MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - sporplaner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

sporplaner

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: sporplaner
    Posted: 11 mai 2010 at 11:43
Finnes det en bok eller en oversikt over sporplaner til de forskjellige stasjonene noe sted??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 11:49

Noen mulige kilder: 

1. NSB gav ut stasjonsbeskriveslser på 1980-tallet, og der ligger sporplaner ved. Bøkene kan være litt vanskelige å få tak i, men jBV s bibliotek i Oslo og Jernbanemuseet har de sikkert.

2. Den andre kilden er å bruke de mange ulike kartene på Internett, og zoome seg inn på ønsket stasjon der. Da får du dagens sporplaner.

3. NJK har gitt ut noen bøker som omhandler baner, og der er det ofte sporplaner også. I farten kommer jeg på Rørosbaneboka som har rikelig med sporplaner, og fra ulike tidsperioder. Jeg mener også at boka om Arendal-Treungenbanen har godt med sporplaner. Thor Bjerke er forfatter for begge. JEg vil tro at bedre bibliotek kan skaffe disse bøkene. Rørosbaneboka er vel forresten i salg ennå hos NJKs salgsavdeling.

Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:16
Originally posted by ses ses wrote:

Noen mulige kilder: 

1. NSB gav ut stasjonsbeskriveslser på 1980-tallet, og der ligger sporplaner ved. Bøkene kan være litt vanskelige å få tak i, men jBV s bibliotek i Oslo og Jernbanemuseet har de sikkert.

2. Den andre kilden er å bruke de mange ulike kartene på Internett, og zoome seg inn på ønsket stasjon der. Da får du dagens sporplaner.

3. NJK har gitt ut noen bøker som omhandler baner, og der er det ofte sporplaner også. I farten kommer jeg på Rørosbaneboka som har rikelig med sporplaner, og fra ulike tidsperioder. Jeg mener også at boka om Arendal-Treungenbanen har godt med sporplaner. Thor Bjerke er forfatter for begge. JEg vil tro at bedre bibliotek kan skaffe disse bøkene. Rørosbaneboka er vel forresten i salg ennå hos NJKs salgsavdeling.

De ligger på Jernbanemuset på Hamar, har selv vært å scannet inn en del fra Nordlansbanen. Både bygninger og sporplaner er med i boka.
A matter of life and death
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:21
Må man opp dit for å kikke i bøkene eller kan man låne de "hjem"?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:23
Jernbanemuseet tror jeg ikke låner ut ting, nei. De formidler ikke mellom biblioteker en gang. Men de har et greit bibliotek, og med et digitalkamera kan man jo avfotografere det man vil. Mye annet artig er det å se på der også, så har man anledning til å avsette en dag der, kan det være verdt det. Men man komme i kontortiden, og det kan jo være litt vanskelig for noen.
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:36
Ok, da får jeg prøve på det en gang jeg har fri i uka, takk for mye bra hjelp som alltid Smile
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 12:53
Det er sikkert lurt å ringe på forhånd, dels for å forsikre seg om åpningstider og for å sjekke om disse bøkene er tilgjengelige den dagen du har tenkt deg dit. 
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.