MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Sporplan spørsmål

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
marklintog Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 15 juni 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér marklintog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Sporplan spørsmål
    Sendt: 10 august 2019 kl. 20:39
Hei jeg prøver lage meg en 8 talls bane lik denne på bilde men med marklin c-skinner jeg har liggende. Av en eller annen grunn får jeg ikke til å passe sammen uten å presse sammen skinnene noe som ikke er meningen vel. Er det noen forskjell på skinner til marklin my world og marklin c-track. Noen som vet ? 

Noen eventuelt som har skinne oversikt over hvilke skal bruke til marklin c-track for å lage 8 talls bane ? 
Bilderesultat for marklin my world
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 august 2019 kl. 02:23
Såvidt jeg skjønner, må "my world"-sporkrysset (art. nr. 23303) ha en krysningsvinkel på 30 grader, noe jeg ikke finner i C-skinnesortimentet. Den nærmeste der er på 24,3 grader (24640).

Jeg antar du kan få til et 8-tall med C-skinner ved å legge til en 5,7 graders kurve (art.nr. 24206, radius R2) på hver side av krysset, dvs. én i hver sin sirkel. I tillegg må skinnebiten ytterst i hver ende, altså lengst fra krysset, ha radius R2 (24230).
Til toppen
marklintog Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 15 juni 2007
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér marklintog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 august 2019 kl. 12:30
Ok da prøver jeg det ut tusen takk for svar.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 august 2019 kl. 22:32
Slik var det jeg mente:

8-tall med C-skinner

Med M-skinner er det for øvrig mulig å få til et "perfekt" 8-tall med samme geometri som med "my world"-skinnene. Da bruker man krysset med artikkelnr. 5114 (30 grader og lengde 193 mm). Med "perfekt" mener jeg her at det er samme radius hele veien.

Man kan også få til et "perfekt" 8-tall med C-skinner, men da må man bruke radius R2, og man trenger fortsatt skinnesegmentene på 5,7 grader.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,098 sekunder.