen der. Hadde jo vært artig å vite hvilket fabrikat broa er, kanskje det går an å finne radien og spore opp passende seksjonsskinne. Det viktigste når man blander skinnetyper er uansett at skinnetopp er i samme høyde, hvilket i praksis betyr at man kanskje må shimme opp den laveste av de to
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Niels View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Niels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 23:20
H0 på spare bluss, Fremo er toppen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 23:15
Nei, selvfølgelig er ikke verktøyet uunnværlig, men det samme kan man si om mange andre verktøy som også er kjekke å ha. Det er ved små radier man har mest nytte av det, da man får helt jevne kurver uten knekker (har bl.a. brukt den på Peco H0e-skinner for å lage kurver helt ned til 25cm radius), man kan også lage overgangskurver ved å justere strammeskruen underveis, men til vanlig skinnelegging og større kurver er den unødvendig.

Fjerning av hele svillematta kan høres veldig tungvint ut, men det er faktisk ganske fort gjort når man har litt trening. Uansett kan man ved små radier med fordel kutte opp matta slik at den ikke er med på å rette ut skinnestrengen etter bøying, og jeg kutter uansett mellom hver sville for å justere avstanden mellom de når jeg legger spor, så for meg er det ikke så mye mer jobb å fjerne matta og tre svillene på igjen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 22:01
Det virker en smule tungvindt å trekke av og på hele svillematta, for å si det mildt. Og trenger du virkelig en slike skinnebøyer for å legge et ok fleksispor?
Jeg har lagt en del hundrede meter med fleksispor i årenes løp, og kan ikke si at jeg savnet et slikt verktøy. Men nå legger jeg fleksispor (og selvspikret spor) etter en forhåndsopptrukket senterlinje eller pålimt plott, så da styrer jeg sporer etter dette, så kanskje er behovet større dersom man ikke har noe slikt å gå etter?
Overgangskurver må man uansett ikke legge med fast radius, en kurvetype som det aner meg er undervurdert både driftsmessig og estetisk.

Jeg så på den tillenkede videoen til produktet, og det som jeg ser at den kan være nyttig til, er ved veldig små radier, og det å rette ut allerede bøyde strenger slik at de blir tilnærmet rette igjen. Det kan være vanskelig for hånd dersom krumningene går både den ene og andre veien slik utgangspunktet var for det som ble demonstrert i videoen.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 20:00
Jeg har en slik skinnebøyer selv, og har brukt den på Peco C75 fleksispor uten problemer. Ja, man må fjerne svillematta og ta hver skinnestreng separat før man trer svillene på igjen, men å si at den ikke kan brukes på fleksispor er direkte feil.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 16:21
Originally posted by ses ses wrote:

Eller er det skinnebøyeren du snakker om som ikke er beregnet på fleksiskinner?
Ja, jeg refererte til skinnebøyeren, jfr. sitatet og lenken i sitatet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 14:36
Håndbygget spor? Mener du "scratch built"? Løst streng festet med spiker til svillene eller loddet til printsviller? Vel, det er nok mulig. Da må man lime fast svillene først til brobanen slik at svillene ligger stabilt.
Eller er det skinnebøyeren du snakker om som ikke er beregnet på fleksiskinner?
Hvis man bruker håndlagt spor trenger man ingen skinnebøyer heller, etter min erfaring. Dvs. kanskje man trenger det med så skarp kurve som her?
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 11:54
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[...] dersom du velger å gå for fleksiskinner vil jeg anbefale en skinnebøyer (http://www.handlaidtrack.com/tl-0004). [...]
Den der er ikke beregnet på fleksiskinner, men løse skinnestrenger, dvs. håndbygget spor.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2018 at 11:38
Som allerede nevnt er det aller enkleste hvis du finner seksjonsskinner med samme radius som broa, men dersom du velger å gå for fleksiskinner vil jeg anbefale en skinnebøyer (http://www.handlaidtrack.com/tl-0004). Et veldig kjekt verktøy for å forme skinnestrengen til nøyaktig den radien du trenger, samtidig som den beholder formen uten å ville rette seg ut igjen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2018 at 09:21
Seksjonenskinnene må passe til radiusen på broa først og fremst. Nå lar det seg selvsagt gjøre å bruke fleksiskinner også, men de må da festes behøring til broa slik at kurven holder radien. Det er mye enklere med seksjonsskinner på en så pass skarp kurve.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2018 at 19:23
Takk for svar. Jeg bruker Peco code 75 flexi skinner. Noen tips om hvilke seksjonskinner som passer til dette
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2018 at 18:56
Det bestemmer du vel selv, men jeg ville ikke gjort det. På stålbroer er svillene boltet direkte til stålet. Med så krapp kurve bør man vel bruke seksjonsskinner som passer, for øvrig.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2018 at 18:17
Legger man også kork i broer?

Edited by mikki - 15 mai 2018 at 18:18
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.