Støpeutfordring |
Post Reply |
Author | |
erlendhall
Viderekommen Joined: 30 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 august 2016 at 22:04 |
Hei jeg har noen detaljer jeg skal støpe i Tinn, og trenger litt hjelp.
Jeg har tatt et avtrykk med modellkitt/Plastelina. Formen er nå en negativ. Jeg trenger å lage en positiv, slik at jeg kan lage en form i silikon som jeg kan støpe i. Normal så lager jeg støpeformen direkte, men jeg hadde ikke silikon tilgjengelig når jeg fikk låne orginalen. Til dere som har støpt i plast eller metall. hva ville dere laget positiven av? Gips? Stearin eller annen voks? ev annet? Tar mot alle tips, og gjerne linker til bra steder som omhandler (tinn)støping |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du har laget et negativt avstøp av originalen i plastilin og vil beholde den best mulig så er avstøp i voks best. Minst risiko for å kunne ødelegge plastilinen,. Om du ikke har for fine detaljer kan du spraylakere (tynt for all del) plastilinen og så gjøre en kopi i PUR (polyuretan). PUR gir en mer solid modell å gjøre silikonform av.
Terje |
|
Terje V.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |