MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Stilling av dobbel kryssveksel

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 730
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Stilling av dobbel kryssveksel
    Sendt: 19 oktober 2020 kl. 09:46
I forbindelse med at jeg holder på med en modell av Treungen stasjon som FREMOdul har jeg sett igjennom mange bilder av bygninger og miljø på Treungen i driftstida.

Blant annet dette:

Her ser man en dobbel kryssveksel (engelskmann) til høyre i bildet, med en eller annen form for stillemekanisme som ser ut til å styre begge vekslene samtidig, like til høyre for vekselen. 
Dette gir selvsagt mening, men hvordan så en slik mekanisme ut, og hvordan fungerte den?
Er det noen som vet noe mer om dette?

Hilsen Halvor
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2415
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 oktober 2020 kl. 13:06
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1097
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 oktober 2020 kl. 14:49
Jeg kan ikke finne noe om akkurat den type stillemekanisme i Kjells lenker. I den siste er det riktignok noen bilder av manuelle stillemekanismer med langsgående stag, men disse har to spaker med lodd. Den på Treungen ser ut til å bare ha én spak, som burde tilsi at vekselen kun har to stillinger. Kan det være at den virker som enkelte MJ-veksler med kun én motor eller omskifter, der den ene stillingen tillater avvik i alle retninger og den andre virker som et sporkryss? (Har vært brukt av bl.a. Märklin og Fleischmann.)

I en normal kryssveksel vil alle de fire vekseltungene i samme ende bevege seg i samme retning. I de aktuelle MJ-vekslene beveger to av tungene seg motsatt vei av de to andre i samme ende. Det siste blir komplisert i fullskala med elektriske motorer, men det er kanskje like greit å gjøre det slik når styringen skjer via langsgående stag, der den langsgående bevegelsen uansett må konverteres til tversgående.
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1086
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 oktober 2020 kl. 15:34
Artig. Jeg visste ikke at det hadde vært en slik kryssveksel på Treungen. Det var en slik bak det gamle stillverket på Oslo Ø, men det er jo veldig lenge siden den forsvant. Det har nok vært noen sånne her og der, men veldig vanlige tror jeg ikke de har vært.
En fordel med løsningen er at man kan kjøre gjennom vekselen uansett hvordan den ligger, slik at man unngår å kjøre opp tungesettet i den andre enden.
Det er neppe noe stort problem å lage en tilsvarende løsning for motoriserte kryssveksler, men det er ikke noe behov for det. Når kryssveksler er motorisert er de normalt også sentralstilt. Da stilles det skiftevei gjennom vekselen, og så er det sikringsanlegget som sørger for at alle tungesettene ligger riktig.

Så vidt jeg kan se er stillanordningen på kryssvekselen på Treungen lik den som var på Oslo Ø.
Loddet er koblet direkte til to stag som går ut i vert sin retning. Bevegelsen fra loddet vendes 90 grader med en enkel vinkelarm. Jeg husker ikke helt i detalj hvordan dette var på Oslo Ø, men et sted utenfor eller mellom tungene er det noen vektarmer som fordeler kraften likt til hvert tungepar, og som samtidig konverterer bevegelsen til det ene tungeparet til motsatt retning. Selve tungeparene er jo egentlig helt vanlige sporvekseltunger.
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1086
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 oktober 2020 kl. 15:47
I den engelske Wikipediaartikkelen er det noen illustrasjoner som viser noe av dette.

Denne kryssvekselen har ett lodd og motsatt tungebevegelse, men mekanikken er (dessverre) tildekket.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/05_145_Bf_Wasa_Hafen%2C_DKW.jpg?uselang=de

Den venstre kryssvekselen på denne tegningen viser noe av mekanikken. Den har også bevegelige sporkryss, men det har ikke så mye å si. Det er bevegelsen helt ytterst som er interessant. Der er det tydeligvis bare en T-formet vinkelarm som både vender bevegelsen 90 grader, fordeler kraften til begge tungesettene, og snur bevegelsen motsatt. Ved nærmere ettertanke tror jeg det var slik det var på Oslo Ø.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Railroad_construction_-_theory_and_practice_-_a_textbook_for_the_use_of_students_in_colleges_and_technical_schools_%281908%29_%2814572057420%29.jpg?uselang=de
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1097
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 oktober 2020 kl. 16:24
Sitat: H. Lindholm H. Lindholm skrev:

Denne kryssvekselen har ett lodd og motsatt tungebevegelse, men mekanikken er (dessverre) tildekket.
Der ser en også et sporvekselsignal som er tilpasset denne typen kryssveksel. Selv om mekanikken er tildekket, ser en tydelig at tungene for høyre og venstre gren står i motsatt stilling.
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 730
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 oktober 2020 kl. 18:52
Spørsmålet er da om vekselen på Treungen var av typen med "motgående tunger", som den siste Helge refererer til, eller om den hadde 4 mulige stillinger. 
Jeg husker godt kryssvekselen i Arendal som hadde to separate stillere, og jeg brukte mye tid som guttunge på å fundere ut hvordan toget ville gå i de forskjellige stillingene... Wink



Edit: Helge har vel egentlig foreslått et svar ovenfor Wink.

Hilsen Halvor


Endret av halvors - 19 oktober 2020 kl. 18:56
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1086
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 oktober 2020 kl. 15:40
Kryssvekselen på bildet fra Arendal er helt vanlig med to lodd, ett for hvert tungesett.
Det er en teknisk sett enkel løsning, men har den lille ulempen at man kan risikere å kjøre opp tungene i den andre enden hvis man ikke er oppmerksom.
 
At kryssvekselen på Treungen hadde bare ett lodd og motgående tunger er helt tydelig. Tungenes stilling sees tydelig når man zoomer inn på bildet
Motgående tunger er forsåvidt en fordel fordi man da alltid kan kjøre gjennom vekselen uten å risikere å kjøre opp noe tungesett.
Ulempen er at ett lodd skal betjene fire tungesett. Det krever en del kraft, men hvis overføringene er godt smurt går det greit. Det krever også 4 ganger så lang stillervandring, noe som kan utlignes med utveksling til loddet, men da kreves enda større kraft på loddet.
Alt i alt har man nok funnet ut at to separate stillere er det mest praktiske, siden det var det desidert mest vanlige.
 
En helt annen sak som kan nevnes når det refereres til MJ-kryssveksler er at Märklins 5128 og 5207 for M-skinner rent sporgeometrisk faktisk ikke er kryssveksler i det hele tatt. Det er fire vanlige veksler med et kryss i midten, avviksporene går ikke inn i hverandre. Hvis man setter på to firehjulsdresiner hvor hjulene er det ytterste punktet på hver side, så kan de kjøre gjennom på hvert sitt avvikspor uten problemer. Den korte 2260 for K-skinner er også nesten slik, men der går "ytterskinnene" i avviksporene på en måte i hverandre på midten. Den lange 2275 for K-skinner er en "ordentlige" kryssveksel som dessuten har to stillere.
Alle andre typer jeg har sett fra andre fabrikanter er også "ordentlige" kryssveksler, men mange av dem har naturlig nok motgående tunger.
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 730
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 oktober 2020 kl. 15:56
Kryssveksler fra f.eks Peco og Weinert har separat styring av hver ende av vekselen, og dermed altså ikke motgående tunger. Disse er heller ikke umiddelbart enkle å modifisere til å ha motgående tunger om man skulle ønske det, fordi det er felles "stillestang" for alle 4 tungene i hver ende. Så for min Treungen-modell blir det nok separat stilling av hver ende av kryssvekselen... Disapprove

Roco 42451 er forøvrig også av typen kvasi-kryssveksel, som du nevner ovenfor Helge Smile.

Hilsen Halvor
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1097
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 oktober 2020 kl. 16:16
Også Trix har hatt "falske" kryssveksler, 4368 i Trix Express og 4968/14968 i Minitrix.

Denne typen veksler kan vel anses som en slags trang "Hosenträger".
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1097
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 oktober 2020 kl. 14:59
Sitat: halvors halvors skrev:

Så for min Treungen-modell blir det nok separat stilling av hver ende av kryssvekselen... Disapprove
Om du skal ha polariserte skinnekryss, er nok det den greieste løsningen uansett. Med kun to bryterstillinger for hele vekselen ville det ellers vært nødvendig med "frog juicers".
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 730
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 oktober 2020 kl. 18:13
Sitat: TorsteinS TorsteinS skrev:

Om du skal ha polariserte skinnekryss, er nok det den greieste løsningen uansett. Med kun to bryterstillinger for hele vekselen ville det ellers vært nødvendig med "frog juicers".
Frog Juicer bruker jeg uansett, det gjør kablingen av vekslene mye enklere Tongue. Se tråden "Sommerprosjekt"...

Hilsen Halvor
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.