Sporplan spørsmål |
Svar ![]() |
Forfatter | |
marklintog ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 15 juni 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10 august 2019 kl. 20:39 |
Hei jeg prøver lage meg en 8 talls bane lik denne på bilde men med marklin c-skinner jeg har liggende. Av en eller annen grunn får jeg ikke til å passe sammen uten å presse sammen skinnene noe som ikke er meningen vel. Er det noen forskjell på skinner til marklin my world og marklin c-track. Noen som vet ?
Noen eventuelt som har skinne oversikt over hvilke skal bruke til marklin c-track for å lage 8 talls bane ? ![]() |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 25 januar 2011 Land: Norge Status: Utlogget Points: 1173 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Såvidt jeg skjønner, må "my world"-sporkrysset (art. nr. 23303) ha en krysningsvinkel på 30 grader, noe jeg ikke finner i C-skinnesortimentet. Den nærmeste der er på 24,3 grader (24640).
Jeg antar du kan få til et 8-tall med C-skinner ved å legge til en 5,7 graders kurve (art.nr. 24206, radius R2) på hver side av krysset, dvs. én i hver sin sirkel. I tillegg må skinnebiten ytterst i hver ende, altså lengst fra krysset, ha radius R2 (24230). |
|
![]() |
|
marklintog ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 15 juni 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 275 |
Ok da prøver jeg det ut tusen takk for svar.
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Medlem siden: 25 januar 2011 Land: Norge Status: Utlogget Points: 1173 |
Slik var det jeg mente:
![]() Med M-skinner er det for øvrig mulig å få til et "perfekt" 8-tall med samme geometri som med "my world"-skinnene. Da bruker man krysset med artikkelnr. 5114 (30 grader og lengde 193 mm). Med "perfekt" mener jeg her at det er samme radius hele veien. Man kan også få til et "perfekt" 8-tall med C-skinner, men da må man bruke radius R2, og man trenger fortsatt skinnesegmentene på 5,7 grader.
|
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |