MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Thobbes tråd om Fremo og Inglenook

 Svar Svar Side  <123>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 20:02
Oi! Det høres meget interessant ut! Takk for tips!


Endret av Thobbe - 30 desember 2013 kl. 22:11
Til toppen
totenmann Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 13 mars 2007
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 41
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér totenmann Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 21:38
Jeg har 8 stk. endestykker + 2 stk. ferdigbygde moduler,( 1 sving og en rett modul) hvis du er intressert. Alt er kjøpt i Togbutikken.
MVH Rune
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 22:11
Nå har jeg googlet litt etter lenz köf og finner egentlig ikke helt ut av hvor den er å få kjøpt. Tysk skjønner jeg ikke noenting av, så det kan godt hende jeg har gått glipp av noe der. Har noen et tips?

Endret av Thobbe - 30 desember 2013 kl. 22:13
Til toppen
totenmann Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 13 mars 2007
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 41
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér totenmann Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 22:38
Hei, ligger 2 stk Lenz Køf ute på tysk e-bay nå til 189 euro pr.stykk 
mvh Rune
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 331
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 22:58
Sitat: Thobbe Thobbe skrev:

Da fikk jeg negativt svar fra togbutikken.
 
 
Hmm, så det vil teoretisk si at det ikke er noen (butikker) som selger FREMO endestyker i Norge Question
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 23:37
Det kan jaggu ser sånn ut...
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 753
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2013 kl. 23:48
Sitat: Tåge Tåge skrev:

Hmm, så det vil teoretisk si at det ikke er noen (butikker) som selger FREMO endestyker i Norge Question


Da er et godt alternativ å laste ned tegningen til endestykket fra FREMO-normen (side 11 i dokumentet som er linket til nederst på denne siden: http://www.fremo-net.eu/h0_normentwurf.html?&L=12 ), lage en mal (f.eks. i papp) slik at konturene enkelt kan tegnes opp på en finerplate (12mm anbefales), og sage ut med elektrisk stikksag.

Det er ingen stor jobb å lage slike endestykker selv, om man vil det .

Hilsen Halvor

Obs: Det er minimale forskjeller mellom B96 endestykket og B02, det siste er rimeligvis det som anbefales i dag.
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2013 kl. 00:13
Da fikk jeg en litt mer utfyllende mail fra togbutikken. Han sa de hadde sluttet å importere endestykker grunnet økte priser. De pleide å kjøpe fra www.williwinsen.de

Køfen fra lenz kunne de skaffe for 2100,-

Edit: skriveleif/autokorrektur

Endret av Thobbe - 31 desember 2013 kl. 10:06
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2013 kl. 00:49
Når vi er inne på endestykker, noen som har info om den danske sidebane standarden? skulle hatt noen sånne endestykker...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
_marius Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 20 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 265
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér _marius Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2013 kl. 12:26
UltraMicro i Tønsberg hadde i hvert fall laser. Mulig de kan produsere noen endestykker hvis du tar med deg tegninger og en finèrplate. Det er mange år siden jeg var innom websiden sist og det står ikke noe om laser nå, men du kan jo ta kontakt: http://ultramicro-2.myshopify.com/pages/about-us

Kanskje foreningen for modelljernbane kunne tilbudt slike endestykker. Det fremmer jo togaktivitet.
Marius
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2013 kl. 12:31
Sitat: _Kanskje foreningen for modelljernbane kunne tilbudt slike endestykker. Det fremmer jo togaktivitet.[/QUOTE _Kanskje foreningen for modelljernbane kunne tilbudt slike endestykker. Det fremmer jo togaktivitet.[/QUOTE skrev:



Støttes!


Støttes!
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2055
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 desember 2013 kl. 16:39
Absolutt greit med en stabil leverandør av slike endestykker ja, men jeg vil også støtte opp om det Halvor skriver på forrige side. Å lage sine egne endestykker er ikke vanskelig så lenge man har en mal å gå etter, jeg gjorde dette på min første FREMOdul. Riktignok kjøpte jeg to ferdige endestykker og brukte disse som mal i stedet for å printe ut profilen og lage malen fra scratch, men prinsippet er det samme.

Imidlertid vil jeg kanskje anbefale å bruke noe litt mer solid og varig enn papp, tynn finer (4-6mm) er enkel å sage i samtidig som den kan brukes mange ganger uten å bli utslitt. Hvis malen blir ødelagt og man må lage en ny fins alltid sjansen at det blir små avvik fra den forrige malen, og dermed har man dette avviket på alle nye endestykker som blir laget etter den nye malen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 00:31
Sitat: Thobbe Thobbe skrev:

Takk for masse fin informasjon!! Kjempemoro! Jeg tror jeg går for stoppested i første omgang. Og utvider en gang seinere med midtmodul og signaler. Det var stall for skiftetraktor jeg mente ja. Er det mulig å bedrive skifting på sidesporene eller må jeg da ha signaler?


Lurer forsatt litt på dette. Om det kan kjøres på inglenooken samtidig som det er trafikk på hovedsporet, eller må man da ha signaler?

Spør meg om mer detaljert forklaring hvis dette blei litt utydelig.

Edit. Skriveleif

Endret av Thobbe - 05 januar 2014 kl. 00:32
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 00:50
Du kan definere det som et (gjennomgående) sidespor på linjen, men da må du ha avledende sporveksler eller sporsperrer. I ditt tilfelle kan du jo "låse" to av vekslene dine i avhengighet til vekslene i hovedspor.
Men det må ikke være plass til rullende materiell mellom "avledende" og veksel i hovedspor
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 19:41
Du mener da sånn teknisk at vekskene til lokstall og godshusspor styres fra samme bryter som den nærmeste vekselen på hovedsporet? Her skal det benyttes lange veksler fra peco. Og minste mulige avstand mellom hovedspor og sidespor. Da vil det vel ikke være plass til rullende materiell på den lille biten?
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 21:11
I prinsippet ja, og det er vel akseptabelt i modell Smile
I 1:1 er vanligvis ikke slike sidesporveksler motoriserte, og man vil via en eller annen form for kontroll-låsing få frigitt vekslene/sporsperrene som i sin tur frigir nøkler til å låse opp sporvekslene i hovedspor.

Hvis man vil gå videre med dette med motoriserte veksler, så kan man jo tenke seg at at sidesporet frigis fra nærmeste stasjon, f.eks. ved at man der får utlevert en nøkkel som passer til en nøkkelbryter ved sidesporet som gjør det mulig å kjøre disse vekslene.

Det finnes også andre og mer finurlige måter å gjøre dette på, alt etter hvor interessert man er i å gjenskape slike sikkerhetssystemer.

Det er nok ikke plass til rullende materiell mellom to slike veksler som du beskriver nei, så det blir nok "godkjent" Smile


Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 22:09
Jeg synes slike styringer er artig. Utlevering av nøkkel kan jo være interessant. Eller har du forslag på mer finurlige løsninger?
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 januar 2014 kl. 09:58

Her er en side som kanskje kan gi deg noe inspirasjon :-)

 
Disse går fint an å lage selv.
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 00:31
Det skulle man klare å lage selv ja.
Jeg spør og graver litt videre jeg.
Denne nøkkelen oppbevares altså på nabostasjonen? Hvordan løst man det da hvis man kommer fra denne stasjonen r man får utlevert nøkkel, for så å skulle fortsette videre på hovedsporet. Må man da først tilbake for å levere nøkkel?
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 11:05
Det finnes forskjellige løsninger på denne problematikken, men i utgangspunktet er et sidespor underlagt en bestemt stasjon, og det kjøres kipptog fra denne stasjonen.
Men det finnes også løsninger hvor den andre stasjonen mottar nøkkelen og kommuniserer dette tilbake til den første stasjonen.


Endret av jevistad - 08 januar 2014 kl. 11:34
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 11:14
Da går jeg ut fra at nøkkelen sendes tilbake til eierstasjonen ved første anledning?
Svein S
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 11:51

Jeg husker ikke hvordan dette løse ved de forskjellige låstypene, jeg må sjekke når jeg kommer hjem.

Men det finnes A,B,C og D-lås typer for strekning uten fjernstyring mener jeg.
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 12:59
Du verden. Jeg venter i spenning!
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1096
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 16:18
A-lås:
Kontrollåsnøkkelen for sidesporet er oppbevart i et nøkkelapparat ved sidesporet. Nøkkelen frigis elektrisk fra den stasjonen som sidesporet er underlagt etter telefonisk forespørsel fra togpersonalet i det toget som står ved sidesporet og som skal skifte der. Nøkkelen settes inn i nøkkelapparet igjen når skiftingen er avsluttet og toget skal kjøre videre.

B-lås:
Kontrollåsnøkkelen til sidesporet er oppbevart i et nøkkelapparat på stasjonskontoret på den stasjonen sidesporet er underlagt. Nøkkelen utleveres til togpersonalet når toget skal skifte på det aktuelle sidesporet. Toget må vende tilbake til samme stasjon for å levere nøkkelen igjen.

C-lås:
Kontrollåssystem for stasjoner med manuelt betjente sporveksler. Brukes bare på stasjoner, ikke på sidespor.

D-lås:
Det er to kontrollåsnøkler til sidesporet, i utgangspunktet skal en nøkkel oppbevares i et nøkkelapparat på hver av nabostasjonene til sidesporet. Nøkkel utleveres til togpersonalet når toget skal skifte på det aktuelle sidesporet. Toget kan enten vende tilbake til samme stasjon for å levere nøkkelen, eller kjøre frem til neste stasjon og levere nøkkelen der. Hvis begge nøklene da havner på samme stasjon er det spesielle rutiner for å sende den ene nøkkelen tilbake til den andre stasjonen.

Merk at alle disse låstypene bare brukes på håndstilte sporveksler, og at begrepet "sidespor" betyr et spor som grener ut fra hovedsporet på linjen. Inne på stasjoner finnes det ikke sidespor.

Alle disse låstypene er i utgangspunktet beregnet brukt på strekninger som ikke er fjernstyrt (de oppstod i en tid lenge før noen visste hva fjernstyring var), men hvis ikke reglene er blitt endret i det siste kan A-lås finnes også på fjernstyrte strekninger.

Endret av H. Lindholm - 08 januar 2014 kl. 16:50
Til toppen
hsa77 Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 15 desember 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 162
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hsa77 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 23:46
I nyere tid har det kommet en låstype til:

E-lås:
Denne låstypen kan benyttes både på stasjon og sidespor, på strekninger med og uten fjernstyring. Ved E-lås har alle sporsperrer og sporveksler elektriske drivmaskiner.  E-låsen består av to samlelåser ("a" og "b"), samlelås "a" har normalt nøkkel mens samlelås "b" er normalt tom. Nøkkelen i samlelås "a" frigis på samme måte som ved "A-lås". Når man har fått ut nøkkelen fra samlelås "a" setter man den inn i samleås "b" - nå vil alle sporsperrer og sporveksler ved stasjonen/sidesporet kunne betjenes via lokalomstillere. Når skiftingen er ferdig tas nøkkelen ut av samlelås "b" og settes tilbake i samlelås "a". Alle sporveksler legges automatisk tilbake i normalstilling, og alle sporsperrer går til pålagt stilling.

Og så har vi jo også en "lås" til på fjernstyrt strekning:

Rigel
Rigel brukes for sidespor på linjen på strekninger med fjernstyring.  Umiddelbart foran sporvekselen til sidesporet er det et kort sporavsnitt som må være belagt av kjøretøy (materiell) for at riglene skal kunne frigis. Ved siden av sporsperren står det et betjeningsskap med en trykknapp. Togpersonalet kontakter togleder og ber om frigiving, togleder frigir sidesporet og togpersonalet trykker inn trykknappen i betjeningsskapet. Nå tennes en lampe ved sporsperren, når sporsperren er lagt av tennes en lampe ved sporvekselen som nå kan legges om. Når skiftingen er ferdig må sporvekselen først legges tilbake i normalstilling og så legges sporsperren på, så kontaktes togleder som tar tilbake frigivingen av sidesporet.

Du har med andre ord ganske mange løsninger å velge mellom! Smile 

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2014 kl. 00:26
Her var det veldig mye å velge i ja. Og alle er "innafor" med tanke på tidsepoke og fremo? Takk alle sammen for innspill!! Helt topp!
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1096
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2014 kl. 00:53
Javel. Da er jo den nye E-låsen nærmest å betrakte som en videreutvikling av A-låsen med elektriske drivmaskiner og automatisk tilbakelegging til normalstilling. Praktisk - så slipper man å bøye seg og bale med tunge sperrer og sporveksellodd....

E-lås er faktisk ikke noe nytt begrep, men før i tiden var E-lås noe helt annet enn i dag.
Mens A, B, C, D og nåtidens E-lås er betegnelser på låssystemer, så var gamle dagers E-lås betegnelsen på en bestemt type fysisk utførelse av kontrollås på sporveksel. Den kunne derfor inngå i alle de tidligenre nevnte låssystemene.
Mens alle kontrollåser i dag låser den tilliggende sporvekseltungen, så låste E-låsen den fraliggende tungen ved hjelp av en stang som ble skjøvet inn i låsen. Stangen støtte mot den fraliggende tungen og hindret denne i å beveges mot stokkskinnen. Denne låstypen var enda mer utsatt for å fryse fast om vinteren enn de kontrollåsene som er vanlige nå, og stangen var utsatt for skader. Når man låser opp en slik lås skal stangen trekkes gjennom selve låskassen, og det skal ikke store skjevheten til før den ikke lar seg betjene. Og hvis en sporveksel med E-lås ble kjørt opp kan man jo tenke seg hvordan det gikk med låsen...
Så vidt jeg vet er det mange år siden det var E-låser i bruk på det nasjonale nettet. Den siste i det som den gang het Oslo Distrikt var på Ski og forsvant en gang tidlig på 80-tallet, men det kan ha vært noen i bruk andre steder noe senere.
Det er imidlertid fortsatt en (eller muligens to?) på Garnes på Gamle Vossebanen, og det er noen i bruk på Thamshavnbanen. Nedover i Europa (Tyskland, Polen, osv) er de i bruk i stort antall, der har jeg sett helt nye slike låser.

Det fantes også en gang noe som ble benevnt G-lås. Det var også betegnelse på en fysisk utførelse av kontrollås, en liten type beregnet for 20-kilos skinner.
Til toppen
trulss Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 07 juli 2005
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 499
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér trulss Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2014 kl. 11:11
Sitat: ses ses skrev:

3. Stasjon med komplett sikringsanlegg, men ikke fjernstyrt. 5-lys innkjørhovedsignal i hver retning 200 meter utenfor ytterste veksel. Signalene markerer stasjonsgrensen. Skiftebevegelser på stasjonen når innkjørsignalene står i stopp kan skje innenfor stasjonsgrensen. Et 3-lys utkjørhovedsignal i hver retning plassert rett utenfor sporvekslene der togsporene går sammen til ett togspor. Hvert enkelt togspor har gjerne et dvergsignal i tillegg som viser hvilket spor et kjør-signal vises for, selv om det for stasjoner med 2 togspor normalt vil gis av seg selv om det er 1 eller 2 grønne lamper som lyser. 1 grønn vises for togvei over avvikende sporveksler, mens 2 grønne krever at det ikke ligger avvikende sporveksler i togveien. Dessverre finnes det ikke operativer modeller av dvergsignaler etter norsk forbilde.


Det skal være forsignal til innkjørhovedsignalene også?
Truls Slevigen
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2014 kl. 12:55
Ja. Skrev ikke noe om det, annet enn indirekte ved å nevne 5-lys hovedsignal. De to nederste lampene er nemlig forsignal for utkjørsignalet. Så innkjørsignalet skal ha eget frittstående forsignal (2-lys branngult og grønt).
Svein S
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2014 kl. 15:35
Hei igjen!

Nok et spørsmål til alle guruene her på forumet.

Denne gang om rullende materiell.
Jeg har et laaavt budsjett.

Jeg er ute etter vogner som er så korte som mulig,og gjerne flere forskjellige typer (de bør være omtrent like lange for å kunne brukes på en Inglenook). Hadde vært artig om dette er etter norsk forbilde slik at det evt kan brukes i fremosammenheng.
Lett ombygging bør jeg kunne få til.
Men hovedsaken er altså det lave budsjettet.
Har sett på His-vogner fra nmj, men 295,- pr vogn ganger 8 stk som trengs til en Inglenook gjør et større innhogg i kapitalen en det er rom for.

Håper noen vise hoder har gode råd til en nybegynner. Eller skal vi si ikkebegynyennåer ...
Til toppen
 Svar Svar Side  <123>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,156 sekunder.