MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Støvfjerning på rullende materiell?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Støvfjerning på rullende materiell?

Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Støvfjerning på rullende materiell?
    Posted: 16 oktober 2009 at 22:10
Hvordan skal jeg få fjernet støv fra modellene mine før fotografering?

Jeg har prøvd å tørke av de med en fuktig klut, men det funket dårlig. I tillegg har damplokene mange kriker og kroker hvor kluten ikke kommer til, og jeg er redd for å ødelegge eller brekke løs små detaljer mens jeg holder på. Jeg har også prøvd å blåse/børste vekk støvet (rensesett for kameraer) uten at det ble stort bedre.

Jeg vurderer å prøve støvsugeren med nylonstrømpe og tekstilbørsten, men er redd for at den kan gjøre like mye skade som kluten. Kanskje trykkluft på boks er et alternativ..?

Takknemlig for tips!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2009 at 23:28

trykkluft...enkelt og greit!.... forutsetter at du har kompressor, jeg kjører kun luft igjennom airbrushen og det gjør susenThumbs Up 

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 11:20
Jeg har ingen airbrush eller kompressor, men det bør vel gå greit med trykkluft på boks? Ser at Biltema har drivgass for airbrush til 69,90 mens Clas Ohlson har CRC Dust Off til 198,-. Er det noen forskjell på disse to annet enn prisen?

Svein

Min hjemmeside
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 11:44
Hva med en myk pensel? Faller hadde hvertfall tidligere en veldig myk støvpensel i programmet. Jeg vet ikke om den er i programmet ennå, men jeg mener å ha sett et par i butikken her nede fortsatt. Ellers finner du sikkert en som er myk nok hos fargehandlene, eller kanskje i sminkeavdelingen til Vita?

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 12:12
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg har ingen airbrush eller kompressor, men det bør vel gå greit med trykkluft på boks? Ser at Biltema har drivgass for airbrush til 69,90 mens Clas Ohlson har CRC Dust Off til 198,-. Er det noen forskjell på disse to annet enn prisen?

Svein

Mitt lille privatøkonomiske tips ville være å heller kjøpe en liten kompressor.  Du får stadig vekk Kina-kompressor hos f.eks. Coop Obs til kr 6-700,-.  Skal ikke kjøpe mange boksene med luft for å komm eopp i dette beløpet - og en kompressor kan jo brukes til mangt...

MM
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 12:12
Den børsten som fulgte med rensesettet er ganske myk, men mulig det vil funke bedre med en annen type bust, og kanskje litt større lufttrykk enn jeg klarer å få til med den lille blåsebelgen. Skal innover til Strømmen en tur nå, så da får jeg se hva jeg finner. Takk for tipsene så langt!Smile

Svein

Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 12:16
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Svein

Mitt lille privatøkonomiske tips ville være å heller kjøpe en liten kompressor.  Du får stadig vekk Kina-kompressor hos f.eks. Coop Obs til kr 6-700,-.  Skal ikke kjøpe mange boksene med luft for å komm eopp i dette beløpet - og en kompressor kan jo brukes til mangt...

MM

Jeg har vurdert det ja Morten, får se om jeg kanskje investerer i en slik med tia.

Edit: Jeg fant denne her på Clas Ohlson nå:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134361582

Grei pris igrunn, kan denne være brukbar?

Svein

Edited by Svein_A - 17 oktober 2009 at 12:21
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,191 seconds.