MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stasjonsbygning i HO
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stasjonsbygning i HO

 Post Reply Post Reply
Author
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stasjonsbygning i HO
    Posted: 12 oktober 2017 at 11:36
Hei alle. Jeg holder på med et prosjekt og trenger litt tips.

Skal bygge Raufoss stasjon i HO skala men synes bygget blir veldig smått når jeg skallerer ned.
Bygget er i virkeligheten 7x8 meter pluss påbygg på 7x5. Dette blir 9,5 cm i skala 1:87 men jeg synes dette blir veldig smått, føler noe er galt med skalakalkulatoren ;p


SHG
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2017 at 23:27
Hei. Er ikke Raufoss stasjon ganske lik Reinsvoll og Nittedal stasjon ?
Mvh Rune
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 12:36
Hei igjen. Jo de er av samme type, veldig flotte bygg. Nittedal er nok absolutt finest av dem og Raufoss har ikke originale farger lenger. Som raufossing, så har mange av mine cruise og andre reiser startet på stasjonen hjemme og derfor er jeg veldig gla i stasjonen på Raufoss.

Jeg fant ut av skalaproblemet ved å ta de nøyaktige målene, skallere dem og så bare øke den med noen få prosent så størrelsen samsvarer med taksteinene jeg har kjøt ferdig og synet av selve bygget på stasjonsområdet mitt.

Skal forske litt på hvordan jeg legger ut bilder, så kan dere følge med på bygginga her..

SHG
Back to Top
KHE View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 10 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KHE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 12:38
Hei!
Skal man tro norgeskart.no/flyfoto er lengden på stasjon m/tilbygg ca 20m. Det skulle bli rundt 23 cm i HO.   mvh KHE
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 12:42
SHG
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 12:47
Det ble ikke med tekst til bildet, men det er nå så. Litt amatør enda.

Bildet har jeg selv tatt av stasjonsbygningen og den er 7x8 meter pluss tilbygget som er 7x5. Dette ble smått men det gikk.. Tok litt på øyemål iforhold til lok, menneskefigurer og annet jeg har fra før og resultatet er i ferd med å bli meget bra.

Har tatt meg noen kunstneriske friheter med tanke på at det er jugentstil her. Detaljer fra Reinsvoll stasjon, som i utgangspunktet har vært helt maken, er benyttet, samt at fargen er noe mer originaltilnærmet. Har valgt å beholde fasongen med tilbygget slik den er i dag da jeg synes dette er en god løsning.


SHG
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 12:50
bygget er ikke helt ferdig enda..
SHG
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 12:58
Har også gjenreist vanntårnet som sto på Raufoss i gamledager. Det var av samme type som det vanntårnet som er bevart ved Stryken stasjon.

SHG
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 13:12
Noen som har peiling på det bittelille huset i forkant her kan ha vært brukt til?


SHG
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 18:20
Så ble stasjonsbygningen ferdig på selveste fredag den 13.


SHG
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 21:57
Veldig bra
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2017 at 08:30
Originally posted by Frostnatt Frostnatt wrote:

Noen som har peiling på det bittelille huset i forkant her kan ha vært brukt til?



Jeg er ikke sikker, men kan den lille bygningen ha vært en aviskiosk, eventuelt sammen med tobakkutsalg?? Det stemmer godt med de øvrige bygningene på stasjonen og de funksjonene de hadde.


Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2017 at 10:18
Det virker å være et uttrygt sted å plassere en salgskiosk av noe slag. Den er dessuten faktisk utenfor plattformen.
Svein S
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2017 at 13:17
Den lille bygningen er ikke nevnt i boka om Gjøvikbanen, ei heller synes den på andre bilder enn dette bildet. Dette er eneste bildet som viser alle opprinnelige bygg på Raufoss. Bakerst ser vi vanntårnet, uthuset, aviskiosken, stasjonsbygget, privet OG den lille mystiske bygningen, utenfor plattformen.. Den vises ikke på bilder fra 1917 eller 1920. Privet ble senere malt mørkebrunt på 30 tallet, så bildet må være fra slutten på 20, eller begynnelsen på 30 tallet.

Jeg bygger den på mitt anlegg uansett, men skulle vært artig å funnet ut hva det lille huset ble brukt til, den korte tiden det stod der.. for etter krigen er det nemlig borte..
SHG
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2017 at 15:01
En tanke: mange (alle?) stasjonene på Gjøvikbanen fikk egen melkerampe i en ende ved at plattformen ble hevet/høyere. Dette ser man på bildet av Raufoss også, men kan det lille huset være et midlertidig melkespannlager når de kommer tilbake til stasjonen etc?
Dvs et eller annet i forbindelse med fast frakt av noe stykkgods?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2017 at 17:11
Stusser litt på dateringen 20-30-tallet. Designet på den lille bygningen er nemlig slik de opprinnelige bygningene var, noe som vel tyder på at bygget ikke ble oppført så lenge etter resten av bygningene. Due var NSBs arkitekt fram til 1910, så såfremt dette ikke var en standardbygningen som man så senere plukket fram tegningene av, er det lite trolig at man på 1920-tallet ville designe et bygg i en da foreldet stil. På den annen side er teksten på postkortet slik at det er laget etter ca 1905 en gang. De første postkorten, som kom for fullt rett etter 1900, hadde så godt som alle tekst i jugend-stil. Det har ikke dette postkortet. Så kanskje er bildet tatt rundt 1910-15.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2017 at 18:38
Kan dette være en laternebu?
Parafin/olje er jo brennbart. Brenner denne bua ned, så er ikke ødeleggelsene store. Den er også temmelig sentralt plassert.
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2017 at 16:36
Veldig fin stasjon! Smile
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2017 at 14:21
Nå som min hovedstasjon med gamle Raufoss som forbilde er så og si helt ferdig bygget, skal jeg blant annet bygge Raufoss kirke og noen andre kjente lokale bygg. Vurderer også Gjøvik stasjon siden den er staselig.

I den anledning lurer jeg på om noen har et Eina/Lillehammer vanntårn (Artitec) liggende som de kunne tenke seg å selge.

Og om noen har en enkel måte å lage mursteinsstruktur slik at lokstallen blir enkel og morsom å bygge. Lokstallen på Gjøvik er veldig lik den som er i Levanger og jeg vet det finnes modell av den, men ikke om det selges noe sted.

Er også på jakt etter Artitec sine Eina-byggesett. Godshus, stasjon og uthus-stabbur.

Hvis noen har disse byggesettene og vil selge, eller har tips, så blir jeg glad.

Og så dette med murstrukturen da.. (Bildet av lokstallen fant jeg på nettet: https://www.oa.no/kultur-og-underholdning/nyheter/gjovik/lokstallen-kan-bli-kulturarena/s/5-35-175027 , da det viser strukturen veldig godt.


SHG
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 12:32
I sin tid kjøpte jeg teglimitasjonsplater i plast fra Plasticard. De får fin finish hvis de males mattrøde og så gnis inn med talkum for å framheve fugene.
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 12:37
Man får kjøpt slike imitasjoner i papp i hobbybutikkene. Har i hvert fall sett det hos NMJ på Ensjø. Mener også Amundsen Hobby i Trondheimsveien har slike.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 14:03
Papp gir vel ikke så skarpe konturer som plastik, antar jeg. Her er lenke til Slater's plastikard som jeg nevnte: https://slatersplastikard.com/plastikard/embossed.php
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.