SverreNN webblogg |
Post Reply ![]() |
Page <1 4567> |
Author | |||
SverreNN ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Heisann! To bilder fra det jeg har gjort. Asfaltering pågår: Et gjerde på slutten av stasjonsområdet: Edited by SverreNN - 05 mars 2010 at 11:02 |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
SverreNN ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
||
Hei igjen! Jeg tenkte å dra nytte av mitt lille uhellet på denne tråden! (den 6. kommentaren) Her har jeg blandet trelimen med 50% vann og 50% lim: Etter bare 1-2 timer har denne begynnt å utvide seg: Så satt jeg opp mine tuja trær: Så ble det lagt gress og "asfalt": Kanskje andre kan dra nytte av dette? |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Frans ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
||
Hvor fikk du tak i den asfalteringsmaskinen? Edited by Frans - 10 mars 2010 at 21:11 |
|||
Hilsen, Frans
|
|||
![]() |
|||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1631 |
||
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
![]() |
|||
||
Helt rett! |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
||
Hei! Ekte Tysk natur: Fortsatt god helg alle sammen! |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Granholt ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
||
|
|||
Mvh
Hans Erik Granholt |
|||
![]() |
|||
Granholt ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
||
Alvalia Modelljernbane har den : http://www.alvalia.no/product_thumb.php?img=users/alvalia_mystore_no/images/2445_kibri_11652_1.jpg&w=150&h=98
Ikke værst pris heller
![]() |
|||
Mvh
Hans Erik Granholt |
|||
![]() |
|||
||
Se der ja!
![]() |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
||
Heisann!
Noen bilder fra steinrøysen jeg har laget: ![]() ![]() ![]() ![]() Fortsatt god påske allesammen.!
|
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
||
Hei, og takk for sist!
Etter en lang pause med modelljernbane, er jeg tilbake. Og det føles godt. ![]() Så nå er det bare å forvente seg oppdateringer herifra! |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
AleksanderB ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
||
Høres bra ut!
![]() ![]() |
|||
Hilsen Aleksander
|
|||
![]() |
|||
||
Hei!
Har prøvd å legge ballast rundt skinnene. Har hatt lyst til dette lenge, men har ikke fått meg selv til å gjøre det enda. Hadde bare en nokså grov ballast tilgjengelig, så det "inni" skinnene får jeg ta senere. |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
||
Øøøøø
![]() Kansje litt mye pukk ? Sånn i grove trekk skal ikke pukken ligge over/på svillene. |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
![]() |
|||
||
Hmm, ja. Det var kanskje litt mye. Men det ligger over geoline skinner. Så det ser litt mer ut en det er. Edited by SverreNN - 09 januar 2011 at 22:28 |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
||
Sjekk her, på side 3
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4134&title=andreas-anleggsblogg Nesten identiske skinner |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
![]() |
|||
||
Nå føler jeg meg litt som en forsvarer! Akkurat der bildet er tatt er det en stigning. En liten oppoverbakke altså. Så der blir det litt mer ballast enn normalt! Kanskje jeg burde sagt det i starten? ;)
|
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
||
Heisann!
Er det "lov" å ha to forsjellige farger på ballast? Jeg kom til å kjøpe 3 poser med en annen farge en det jeg hadde i fra før. Det er ikke så veldig stor forsjell. Men synes det er nok.! |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Ludvig ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
||
Det er helt "lovlig" å bruke forskjellig typebalast
![]() |
|||
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|||
![]() |
|||
||
Puh! Takk skal du ha ;)
|
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Ludvig ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
||
I et vanelig landskap så finner du mange forskjellige farger på balasten, det som er viktig er at størelsen er noenlunde det samme. (kom en liten trykk leif i sted... ...type ballast, ikke typebalast
![]() gleder meg til å se en videre utviklig på annlegget ditt
![]() |
|||
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|||
![]() |
|||
||
Takk så mye Ludvig! ;)
|
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
||
Det viktigste man bør gjøre som modellbygger og ønsker å gjenskape virkeligheten, er å dra ut og se hvordan virkeligheten er, ta masse bilder eller skaffe seg bilder av det man vil modellere. Sporet og ballastens utseende er viktig for helhetsinntrykket av en modelljernbane, siden det nettopp er en modelljernbane dette dreier seg om. Er jernbaensporet troverdig modellert slik at man kjenner seg igjen og tenker "ja, slik ser en jernbane ut", da tror jeg det viktigste er gjort. Landskap, bygninger og rullende materiell er viktig det også, men sporet er viktigst, tror jeg. Derfor må jeg nok si at spor med ferdigballast gjør det svært vanskelig å skape et troverdig spor. Man kan nemlig ikke kontrollere ballasten mellom svillene. Det skal imidlertid sies at noen, Gleng-gutta bl.a., har klart å få til bruktbart utseende med C-skinnene med en omhyggelig maling av sporet ut fra hvordan det er på forbildet, og bruk av tilstøtende ballast som ser tilsynelatende helt lik ut. Men man kommer både lenger og lettere til det ved å bruke spor der man kan legge ballasten selv både i sporet og utenfor. Glem heller ikke maling/sverting/brunering av skinnene. Det er kun på toppen at skinnene er blanke, IKKE på siden. På et mye brukt spor som ikke er nyballastert, vil fargen på skinner, sviller og ballast anta tilnærmet samme farge, og da gjerne en lett gråbrun farge som kanskje går over mot rødt ved de tyngst belastede sporene pga støv fra bremseklosser. Nypukket spor er derimot ganske lys grå. Ofte etterballasterer man bare utvendig en stripe, så det er fullt mulig med variasjoner på samme spor. Men igjen: gå ut og se hvordan det faktisk er og ta bilder som du legger ballast og velger farge etter. Bildet nedenfor viser et norsk hovedspor på en bane med middels belastning (ca 3 tog i timen). Legg også merke til at man har fylt på en tynn stripe med pukk i den ene ytterkantene. Slikt gir variasjoner selv innenfor samme skinnemeter. |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
||
Hei! Da ligger anlegget på finn. Men tar fortsatt vare på 3 lokomotiv. Det nye anlegget blir litt mer komplisert. Ta dere en titt på anonsen. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27796610 |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
||
Hvorfor skal du selge det?
Hvordan ser/skal den nye se ut? |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Det blir solgt fordi jeg er «klar» for noe nytt! :-) pluss at jeg som de aller fleste trenger litt tyngde på lommeboken ;-) Det fremtidige anlegget blir ca samme størrelse, men mest sannsynelig ikke en rund bane :-) |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
![]() |
|||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
||
Ville egentlig gått for et modul system som du kunne tatt og demontert og montert raskt. så får du litt mere å kjøre på. så kan du montere det når det ikke er i bruk
![]() |
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
![]() |
|||
||
Bruk peco sine code 75 skinner, de EIER!!!
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
||
Peco code 75 eller lavere skinnecode funker bra! (obs! da må du gjerne ha finescale hjul på matriellet om det er en veldig lav skinnecode)
![]() |
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
![]() |
|||
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
||
Jeg bruker Peco code 75, og de eneste vognene jeg har opplevd at flensene tok nedi skinnespikerne/svillene er de gamle Märklinvognene mine med digre pizzahjul. Det knatret godt, for å si det slik...
![]() Jeg har vogner fra NMJ (G4, Os, Kbps), Roco (trevogner) og Cad87 (G3, N2), og alle disse kjører med originalhjulene uten problemer av noe slag. Jeg kjører faktisk også en 24b fra Brimalm med pizzahjul på fremre løpeaksel (ikke original, har bare ikke fått byttet tilbake ennå) uten å ha merket noe forskjell på den og mine andre lok. Svein Edited by Svein_A - 08 april 2011 at 17:58 |
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 4567> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |