Talent: Fra DB BR 643 til NSB BM 93 (H0 + N) |
Post Reply |
Author | |
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 november 2012 at 21:42 |
Nytt prosjekt og nye muligheter... Denne gangen er det DB BR 643 som har fått unngjelde. Med litt "klipping og liming" i karosseriet etter "Claes- metoden" (http://home.no/claes/bm93.htm), kan delene limes sammen til en forholdsvis ferdig BM 93: Med utgangspunkt i den modifiserte modellen har jeg laget en silikonform og tatt noen prøvestøp: Dessverrre viste det seg at fjerningen av takoppbyggingene på masteren førte til at kopien ble litt "skrukkete" og bananformet. For å forebygge disse probleme måtte jeg "ofre" et nytt 643-sett, men denne gangen uten å gjøre noe med/på taket - modifiseringene må derfor skje på den fremtidige kopien: På lik linje som med Skd 225-prosjektet skal jeg lage BM 93 i H0 parallelt med N-versjonen. Edited by RuneH - 28 januar 2014 at 19:02 |
|
Mvh
Rune H |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er ikke noe annet å gjøre hvis man skal ha en korekt moddel og ikke har noen av Greides type 93.
|
|
A matter of life and death
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Claes-metoden" Takk for den! Skal bli spennende å følge denne. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har vært tyst på BM 93-fronten det siste året (i både N og H0), men i starten av januar dumpet det ned en pakke i postkassen. Pakken kom fra Tyskland og inneholdt et "halvt" BR 643-sett (H0) i løsvekt. Etter lang tids leting fant jeg endelig et "bastler-sett" på ebay.
Nå er ombyggingen av kåpene nesten ferdig, kun takoppbyggingen gjenstår. Nå skal den gamle oppbyggingen fjernes og erstattes av en ny hjemmelaget. Bilder kommer i løpet av kvelden/morgendagen. Er det noen som kan være behjelpelig med fargekodene til Agenda-designet? Finnes fargene på boks (Tamiya)? Edited by RuneH - 28 januar 2014 at 18:58 |
|
Mvh
Rune H |
|
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(1)
|
Mantena bruker for type 70 i Agenda design de farger her: rød: RAL3002 sølv: RAL9006 grå/sort: RAL7021 blå: RAL5020 gul: RAL1007 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg føyd til disse fargekodene i mjwiki: http://mjwiki.no/wiki/Fargekoder |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |