Stilling av dobbel kryssveksel |
Post Reply |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 oktober 2020 at 09:46 |
I forbindelse med at jeg holder på med en modell av Treungen stasjon som FREMOdul har jeg sett igjennom mange bilder av bygninger og miljø på Treungen i driftstida. Blant annet dette: Her ser man en dobbel kryssveksel (engelskmann) til høyre i bildet, med en eller annen form for stillemekanisme som ser ut til å styre begge vekslene samtidig, like til høyre for vekselen. Dette gir selvsagt mening, men hvordan så en slik mekanisme ut, og hvordan fungerte den? Er det noen som vet noe mer om dette? Hilsen Halvor
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan finne noe her om stillmekanisme:
Eller her:
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kan ikke finne noe om akkurat den type stillemekanisme i Kjells lenker. I den siste er det riktignok noen bilder av manuelle stillemekanismer med langsgående stag, men disse har to spaker med lodd. Den på Treungen ser ut til å bare ha én spak, som burde tilsi at vekselen kun har to stillinger. Kan det være at den virker som enkelte MJ-veksler med kun én motor eller omskifter, der den ene stillingen tillater avvik i alle retninger og den andre virker som et sporkryss? (Har vært brukt av bl.a. Märklin og Fleischmann.)
I en normal kryssveksel vil alle de fire vekseltungene i samme ende bevege seg i samme retning. I de aktuelle MJ-vekslene beveger to av tungene seg motsatt vei av de to andre i samme ende. Det siste blir komplisert i fullskala med elektriske motorer, men det er kanskje like greit å gjøre det slik når styringen skjer via langsgående stag, der den langsgående bevegelsen uansett må konverteres til tversgående.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig. Jeg visste ikke at det hadde vært en slik kryssveksel på Treungen. Det var en slik bak det gamle stillverket på Oslo Ø, men det er jo veldig lenge siden den forsvant. Det har nok vært noen sånne her og der, men veldig vanlige tror jeg ikke de har vært.
En fordel med løsningen er at man kan kjøre gjennom vekselen uansett hvordan den ligger, slik at man unngår å kjøre opp tungesettet i den andre enden. Det er neppe noe stort problem å lage en tilsvarende løsning for motoriserte kryssveksler, men det er ikke noe behov for det. Når kryssveksler er motorisert er de normalt også sentralstilt. Da stilles det skiftevei gjennom vekselen, og så er det sikringsanlegget som sørger for at alle tungesettene ligger riktig.
Så vidt jeg kan se er stillanordningen på kryssvekselen på Treungen lik den som var på Oslo Ø. Loddet er koblet direkte til to stag som går ut i vert sin retning. Bevegelsen fra loddet vendes 90 grader med en enkel vinkelarm. Jeg husker ikke helt i detalj hvordan dette var på Oslo Ø, men et sted utenfor eller mellom tungene er det noen vektarmer som fordeler kraften likt til hvert tungepar, og som samtidig konverterer bevegelsen til det ene tungeparet til motsatt retning. Selve tungeparene er jo egentlig helt vanlige sporvekseltunger. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
I den engelske Wikipediaartikkelen er det noen illustrasjoner som viser noe av dette.
Denne kryssvekselen har ett lodd og motsatt tungebevegelse, men mekanikken er (dessverre) tildekket. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/05_145_Bf_Wasa_Hafen%2C_DKW.jpg?uselang=de Den venstre kryssvekselen på denne tegningen viser noe av mekanikken. Den har også bevegelige sporkryss, men det har ikke så mye å si. Det er bevegelsen helt ytterst som er interessant. Der er det tydeligvis bare en T-formet vinkelarm som både vender bevegelsen 90 grader, fordeler kraften til begge tungesettene, og snur bevegelsen motsatt. Ved nærmere ettertanke tror jeg det var slik det var på Oslo Ø. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Railroad_construction_-_theory_and_practice_-_a_textbook_for_the_use_of_students_in_colleges_and_technical_schools_%281908%29_%2814572057420%29.jpg?uselang=de |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der ser en også et sporvekselsignal som er tilpasset denne typen kryssveksel. Selv om mekanikken er tildekket, ser en tydelig at tungene for høyre og venstre gren står i motsatt stilling.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spørsmålet er da om vekselen på Treungen var av typen med "motgående tunger", som den siste Helge refererer til, eller om den hadde 4 mulige stillinger.
Jeg husker godt kryssvekselen i Arendal som hadde to separate stillere, og jeg brukte mye tid som guttunge på å fundere ut hvordan toget ville gå i de forskjellige stillingene... Edit: Helge har vel egentlig foreslått et svar ovenfor . Hilsen Halvor
Edited by halvors - 19 oktober 2020 at 18:56 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kryssvekselen på bildet fra Arendal er helt vanlig med to lodd, ett for hvert tungesett.
Det er en teknisk sett enkel løsning, men har den lille ulempen at man kan risikere å kjøre opp tungene i den andre enden hvis man ikke er oppmerksom. At kryssvekselen på Treungen hadde bare ett lodd og motgående tunger er helt tydelig. Tungenes stilling sees tydelig når man zoomer inn på bildet Motgående tunger er forsåvidt en fordel fordi man da alltid kan kjøre gjennom vekselen uten å risikere å kjøre opp noe tungesett. Ulempen er at ett lodd skal betjene fire tungesett. Det krever en del kraft, men hvis overføringene er godt smurt går det greit. Det krever også 4 ganger så lang stillervandring, noe som kan utlignes med utveksling til loddet, men da kreves enda større kraft på loddet. Alt i alt har man nok funnet ut at to separate stillere er det mest praktiske, siden det var det desidert mest vanlige. En helt annen sak som kan nevnes når det refereres til MJ-kryssveksler er at Märklins 5128 og 5207 for M-skinner rent sporgeometrisk faktisk ikke er kryssveksler i det hele tatt. Det er fire vanlige veksler med et kryss i midten, avviksporene går ikke inn i hverandre. Hvis man setter på to firehjulsdresiner hvor hjulene er det ytterste punktet på hver side, så kan de kjøre gjennom på hvert sitt avvikspor uten problemer. Den korte 2260 for K-skinner er også nesten slik, men der går "ytterskinnene" i avviksporene på en måte i hverandre på midten. Den lange 2275 for K-skinner er en "ordentlige" kryssveksel som dessuten har to stillere. Alle andre typer jeg har sett fra andre fabrikanter er også "ordentlige" kryssveksler, men mange av dem har naturlig nok motgående tunger.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kryssveksler fra f.eks Peco og Weinert har separat styring av hver ende av vekselen, og dermed altså ikke motgående tunger. Disse er heller ikke umiddelbart enkle å modifisere til å ha motgående tunger om man skulle ønske det, fordi det er felles "stillestang" for alle 4 tungene i hver ende. Så for min Treungen-modell blir det nok separat stilling av hver ende av kryssvekselen...
Roco 42451 er forøvrig også av typen kvasi-kryssveksel, som du nevner ovenfor Helge . Hilsen Halvor
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
Også Trix har hatt "falske" kryssveksler, 4368 i Trix Express og 4968/14968 i Minitrix.
Denne typen veksler kan vel anses som en slags trang "Hosenträger".
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du skal ha polariserte skinnekryss, er nok det den greieste løsningen uansett. Med kun to bryterstillinger for hele vekselen ville det ellers vært nødvendig med "frog juicers".
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Frog Juicer bruker jeg uansett, det gjør kablingen av vekslene mye enklere . Se tråden "Sommerprosjekt"... Hilsen Halvor
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |