MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Tømmer

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Tømmer
    Sendt: 24 mars 2007 kl. 23:59
hei, noen som har noen gode forsl*g til hva jeg kan bruke som tømmer på vogner????
Til toppen
Andreas Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 07 mai 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Andreas Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 00:20
Hilsen Andreas.   
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 00:25
Takk.... hehe jeg har lest den men finner ikke den planten som er nevnt der....

mvh

kokken
Til toppen
Andreas Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 07 mai 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Andreas Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 00:32
Sitat: kokken kokken skrev:

Takk.... hehe jeg har lest den men finner ikke den planten som er nevnt der....

mvh

kokken

Hehe ok, har ikke lest den selv engang jegEmbarrassed Får om noen uker noen byggesett av tømmervogner i posten... Har ikke tenkt på det de skal lastes med....

Du kunne vel egentlig bare brukt vanlige bjerkepiner... Spikka disse til en passe tykkelse og malt dem med brun farge med litt bøss i for å se ut som bark... Tenk litt på om det er furu eller gran med tanke på fargen.

Endret av Andreas - 25 mars 2007 kl. 00:33
Hilsen Andreas.   
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 12:56

hei, noen som har noen gode forsl*g til hva jeg kan bruke som tømmer på vogner????

Roar Børte lager noen fine tømmerlaster som han har med på FREMO-treff.
Stokkene lages av rakett-pinner som kappes og spisses litt på en båndsliper og males i passende farger.
Det er jo bedre at Roar forklarer dette selv, men her er noen bilder i allefall:
Trementsrud tømmerterminal

Og her i tog:

Jeg har prøvd å overtale Roar til å skrive litt om det, så vi får se.
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 13:46
Slike rakett pinner kan kjøpes på hobbyfrorretninger som selger modellfly osv eller???

mvh

kokken
Til toppen
einjen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 17 september 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér einjen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 14:46
en annen aktuell tresort kan være pil
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 22:10
hva med blomsterpinner, går det ann eller blir det for stort???

mvh

kokken
Til toppen
Per Einar Orebe Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 05 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per Einar Orebe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 22:55

Grilpinner har jeg benyttet, med nogenlinde hell!

Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 mars 2007 kl. 23:03
noen gode ideer til å få tømmeret til å se bra og ekte ut????

mvh

kokken
Til toppen
Oar"n Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Oar Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 april 2007 kl. 16:29
Det er noen år siden prosjektet med bygging av tømmerlast og jeg er i grunnen bedre til å bygge enn å beskrive byggingen, men her kommer et forsøk.

Rundpinner størrelse 4-6 mm kan godt brukes. Kjøpes i hobbybutikker, f.eks Panduro eller Hobbyland. 
Siden jeg ville ha 40-50 slike lass så lagde jeg tømmerlassene hule for å spare inn litt materialer. Kappet da pinnene i en menge korte biter til hver ende. Stokkene på sidene og toppen spisset jeg med en rasp. Da ser det på en måte mer ut som løse stokker. Siden rundpinner er ganske harde i veden fant jeg ut at rakettpinner er glimrende til å raspe. Med en båndsliper slipper du å tenke på det.
Rakettpinner kan kjøpes en masse steder. Men kun i romjula, og de de tykkeste koster fort opp mot 200 kroner. Og etter bruk er de neimen ikke lette å finne igjen......

Her er det du trenger, en fintannet hobbysag er også fint å ha.

Farge:
Furutømmer har gjerne en gylden bruntone høyt oppe på treet og beis er fint til dette. Jeg kjøpte beispulver i nærmeste fargehandel. En teskje rørt ut i kaldt vann holder lenge.
Noen stokker bør få en grøbrun farge. Ja, gjerne alle dersom det er grantømmer. Men kombinasjonen er finest synes jeg, som stort sett alle naturting man prøver å gjenskape.
Før sammenliming bør stokkene få en runde med risping med kniv slik at de avkuttede greinfestene kommer fram.

Tømmer i dag blir gjerne kuttet i standardlengde 5,5m , dvs 63mm i H0.
Men jeg synes det er finest med ulik lengde. Og helst ikke mer enn 5cm, da passer lasten i mange forskjellige vogner slik vi bruker det på fremotreffene.

Lykke til!

Endret av Oar"n - 12 april 2007 kl. 17:10
Hilsen

Roar Børte
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 april 2007 kl. 00:40
Hva slags maling er det du bruker og hvilke blander du evt sammen?? Når du snakker om rasping, kan jeg da bruke stålbørste eller en hobbysag og dra fram og tilbake. Til pinnen blir grov og rufsete????

Disse rundpinnene som du har brukt, er det runde blomsterpinner?

mvh

kokken
Til toppen
Oar"n Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Oar Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 april 2007 kl. 13:30

Hva slags maling er det du bruker og hvilke blander du evt sammen??

I tillegg til beisen som grunnfarge har jeg brukt en mørk sjokoladefarget akrylmaling, gjerne iblandet litt grått. Vær forsiktig med mengden, stryk forsiktig på med nesten tørr pensel. Og ikke på alle stokkene.

Når du snakker om rasping, kan jeg da bruke stålbørste eller en hobbysag og dra fram og tilbake. Til pinnen blir grov og rufsete????
Disse rundpinnene som du har brukt, er det runde blomsterpinner?

Grov og rufsete pinne er kjempebra. Men rasp (fil med ekstra grove tenner) eller pussemaskin med det groveste papiret er nok det som duger.

Rundpinner er trespiler av furu eller bøk, ca 1 meter lange.  De er malt blå, rød, gul osv i enden etter hvilken tykkelse de er. Greie å bearbeide, men rakettpinner er altså det letteste. Selv om de er firkantet.
Ikke bruk blomsterpinner/grillpinner. De er knallharde i veden.

Her et bilde av pinner og rasp.
En god trerasp et uvurderlig redskap når man bygger mj-anlegg. Lurt å ha både en flat og en buet eller helt rund.

Endret av Oar"n - 19 april 2007 kl. 13:32
Hilsen

Roar Børte
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.