MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan spørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan spørsmål

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan spørsmål
    Posted: 10 august 2019 at 20:39
Hei jeg prøver lage meg en 8 talls bane lik denne på bilde men med marklin c-skinner jeg har liggende. Av en eller annen grunn får jeg ikke til å passe sammen uten å presse sammen skinnene noe som ikke er meningen vel. Er det noen forskjell på skinner til marklin my world og marklin c-track. Noen som vet ? 

Noen eventuelt som har skinne oversikt over hvilke skal bruke til marklin c-track for å lage 8 talls bane ? 
Bilderesultat for marklin my world
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2019 at 02:23
Såvidt jeg skjønner, må "my world"-sporkrysset (art. nr. 23303) ha en krysningsvinkel på 30 grader, noe jeg ikke finner i C-skinnesortimentet. Den nærmeste der er på 24,3 grader (24640).

Jeg antar du kan få til et 8-tall med C-skinner ved å legge til en 5,7 graders kurve (art.nr. 24206, radius R2) på hver side av krysset, dvs. én i hver sin sirkel. I tillegg må skinnebiten ytterst i hver ende, altså lengst fra krysset, ha radius R2 (24230).
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2019 at 12:30
Ok da prøver jeg det ut tusen takk for svar.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2019 at 22:32
Slik var det jeg mente:

8-tall med C-skinner

Med M-skinner er det for øvrig mulig å få til et "perfekt" 8-tall med samme geometri som med "my world"-skinnene. Da bruker man krysset med artikkelnr. 5114 (30 grader og lengde 193 mm). Med "perfekt" mener jeg her at det er samme radius hele veien.

Man kan også få til et "perfekt" 8-tall med C-skinner, men da må man bruke radius R2, og man trenger fortsatt skinnesegmentene på 5,7 grader.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.