Spørsmål om modul |
Post Reply |
Author | |
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 mai 2006 at 19:35 |
God aften mine herrer. Jeg sitter og tegner en stasjon som skal bygges i henhold til Fremo-standard, og kommer til å benytte meg av Togbutikkens moduler for kurver. (Stasjonen ligger i en kurve). Det jeg imidlertid stusser på er at modulbyggesettene kommer med to forskjellige høyder ved hver kant. Enten er den lav, eller så er den høy. Dette passer mildt sagt dårlig, siden landskapet på og rundt denne stasjonen er paddeflatt. Så derfor lurer jeg på hva man må gjøre her? Bytte endestykker med en rettmodul? Kjøpe løse endestykker i tillegg til svingmodulen? I tillegg lurer jeg litt på hva erfarne Fremoister mener om dette. Er det greit å kjøre en "flat" kurvemodul, eller vil alle se rart på meg når jeg en gang i fremtiden dukker opp i Arendal? Det er jo ikke værre enn at modulene som kommer på hver side av min er flate rettmoduler? Eller er dette fy-fy i Fremo-miljøet... Hilsen Kjetil |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje dette endestykket passer bedre for ditt behov? http://ostramo.parostroj.net/pdf/h0-202.pdf Dette er E88/E96 endestykket (E88 er hele høyden, E96 er fra den stiplede linken og opp). Den norske FREMO-normen sier følgende (punkt 2.3): For kontinuitet i landskapet er det klart en fordel med overgangsmoduler, men du blir neppe avvist i døra om du kommer med en E88 modul . Faktisk finnes det i miljøet en E88 modul, bygget for noen år siden, og den er velkommen når den er med på treff. Men kanskje du kan bygge overgangsmoduler til stasjonen din og la de fungere som signalmoduler for innkjørssignaler?
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjetil.
Forstår jeg deg rett når du skal bygge om en strekningsmodul til stasjonsseksjon? Jeg tror nesten det hadde vært enklere (og billigere) å bygge modulkassene helt fra scratch. I byggesettene følger med endestykke B96 som er det overlegent mest brukte. Dette er et enkeltsporgrensenitt som ikke er beregner for flere spor i bredden. Å bytte ut disse med flate som du skriver er heller ikke likefrem da både ende- og sideplatene er skråfrest i kantene for å passe sammen. I tillegg er det frest inn hakk for sammenføyning. Jeg vil anbefale deg å bygge kurven som strekningsmodul. Dette gir deg noe å øve på før du setter i gang med stasjonen. Men til ditt spørsmål: En modul kan bestå av flere seksjoner. Det finnes ingen begrensinger på vinkel eller lengde så lenge sporet holder seg innenfor hva standarden krever. Det du kan gjøre er å bygge flere kurveseksjoner som er så kuperte eller flate som du vil. I hver ende av disse har du en seksjon med grensesnittet på, Da kan du bygge stasjonen akkurat slik du vil ha den. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Takker så mye for svar. Jeg kan jo fortelle litt om planene slik at de mer erfarne kan komme med noen gode råd. Nøyaktig hva jeg skal bygge har jeg vurdert lenge, og jeg har noen andre alternativer i bakhånd også. I utgangspunktet strider jeg nok litt i mot Fremo-normen, siden jeg ikke bare tar utgangspunkt i tidsrommet Fremo bruker, men også hvordan stasjonen/området så ut i virkeligheten. Dette henger vel litt sammen med den historiske tankegangen jeg har fra NJK og museet. Nøyaktig hvor nøyaktig det vil bli, og hvor mange kompromisser jeg må inngå får tiden vise. Stasjonen jeg planlegger er gamle Holstad rett sør for Ski. Dette var forøvrig NJK Østfoldbanen sitt tilholdssted i mange år, før jernbanen forsvant litt vestover i terrenget. På det nederste bildet har det fortsatt ikke kommet noe kryssingsspor, men det vil jeg nok ta med. Dette blir da et avviksspor til venstre for hovedsporet som er nærmest bygningen. Jeg vil også ta med "drittsporet" til høyre i bildet. Her ble pudretvognene fra Østbanen tømt frem til like etter krigen. Om jeg tar med sidesporet inn til teglverket (nå Felleskjøpet) får tiden vise. Det må i såfall bli en egen modul. De røde strekene på flyfotoet er kun omtrentlige. Men avstanden fra planovergangen til vekselen til teglverket er nøyaktig 217 meter. Noe som tilsvarer 2,49 meter i H0. Hilsen Kjetil |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjetil, jeg vil nok anbefale, som Dag Cato, at du bygger modulkassene fra scratch, og rett og slett kjøper to B96 endestykker for ytterendene av modulen. Mellom seksjonene (jeg pleier å skille mellom seksjoner og moduler, en modul kan bestå av flere seksjoner) kan du ha et flatt grensesnitt som er tilpasset landskapet der skjøten kommer. Du står også fritt med å plassere sporet (sporene) ved disse overgangene. Og den enkelte seksjonen trenger ikke være firkantet eller tilsvare en bestemt kurve-radius eller -vinkel. Det som er viktig er at sporet på endene er riktig plassert og vinkelrett på endestykket. Og at radius på sporet imellom overholder kravene, dvs. minst 100cm radius. Ut fra det du viser på bildene vil det bli mye mer. Jeg har selv laget flere slike moduler, bl.a. to kurver som hver består av 3 seksjoner, med et ikke-standard grensesnitt imellom, og med B96 på begge endene. Selvsagt må da disse 3 seksjonene alltid stå samlet for å utgjøre en modul. Lykke til med videre planlegging! Hilsen Halvor |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Kjetil!
Ser ut som et bra valg av stasjon. Jeg sitter og studerer det nederste bildet. Ved siden av at jeg ser at det er masse bra å bygge her, legger jeg merke til at det ser ut som om plattformen fortsetter på andre siden av planovergangen? Altså nærmest betrakteren? Snedig. Ellers er det åpenbart at du må ta med teglverket! En perfekt kunde for jernbanen, og det vil gi både skifting og trafikk. Likevel sikkert lurt å vente til "trinn 2" - Hvordan går det med stasjonen, da? Vegvesenet ville rive, men kommunen sa nei. Blir den vernet og satt i stand? |
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg prøvde meg på en liten gymnastikk omkring å bygge Sande st (gamle) som seksjonert Fremomodul. Her tar jeg med meg innkjørsignaler i begge ender. Disse står på overgangsmoduler som ville blitt første steg i prosessen med å lage denne modulen. Slik det er nå så er dette eikke aktuellt å gjøre uten å måtte kompromisse ganske mye på lengden. denne er lagt på is fordet det her vil måtte inngås kompromiser på lengden. 9 meter stasjon genererer ikke nok trafikk/kjøring til å forsvare denne byggingen slik. Den vil kreve omtrent en siden i en gymsal alene og da bør den inneholde flere spor/muligheter enn ha danne gjør. Her er ting laget slik at den kan benyttes i ulike trinn, fra 2 FREMO overganger (Som vil kunne fungere som blokkpost på strekning) frem til full stasjon via forskjellige mellomtrinn |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utrolig stilig!
Du bygger en stasjon steg for steg, og den kan hele tiden benyttes selv fra de første moduler. Nå ble jeg litt glad, for jeg vet nå hva jeg må gjøre med mine (planlagte) Aumamoduler! |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøvde meg på et lignende stunt i 2000 med utgangspunkt i Årnes stasjon: Det var en stor diskusjon på forumet om lengder, om f.eks. prototyplengde ville funke i modell. Årnes ble alt for lang om en skulle lage den korrekt, men med litt tilpasninger, kunne den bygges. Her er en link til en side med planene: http://www.platelayer.com/mj/aarnes/komp/index.htm Det er også flere eksempler på sammensetting av modulene: Originalplanen er her, men den ble alt for lang: http://www.platelayer.com/mj/aarnes/sporplan.htm Men, det ble aldri noen Fremo-moduler på meg, det ble for stort. Det ble Z-skala istedenfor: http://www.platelayer.com/saguaro-river-zmod-layout.aspx Edited by smholt - 28 juli 2010 at 10:19 |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallo Henning. Teglverket hadde vært veldig artig å få med seg, men det får komme som del 2 av stasjonen. Her må jeg ha flere bilder av bygningen slik den var, for i dag ser det helt annerledes ut her. Når det gjelder stasjonsbygningen og pakkhuset på Holstad blir det nok mest sannsynlig revet. Før kommunen/vegvesenet får bestemt seg har det nok falt fra hverandre av seg selv. Når jeg var der for litt siden for å fotografere og ta mål var det to råtne plankehauger, og ikke to bygninger.... Takk til dere andre for innspill forresten, det blir nok å kjøpe endestykker og ta en tur til Byggmakker.... Hilsen Kjetil |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kejtil, har du flere bilder av hvordan det var, og en sporplan?
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har noen papirkopier fra Akershus Fylkesbibliotek, men disse får jeg ikke lov til å legge ut. Jeg skal ta å slenge ut sporplanen senere i kveld. Hilsen Kjetil |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Grunnen til at man bygger en FREMO modul, er for at den skal brukes. Det med bruk er viktigere enn om stasjonen er 100% korrekt. Det store problemet er at klokken går raskere enn i virkeligheten, mens skiftingen foregår i sanntid. Så med lange stasjoner er det lønnsomt å ha kryssingsspor på flere steder enn det er i virkeligheten. Et tips der er å ta en titt på sporplaner på stasjonen fra flere tidsepoker. For noen år siden, bygde jeg Jaren stasjon. Denne ble 7.2 meter lang. På en sporplan fra 1938, hadde stasjonen et ekstra kryssingsspor til en vognvekt. Dette løste problemet for skiftepersonalet. Selv om stasjonen ikke er 100% korrekt, da dette sporet forsvant under krigen.
Når jeg bygget denne var jeg litt negativ, siden den ble så lang, men første gangen det gikk et tog med lok+8boggie vogner, og det fortsatt var godt med luft rundt denne, var jeg overbevist om at riktig lengde er veien for meg. Jaren har kommet seg ut fra kjelleren hjemme, og står nå under ombygging på KGB. Så Kjetil og alle andre, bygg med riktig lengde, det er moro. Per Roar Johansen |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjetil, Hvordan gikk turen til Byggmakker? -Og ikke minst; hvordan har det gått etterpå? |
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Turen til Byggmakker gikk veldig fint, det samme med Tillig-bestillingen min Jeg har imidlertid hatt mye annet å gjøre i sommer, spesiellt med tog i skala 1:1, så modulen må vente til mørke høstkvelder. Men målet er å ta den med til Arendal til våren. Dessverre ble det ikke noe Sandnestreff på meg, selv om dette var planen tidligere i våres. Hilsen Kjetil |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har flyttet samtlige innlegg fra og med spørsmålet om Skollenborg og Krekling stasjoner over til eget emne da diskusjonen er litt OT i forhold til Kjetils opprinnelige emne.
MVH Dag Cato Assisterende moderator |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er status nå Kjetil??
Såvidt jeg kunne se var hverken du eller modul på plass i Arendal i helgen.. så målet ble tydeligvis ikke nådd... Har materialene til byggmakker blitt til ved i løpet av vinteren?
Hvis ikke håper jeg hvertfall du har oppbevart dem varmt og godt så ikke de har slått seg for mye
Eirik
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei Eirik, dessverre fikk jeg ikke muligheten til å reise til Arendal denne helgen. Men jeg regner med at det kommer flere Fremo-treff i løpet av året. Modulene (eller rettere sagt delene) ligger og venter på litt mer initiativ fra min side. Akkurat nå denne vinteren er det Cad som har opptatt mye tid, men nå strømmer tegninger ut slik at Holstad-modulen får sett sitt første dagslys om ikke lenge.
Legger ved en skjermdump av siste tilskudd på "Cad"-stammen, så får vi se om jeg får skrudd sammen noe håndfast som kan vises på den flotte Holstad-modulen etterhvert.
Noen som kan gjette på hvilken vogn dette er forresten?
Hilsen Kjetil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |