Hva er dette? |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 januar 2017 at 13:20 |
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lurer på om det kan være hjelpe bogier, som blant annet benyttes på lokverkstedene til å sette lokkassene på om disse er løftet opp fra driftsbogiene.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan det muligens være, men de er merkverdig lave. Det kan også være spesialtraller til en eller annen transportoppgave i et verksted e.l.
Hvor befinner de seg? I jernbanenærhet eller et annet sted? Hva slags virksomhet er/var det på stedet?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Dette var ett såpass interessant spørsmål at jeg har bedrevet litt lokal 'industri-arkeologi'. Disse vognene ligger på ett fabrikkområde som ligger ved siden av Østfoldbanen like syd for Moss. Det er ukjent om det har vært noe sidespor inn til denne fabrikken, som først lagde kjettinger og deretter isolasjonsmateriale før det ble vaskeri frem til sin nedeggelse. Det er planlagt å oppføre boliger på tomten. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noe jeg selvfølgelig skulle spurt om med det samme er om du har målt sporvidden? Den er vanskelig å vurdere ut fra bildene. Hvis sporvidden ikke tilsvarer noen vanlig jernbanesporvidde er sannsynligheten for tilknytning til jernbaneverksted eller lignende sterkt redusert.Når jeg ser nøye på bildene kan det se ut som det er såpass slitasje på den nærmeste, venstre hjulet at det er blitt tilløp til dobbeltflens, muligens også på den borteste hjulet i samme tralle. Det kan tyde på at trallene har gått på en slags transportbane med stor belastning i lang tid og kanskje også har fått lite smøring. Eller kanskje de har vært løpekatter på en kranbane e.l.Det er jo heller ikke sikkert at de har vært brukt ved fabrikken på stedet. Det hender jo at man får tak i noe som man mener er "kjekt å ha" fordi det kanskje kan brukes til noe, men så blir det bare liggende. Har jeg hørt......
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Den har jeg tatt meget grovt på fot-mål, og kommet til ca. 1500mm (kan jo være 1435mm). Jeg tar med tommestokk og måler neste gang jeg går tur med hunden forbi der. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du verden, det har jeg også ... hmm.. hørt. |
|
Terje V.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ligner på de man brukte på Strømmens verksted. Der hadde de vognene på noen bukker som sto oppå trallene.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |