MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål rundt FCS, nevøanlegget
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål rundt FCS, nevøanlegget

Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål rundt FCS, nevøanlegget
    Posted: 05 januar 2008 at 12:02
Har sett litt på utvalget av biler som passer til Faller Car System, lurer på om ikke jeg skal prøve å få til noe der.

I mangel på en god infoside om FCS, spør jeg her:

1) Kan man stille inn hastigheten på bilene?

b) Bør man ha en slik for å unngå at en bil med godt batteri kjører inn i en bil med dårlig batteri?

III) Kan biler krysse i et kryss (+) uten å bli forvirret av den kryssende "ledetråden"?

2+2) Hvordan fungerer "sporveksler"? Kan de trigges av en timer e.l.?

10/2) Hvor lenge varer en lading?

Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 14:03
Originally posted by studenten studenten wrote:

Har sett litt på utvalget av biler som passer til Faller Car System, lurer på om ikke jeg skal prøve å få til noe der.

I mangel på en god infoside om FCS, spør jeg her:

1) Kan man stille inn hastigheten på bilene?
Studenten
I utgangspunktet så kan man ikke stille hastighten på bilene, er ikke lagt opp til noe slikt fra Faller sin side. Men man kan ved å foreta grep endre bilens hastighet. F.eks.  Endre spenningen til motoren ved å bruke motstand, dioder, pulsmodulering osv.

b) Bør man ha en slik for å unngå at en bil med godt batteri kjører inn i en bil med dårlig batteri?
Studenten

Jeg har ikke studert den der, men har man ikke noe form for stopp noen plass, så vil bilene kjøre inn i hverandre.  På et lite anlegg så kan man legge inn et stopp ved et trafikklys og der står bilen helt til bilen forrand har passert et vist punkt. Og det er jo slik jeg forstår at denne enheten til Faller virker.

III) Kan biler krysse i et kryss (+) uten å bli forvirret av den kryssende "ledetråden"?
Studenten

Ja, men jo nærmere den er 90grader på den andre jo bedre. Men med litt eksprimentering, så kan man få til temmelig "slakke" kryss.

2+2) Hvordan fungerer "sporveksler"? Kan de trigges av en timer e.l.?
Studenten

Sporvekslerne er en elektromagnet som i aktiv tilstand dytter opp en metall "pink".  Der sporveksleren skal være lages et mellomrom i kjøretråden. Når en bil kommer så vil den bare kjøre rettforbi dette oppholde i kjøretråden og fortsette rett fram og videre på den følgende tråden. Sidesporet legges nesten inntil mellomrommet i den rettfram kjøretråden , men med litt vinkel. Når elektromagneten aktiveres og denne pinken går opp, så dannes det en bane mellom åpningen på kjøre tråden og sideporkjøretråden. Vanskelig å forklare, men man skjønner det når man ser den.
Denne spolen kan fint styres av ekstern elektronikk, f.eks timer eller teller (vær 3 bil skal passere f.eks)

10/2) Hvor lenge varer en lading?

Studenten

Tror det er 7timer for standard batteriet.  Jeg byttet ut batterien på kjøretøyene som ble brukt på Bergen2020 utstillingen til LiPo batterier, disse har høyere spenning og har en mye mindre oppladningstid.

Edited by SveinR - 05 januar 2008 at 14:03
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 09:51
hei
du finner en del info på denne siden:
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.