Spørsmål rundt FCS, nevøanlegget |
Post Reply ![]() |
Author | |||||
studenten ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 05 januar 2008 at 12:02 |
||||
Har sett litt på utvalget av biler som passer til Faller Car System, lurer på om ikke jeg skal prøve å få til noe der.
I mangel på en god infoside om FCS, spør jeg her: 1) Kan man stille inn hastigheten på bilene? b) Bør man ha en slik for å unngå at en bil med godt batteri kjører inn i en bil med dårlig batteri? III) Kan biler krysse i et kryss (+) uten å bli forvirret av den kryssende "ledetråden"? 2+2) Hvordan fungerer "sporveksler"? Kan de trigges av en timer e.l.? 10/2) Hvor lenge varer en lading? Studenten |
|||||
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
|||||
![]() |
|||||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
I utgangspunktet så kan man ikke stille hastighten på bilene, er ikke lagt opp til noe slikt fra Faller sin side. Men man kan ved å foreta grep endre bilens hastighet. F.eks. Endre spenningen til motoren ved å bruke motstand, dioder, pulsmodulering osv.
Jeg har ikke studert den der, men har man ikke noe form for stopp noen plass, så vil bilene kjøre inn i hverandre. På et lite anlegg så kan man legge inn et stopp ved et trafikklys og der står bilen helt til bilen forrand har passert et vist punkt. Og det er jo slik jeg forstår at denne enheten til Faller virker.
Ja, men jo nærmere den er 90grader på den andre jo bedre. Men med litt eksprimentering, så kan man få til temmelig "slakke" kryss.
Sporvekslerne er en elektromagnet som i aktiv tilstand dytter opp en metall "pink". Der sporveksleren skal være lages et mellomrom i kjøretråden. Når en bil kommer så vil den bare kjøre rettforbi dette oppholde i kjøretråden og fortsette rett fram og videre på den følgende tråden. Sidesporet legges nesten inntil mellomrommet i den rettfram kjøretråden , men med litt vinkel. Når elektromagneten aktiveres og denne pinken går opp, så dannes det en bane mellom åpningen på kjøre tråden og sideporkjøretråden. Vanskelig å forklare, men man skjønner det når man ser den.
Denne spolen kan fint styres av ekstern elektronikk, f.eks timer eller teller (vær 3 bil skal passere f.eks)
Tror det er 7timer for standard batteriet. Jeg byttet ut batterien på kjøretøyene som ble brukt på Bergen2020 utstillingen til LiPo batterier, disse har høyere spenning og har en mye mindre oppladningstid. Edited by SveinR - 05 januar 2008 at 14:03 |
|||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||||
![]() |
|||||
Ove I Hagen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 40 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
hei
du finner en del info på denne siden:
|
|||||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |