MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stillverk med NSB-forbilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stillverk med NSB-forbilde

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stillverk med NSB-forbilde
    Posted: 15 februar 2015 at 00:39
På mitt eget testanlegg har jeg som mål å styre stasjonens signaler og sporveksler med stillverk etter en NSB-modell, NS63 tror jeg det heter, dog med noen friheter i forhold til forbildet.I kveld har jeg fått laget selve transparenten, som det heter, og montert stillerne på det. Det kan sikkert gjøres flottere og enda mer likt originalen, men metoden som jeg har utviklet etter noen forsøk, er relativt enkel og gir et resultat som er godt nok for meg. Det kan teneks at noen andre kunne tenke seg å bygge et lignende stillverk, så her er litt om hvordan det er laget.

Det viktigste redskapet for å få et godt resultat, er at man har tilgang til og kan bruke et tegneprogram for PC/Mac med litt mer enn de aller enkleste funksjonene. Selv har jeg brukt Adobes Illustrator, et vektor- og lagbasert program, men man kan klare seg med mindre avansert program. Den viktigste jobben gjøres med tegneprogrammet, og så må man ha en viss kunnskap om hvordan slike stillverkstransparenter utformes. Her er resultatet av noen timers arbeid med tegneprogrammet:



Kort beskrivelse av elementene:
  • Røde store sirkler er togveistillere. Stillverket legger altså togveier, og ikke signaler og veksler hver for seg. Det gir en raskere og sikrere betjening når tog skal inn og ut av stasjonen.
  • Gule store sirkler er stillere for å sette stasjonen i modus der lokal skifting kan skje. Da virker også det blå stillerene ved sidene av der sporsperrer og sporveksler kan stilles.
  • Det er en stor rød ring midt på med tittelen "Sign.stp". Det er en trykknapp som stiller alle signalene i stopp.
  • Små hvite sirkler er for lhvite lysdioder (LED) som varler om sporfeltet er belagt eller ikke. Lyser den, er sporet ledig.
  • Små lysegule rsirker er gule LED som viser vekselstilling
  • Grønne, røde g gule små sirkler i signalsymbolene viser nettopp hva til svarende signalet på anlegget viser (eller skulle vist dersom signalet er satt opp).
Stillverket representerer et komplett sikringsanlegg, men ikke fjernstyrt. Dette er altså for en stasjon som er betjent med togekspeditør (txp), og togmeldinger mot nabostasjonene ville normalt bli utvekslet ved hjelp av en manuell signaltelegraf.

Denne tegningen ble skrevet ut på en god fargeskriver i to eksemplarer. Utskriftene må være helt identiske hva mål angår.

Den ene tegningen ble tapet godt fast til en 3 mm hård plate (finér kan også brukes). Alle hullene ble så boret opp med den påtapede tegningen som boremal. Rundt der LED skal skyves inn, malte jeg med grå farge for at eventuelle for store hull el.l. i tegningen skal synes mindre.

På den andre tegningen ble alle LED-hullene stanset ut med en 3 mm hullpipe, slik man bruker til å stanse ut hull i lær. Nå viste det seg at utboringen av den hårde platen laget like gode og presise hull i tegningen på 3 mm hullene, slik at jeg kunne klarte meg med den ene tegningen. Hullene til stillerne (6,5 mm) ble skåret forsiktig ut med en tapetkniv.

En 0,75 mm transparent Lexan-plate (rester etter at dette ble brukt som bakgrunn for anlegget; et plastprodukt) ble tilskåret i samme størrelse som den hårde platen, og tapet fast til denne. Hullene i den hårde platen ble brukt som borremal for hull i Lexan-platen, men kun hull tils tilelre og Signal-stopp-trykknappen ble boret ut. LED skal plasseres bakfra helt opp mot den transparente plasten og vil lyse gjennom, men altså ikke stikke opp gjennom plastplaten.

De fire omtalte delene, to tegninger, en hård plate og en Lexan-plate vises her:


Lexan-platen leveres med beskyttelsesfilm på begge sider. Denne ble nå trukket av. Tegningen med alle hullene ble så lagt oppå den hårde platen, og Lexan-platen på toppen:


Siste operasjon så langt var å sette inn stillere og brytere, og dermed holdes alle disse tre lagene godt og stabilt sammen, og tegningen er beskyttet av den transparente plasten på topp.




Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2015 at 01:11
Jeg ser det er noen feil på tegningen. Velsel 6 mangler stiller bl.a. Det må jeg rette opp, men det gjør ikke noen forandring mht arbeidsmetoden, som var hentikten med dette innlegget.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2015 at 20:15
Svært interessant fremgangsmåte!
Skal amperemeteret også være virksomt?

Det er et par småting jeg stusser på.
Du har en felles stiller for sporvekslene 2 og 7, og en felles stiller for 3 og 4.
Sporvekslene 2 og 7 vil normalt stilles felles, og når de skal stilles må begge vekslene av naturlige årsaker alltid være fri.
Nå vet jeg jo ikke akkurat hvordan sporene dine er i praksis, men når det gjelder 3 og 4 kan man tenke seg muligheten av at det står materiell i den ene vekselen når den andre skal legges over.
Det er stiller for sporveksel 5 - da bør vel den vekselen også ha indikatorlamper?
Sporstykket mellom vekslene 3 og 4 vil normalt også være et eget sporfelt, det samme med stykket mellom vekslene 6 og 7. Sporfeltene for vekslene 1, 2 og 7 vil også være separert fra sporfeltene innenfor innkjørhovedsignalene.

Normal nummerering av sporsperrer er for øvrig at sperren nærmest Oslo er nr. 1, så følger de fortløpende mot den andre enden. Numrene på sperre 2 og 3 skal derfor byttes om.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 01:13
Det gikk visst litt for fort. Du har selvsagt helt rett. Akkurat det med rekkefølgen å nummerere sporsperrer på, var jeg imidlertid ikke klar over. Ved felles utkjørsignal for begge sporene, må det selvsagt være et eget sporfelt mellom innkjør og utkjør, for ellers vil jo ikke utkjørsignalet kunne rives av toget.
Siden transparentetn allerede var laget, er jeg ikke interessert i å lage den helt fra nytt av, så nedenstående løsning gjør at jeg kan beholde det meste, bortsett fra selve tegningsutskriften, og så må jeg borre noen nye hull:




Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 08:18
Spennende lesing dette. Venter med spenning på neste del.

Et spørsmål har jeg dog. Det er bryter for Sp (sporsperrer) men også S.lås. Hva er det? 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 08:58
S-lås er en samlelås som står ute ved håndstilte sporsperre eller sporveksler og som inneholder en kontrollåsnøkkel for sperren/vekselen. Nøkkelen frigis elektrisk. For at nøkkelen skal kunne tas ut av låsen på sperren/vekselen må denne ligge i en bestemt stilling og låsen være låst. Når nøkkelen står i samlelåsen har dermed stillverket (eller togleder, hvis stasjonen er fjernstyrt) ha kontroll på slike sperrer/veksler selv om de er håndstilt.

Jeg tenkte ikke over akkurat dette i går, men for sperrer/veksler som er sentralstilt trenger man jo ikke S-lås. Hva skal S-låsene være til da?

Jeg ville også skilt sperre 2 og 3 på hver sin stiller. Det kan stå materiell i spor 3, men allikevel kan man kjøre over sporveksel 3 og 5 inn i sporet som grener ut i nederkant.

For å være litt mer vanskelig og grinete - markeringen av stasjonsbygningen med en strek for stillvekstransparenten og en prikk for operatøren skal normalt være nederst. Hvis ikke blir hele stasjonen speilvendt på transparenten i forhold til det som operatøren ser når han kikker ut av vinduet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 10:33
Flott, Helge. Da gjør jeg sporsperrene manuelle, så da dropper jeg stillere for dem. Det forenkler litt.

Ut fra literingen på signalene er vel Oslo mot høyre. Da er kanskje sporsperrene og S-låsene nummerert i feil rekkefølge dersom det er slik at sperre 1 er nærmest Oslo?


Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 11:55
Nå finnes det mange rare løsninger der ute hvor Jernbanens Unntaksavdeling, Seksjon for Særløsninger har vært på ferde, men jeg tror ikke det er vanlig med sentralstilte sporveksler og håndstilt sporperre rett innenfor. Da oppstår fare for at man legger over sporvekselen og kjører inn på sporet uten å ta av sporsperren.
Jeg tror jeg heller ville latt sperrene være sentralstilt og fjernet S-låsene, men da får du et problem hvis du ikke ønsker å lage alt helt på nytt.

På denne stasjonen ville det kanskje være passende med høye skiftesignaler som viser "Skifting tillatt" når stasjonen står i lokal skifting? Da skal det vel så vidt jeg husker være en indikator for hvert av disse ute ved utkjørhovedsignalene.

Jeg reflekterte ikke over signallitreringen, for ellers så signalplasseringen umiddelbart ut til å være riktig. Nå har det vel i noen andre sammenhenger kommet frem at signallitreringen ikke alltid er helt konsekvent på alle strekninger i Norge, uten at jeg i farten husker nøyaktig hva avvikene bestod i og hvor de er. Jeg mener å huske at det er i hvert fall en strekning som er litrert motsatt vei av det normale, men om sporvekslene der også er nummerert motsatt vet jeg ikke.
Om du vil omlitrere signalene eller omnummerere sporveksler og sperre går vel ut på ett, siden plasseringen av stillerne blir den samme.
Siden signalet for det øverste sporet fra høyre heter C og ikke UA antar jeg at dette er to forskjellige banestrekninger, ikke et dobbeltspor.

Ellers ser jeg at du valgte en enkel løsning med å snu bordet med transparenten inne i stasjonsbygningen...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 12:08
Enig med Claes, dette er både spennende og interessant! Har selv lekt med tanken å lage kontrollpanelene mine i samme stil, men har hatt alt for lite kunnskap om emnet, så slike tråder som dette er absolutt verdt å følge med på!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 12:33
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Nå finnes det mange rare løsninger der ute hvor Jernbanens Unntaksavdeling, Seksjon for Særløsninger har vært på ferde, men jeg tror ikke det er vanlig med sentralstilte sporveksler og håndstilt sporperre rett innenfor. Da oppstår fare for at man legger over sporvekselen og kjører inn på sporet uten å ta av sporsperren.


Det heter "Jernbanens Unntakskontor, Avdelig for Særløsninger" nå. Nye tider, nye koster. Big smile

Ser jeg har gått i det samme baret selv, men jeg skylder på imponatoreffekten . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 13:18
To nye utkast. I begge er litreringen på signalene snudd. Det øverste sporet til høyre er en sidebane med liten trafikk, med innkjøringsmulighet bare til spor 1.

Den første er med sentralstilte sporsperrer, og ikke S-lås:



Den andre løsningen er med S-lås, men håndstilte veksler. Det gir definitivt det enkleste stillverket med få stillere og få indikatorlamper. Vi det ved en slik løsning være egne sporfelt for vekslene 3, 4 og 6?


Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 16:11
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det heter "Jernbanens Unntakskontor, Avdelig for Særløsninger" nå. Nye tider, nye koster. Big smile

Ser jeg har gått i det samme baret selv, men jeg skylder på imponatoreffekten . . .


Forkortelsen "JUSS" var da mye bedre enn "JUAS"?
Vi får konferere med Vår Utskremte TXP på Nelaug, som sitter i Kontrollkomiteen For Særløsninger. Dette er vel for øvrig en sak som sorterer under Sperredivisjonen.

Men hvilket bar er det du har gått i?
Er det "Feil-benevnelse-på-Unntaksavdelingen"-baret, "Bygget-håndbetjent-sporperre-innenfor-sentralstilt-sporveksel"-baret, eller "Kjørte-på-sporsperren-fra-yttersiden-og-skadet-både-materiellet-og-sperren-fordi-jeg-glemte-å-legge-den-av-når-sporvekselen-lå-til-det-sporet"-baret?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 16:29
Originally posted by ses ses wrote:

To nye utkast. I begge er litreringen på signalene snudd. Det øverste sporet til høyre er en sidebane med liten trafikk, med innkjøringsmulighet bare til spor 1.

Den første er med sentralstilte sporsperrer, og ikke S-lås:
Den andre løsningen er med S-lås, men håndstilte veksler. Det gir definitivt det enkleste stillverket med få stillere og få indikatorlamper. Vi det ved en slik løsning være egne sporfelt for vekslene 3, 4 og 6?


Uansett blir det hele litt rart hvis man skal følge forbildet helt ut. Har du tenkt å bygge virkelige sporsperre ute på anlegget?
Det mest vanlige på en slik stasjon i "nyere tid" (de siste 50-60 år) vil jeg tro er at bare sporvekslene 1, 2 og 7 er sentralstilt, og at sperrene og de øvrige sporvekslene er håndstilt. Sperrene ville være sikret med kontrollås hvor nøkkelen enten står i S-lås ute ved sperrene, eller i samlelås inne på kontoret. Sporvekslene 3, 4 og 6 ville vært kontrollåst i avhengighet til sine sperrer, og sporveksel 5 ville ikke vært sikret. Jeg tror neppe det ville vært egne sporfelt for vekslene 3, 4 og 6, men umulig er det jo ikke.
Nå er vel meningen at man på modellen skal slippe å trekke ut armen (87:1-sporskifteren) for å legge om veksler, så personlig tror jeg at jeg ville gått for den øverste løsningen med alle sperrer og veksler sentralstilt. Sporveksel 5 ville neppe vært sentralstilt når den ligger innenfor sperrene på denne måten, men så er man jo tross alt Eneveldig på sin egen modelljernbane. Siden Jernbanedirektøren også har uinnskrenket representasjon for det lokale Modelljernbanetilsynet er det vel greit.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 16:38
Det betyr at du mener at den nederste løsningen bør ikke ha S-låser på stillverket? Det gjør det hele enda enklere.
Håndstilte veksler på anlegget betyr løses her ved at stillerne plasseres ved vekselen på anleggskanten.
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 20:36
Her er Støren stillverket, ligner på det du har laget, bare å zoome seg inn.
Hvor finnes beskrivelse av hva de ulike betegnelsene og prinsippene på et stillverk?
 
Terje
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 22:30
Kun en liten 'korrekturkommentar' Wink
På bildene av stillverket står det '8' på vekselen som har nr 7 på plottene ....
Bjørn Egil
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 22:51
Originally posted by ses ses wrote:

Det betyr at du mener at den nederste løsningen bør ikke ha S-låser på stillverket? Det gjør det hele enda enklere.
Håndstilte veksler på anlegget betyr løses her ved at stillerne plasseres ved vekselen på anleggskanten.

Nå er ikke jeg kjent med alle detaljer i reglene for oppbygging av sikringsanlegg, men så vidt jeg kan vurdere er det nederste av dine to siste forslag slik man ville bygget en fjernstyrt stasjon i dag. Da ville de sentralstilte og håndstilte sporvekslene vært slik du har tegnet det, og det samme med sperrene.
Sperrene ville definitivt vært kontrollåst i S-låser, og det ville vært en S-lås ved hver sporperre. S-låskassene er standardisert, og det er bare 1 nøkkel i hver. Du må altså da ha 3 S-låser, de står normalt alltid like ved den tilhørende sporsperre.

Hvordan stasjonen ville vært bygget for 50 år siden, da unntaksavdelingen var ekstremt aktiv, er jo et interessant spørsmål. Jeg vet ikke i hvilken grad man da brukte håndbetjente kontrollåste sporsperrer/veksler i forbindelse med stillverk, og hvordan kontrollåsnøklene ble låst. Jeg mener jeg har sett samlelåser inne på stasjonskontoret, koblet til stillverket, i stedet for S-låser ute på stasjonsområdet. Funksjonen er jo den samme, den eneste praktiske forskjellen er at ved S-lås frigis nøkkelen elektrisk og sporskifteren tar den ut selv, ved samlelås inne på kontoret er det TXP som tar ut nøklene og overleverer dem til sporskifteren.

En annen mulighet er å ha rigel på sporsperrene og kontrollås på de tilhørende sporvekslene, eller rigler på både sperrer og veksler.

Uansett må du ha enten dverger eller høye skiftesignaler på denne stasjonen slik at man kan trekke ut forbi utkjørhovedsignalene, ellers får man ikke skiftet noe som helst.

For øvrig ser jeg at jeg i forrige innlegg skrev at sporveksel 5 "ikke ville vært sikret". Det riktige skulle selvfølgelig vært "ikke sentralstilt". En sporveksel som det ikke skal kjøres tog over behøver ikke sikres.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 22:54
Den feilen, og mange andre er rettet opp, ny utskrift hullet, ny dekkplate i Lexan borret opp, stillere skrudd ut og litt færre satt inn igjen. Det eneste som var igjen var bunnplata, som også fikk tre nye hull. Bildet nedenfor er kveldens resultat lagt rett på scanneren.

Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2015 at 23:52
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Forkortelsen "JUSS" var da mye bedre enn "JUAS"?

Er ikke uenig med siste skribent på den.Tongue

Quote
Men hvilket bar er det du har gått i?
Er det "Feil-benevnelse-på-Unntaksavdelingen"-baret, "Bygget-håndbetjent-sporperre-innenfor-sentralstilt-sporveksel"-baret, eller "Kjørte-på-sporsperren-fra-yttersiden-og-skadet-både-materiellet-og-sperren-fordi-jeg-glemte-å-legge-den-av-når-sporvekselen-lå-til-det-sporet"-baret?


Ad diverse barer:
Bygget-håndbetjent-sporsperrebaren jeg har frekventert.

Riktignok har jeg stått solid plantet i pukken ved en anledning, men da var det ingen sperrer involvert.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 14:27
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

 
Hvor finnes beskrivelse av hva de ulike betegnelsene og prinsippene på et stillverk?
 


Prøv Jernbaneverkets tekniske regelverk. Der står det utrolig mye: http://trv.jbv.no/wiki/Forside
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 14:36
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:



Uansett må du ha enten dverger eller høye skiftesignaler på denne stasjonen slik at man kan trekke ut forbi utkjørhovedsignalene, ellers får man ikke skiftet noe som helst.


Ja, det var en blunder å uteglemme den muligheten. Da er det bare å gå løs på et tredje praktisk forsøk. I mellomtiden har jeg studert en del transparenter på stasjoner, og gjort noen andre små forbedringer også, slik som å navngi sporfeltene, og lagt til en indikatorpære til for vekselparet 2/7.


Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 22:06
Det er litt interessant å søke etter bilder av "stillverk" på Google nå. Litt nede på siden kommer det første bildet i denne tråden frem i søket.....

Plasseringen av de høye skiftesignalene virket litt merkelig ved første blikk, men når det er en forgreningsstasjon er det kanskje riktigst å plassere dem slik du har gjort.

Å skille sporfeltene og å sette inn separate indikatorer for sporvekslene 2 og 7 er nok korrekt selv om de styres med samme stiller. Indikatorene viser jo ikke bare at sporvekselen skal være lagt om, men også at man har kontroll på sporvekselen (tungesikring). Det er jo to helt separate veksler, at de legges med samme stiller når de er plassert slik er jo bare fordi det rent praktisk ikke har noen hensikt å legge over bare den ene.

Etter å ha kikket litt på noen bilder av stillverk (både på nettet og egne bilder) ser det ut til at når forsignal for utkjørhovedsignal står på innkjørhovedsignals mast er det normalt vist som et 5-lys signal på transparenten, ikke som to separate signaler selv om det fysisk er to signalhoder. Jeg antar at det er for å markere nettopp det at de står på samme mast.
På veldig lange stasjoner forekom det (forekommer fortsatt?) at forsignal for utkjørhovedsignal stod (står?) separat (altså ikke på innkjørhovedsignalets mast), men da stod (står?) det alltid innenfor innkjørhovedsignalet. Før det nye dobbeltsporet på Vestre linje ble bygget var det slik ved innkjøring på Ski sydfra. Forsignalet stod like ved lokstallen, mens innkjørhovedsignalet stod lenger ut. I slike tilfeller var (er?) det også alltid lys i forsignalet, det slukkes ikke når innkjørhovedsignalet viser "stopp" slik det gjør når det er satt opp på innkjørhovedsignals mast.

En annen detalj jeg oppdaget på bilder (bare for å gå nesten tilbake til start og gjøre det litt vanskelig...) er at det kan være felles stiller for sentralstilt sporveksel og sporsperre. Eksempelvis kan det på ditt stillverk være en felles stiller for sperre 1 og sporveksel 6. Når sporveksel 6 ligger rett skal jo sperren være på, når sporveksel 6 ligger i avvik skal sporsperren være av. Det gjelder i prinsippet alle de tre sperre-/vekselkombinasjonene dine.







Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 22:06
Jobber parallelt med tilsvarende stillverk på TMJK-anlegget. "Rasket sammen" i helga en teststillverk for CTC-bane med noen operative funksjoner på NS63-stillverket nedenfor. Togveier kan legges med røde stillere, eller gule stillere kan sette stillverket i lokalmodus. Da virker ikke togveistillerne, men de blå stillerne for enkeltveksler nede i stedet. Styringsreleene for vekslene sitter inni panelet, så da var det enkelt å legge inn indikatorer på veksene på stillverket. Opprinnelig var det ikke meningen, men bare nok til å få en minimalistisk måte å operere veksler på inntil noe mer korrekt og avansert med sporfelt og signaler også blir laget. Slik stillverket er nå, består kontakten med verden utenfor (=anlegget) av kun 7 ledninger, 5 til 6 veksler (to henger sammen) og en jordleder og en +24 V DC til releer og LED.


Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 10:50
"Rasket sammen"! Confused

Prøver å tenke hvordan et slikt skal kobles, hva for reléer som kan brukes osv.

Hadde vært kjekt å sett et koblingsskjema, men det er kanskje vanskelig siden hvert stillverk er unikt.
Kanskje man kan lage koblingsskjema som viser hvert delsystem slik at man kan sette sammen delene selv?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 11:17
Jeg blir like imponert hver gang. Som så er jeg nysgjerrig på hvordan slikt kobles og da spesielt det med togveier.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 11:44
Koblingsskjemaer kommer, men kanskje som artikkel i MJ-bladet først.

Et forenklet svar er at togveier ordnes med diodematrise og negativ logikk. Det siste betyr at aksjon er at noe trekkes til 0-volt. Da kan man blande spenninger uten problem. 
I panelet her har jeg også brukt topolede momentbrytere av typen (on)-off-(on). Ved å koble to i serie, styrer man hvilke kombinasjoner som legger hvilke veksler.


Edited by ses - 23 februar 2015 at 11:48
Svein S
Back to Top
Trotters View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 oktober 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trotters Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2018 at 22:59
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det heter "Jernbanens Unntakskontor, Avdelig for Særløsninger" nå. Nye tider, nye koster. Big smile

Forkortelsen "JUSS" var da mye bedre enn "JUAS"?
Vi får konferere med Vår Utskremte TXP på Nelaug, som sitter i Kontrollkomiteen For Særløsninger. Dette er vel for øvrig en sak som sorterer under Sperredivisjonen.

Jeg fremmer et forslag om "Jernbanens Unntaksdivisjon, Avdelig for Særløsninger" - JUDAS.

- Trygve

Edited by Trotters - 31 oktober 2018 at 16:04
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.