MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Stasjonsbygning

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 08 desember 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Stasjonsbygning
    Sendt: 26 januar 2016 kl. 14:21
Fant en lenke på min pc til kartonbygge av et svensk stasjonshus. Bygningen burde kunne gå rett inn på et norsk anlegg også derfor poster jeg lenken her.

Hennan

Om noen kjenner denne og har bygget den ville jeg sette pris på en kommentar.

Terje

Tante Edit: rettskrivning

Endret av TeVe - 26 januar 2016 kl. 14:21
Terje V.
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 januar 2016 kl. 14:47
Sitat: TeVe TeVe skrev:

Fant en lenke på min pc til kartonbygge av et svensk stasjonshus. Bygningen burde kunne gå rett inn på et norsk anlegg også derfor poster jeg lenken her.

Hennan

Det er en trebygning, ja. Og sikkert mer norsklignende enn mye av det kontinentale, for eksempel. Men norsk stasjonsarkitektur er likevel ikke identisk med svensk. Dette henger selvsagt mye på hvilke arkitekter som er brukt og hva slags formspråk disse anvendte. I Norge er stasjonsarkitekturen preget av forholdsvis få arkitekter med sitt særpreg. Statsbanene benyttet faste arkittekter fram til ca 1913, da NSB opprettet sitt eget arkitektkontor, der også noen få arkitekter "regjerte" over lang tid. 

Den mest innflytelsesrike arkitekten(e) var far og sønn Paul Due, som leverte ca 2000 bygningetegninger i årene 1890-1910, som gav opphav til begrepet "Duehus". Grindvoll er et eksmpel på et slikt, og denne finnes også i modell:

Svein S
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 januar 2016 kl. 15:53
Jeg mener at "Allt om Hobby" hadde en artikkel om dette og en link til tegninger/byggeanvisning for noen år siden?
- Husker jeg rett, så ble denne revet og nøyaktig oppmålt for å flyttes til jernbanemuseet i Gävle?

Kjørte forbi Hennan i Sverige etter stasjonen forsvant. Da var det ikke bygget opp noe venteskur, så stasjonen er vel nedlagt og kun et spor for kryssing?
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 januar 2016 kl. 16:31
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

- Husker jeg rett, så ble denne revet og nøyaktig oppmålt for å flyttes til jernbanemuseet i Gävle?

Det stemmer. Den ble vel gjenoppført i Gävle like før jubileet i 2006.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.