TMZ 1411 |
Post Reply |
Author | |
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 oktober 2008 at 20:31 |
Det er flott at det kommer nye modeller av materiell som går på norske spor og Baneservices TMZ 1411 er et spennende lok som nettopp har vært mye å se her i Stavangerområdet. Modellen som er vist i en annen tråd er flott å se på og frister absolutt, men det er et par ting som faller en i øynene.
For det første er de gule skiltene på siden trykt rett på den korrugerte overflaten. På originalen ser disse ut til å være egne skilt, trykt på stålplater som er festet utenpå lokkassen.
En annen ting er vinduene i fronten. TMZ har forskjellige vinduer i hver ende fordi loket fikk skiftet front i den ene enden etter en kollisjon. De vinduene som vises på modellen er korrekt for den ene enden, men hva slags vinduer har den andre enden? Dette kommer ikke frem av bildene.
Her er originalen:
Som sagt synes jeg det er flott at noen tar initiativet til å få laget norske modeller og liker derfor ikke å begynne med sur kritikk. Men jeg ble litt overrasket over skiltene. Angående vinduene venter jeg spent på å få se den andre enden.
Petter
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vil vell anta at det ikke er gjort noe endringer på vinduene i det andre fører rommet. Det ville vell ha fordyret produksjonen endel.
Alternativet har vært at det kanskje ikke har kommet noe lok heller.
Det er no et valg en vær produsent må ta. Skal jeg lage en modell som er sånn ca 96 % rett og få en pris som gjør at vanlige MJ folk kjøper den.
De aller, aller fleste av oss klarer og leve med de eventuelle 4 % feilene.
Men det er jo altids noen som må rope og skrike vist at det er noe som er litt feil.
Husker den diskusjonen om sandlukene på det nye EL 16.2206 loket fra Roco.
Jeg så det, ja, men jeg ser ikke det som noen hindrig i og kjøpe det.
Prisen var jo veldig overkommelig.
Men det er jo ingen som tviger noen til og kjøpe det loket eller vognen det er den eventuelle feilen på.
Hobbytrade har jo kommet med mange flotte modeller til en svært fornuftig pris.
Jeg har mange ganger drømt om en superline fra NMJ men økonomien sier nei, dessverre .
Med NMJ, Hobbytrade, Roco mm lager jo også lok og vogener til en rimeligere penge som jeg mener er veldig bra .
Jeg synes det er flott at produsentene kommer med Norske lok og vogner , selv om det kanskje ikke er helt 100 % rett i forhold til orginalen.
Alternativet har jo vært, ingenting .
Edited by Tåge - 12 oktober 2008 at 16:35 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
På Mz 1411(modellen) har de trykket påskriftene på lokkassa, dette er feil. Er vell ikke så stor problem for hobbytrade å sette på 4 plastplater med dekaler som på forbildet(er skrudd på)
På Peterson som også Hobbytrade skal komme med, er også logoen festet på plater og skrudde fast på loket. På samme prinsippet som på Mz 1411. Får håpe de retter opp innen serieproduksjon
|
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |