MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Sommerprosjekt

Svar Svar Side  <12
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 oktober 2020 kl. 13:32
Da er lokstallen mer eller mindre ferdig (en liten detalj mangler...Wink), og slik ser den ut på sin plass på modulens seksjon E:

Sporene er bare lagt midlertidig, og "gulv" mellom og på siden av skinnene er enda ikke klart.
Det er lagt inn lys i stallen og smia.

Neste bygning ut er vanntårnet... Tongue

Hilsen Halvor
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 oktober 2020 kl. 22:26
Hvordan festet du portene?
https://www.facebook.com/togrommetside/
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (2) Thanks(2)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 oktober 2020 kl. 23:52
Portene er festet i små "ører" som jeg plukket fra et messingbyggesett til en T3-vogn fra Steinar&Steinar Tongue. Det er surreringene som er beregnet på toppen av stakene på vogna. Jeg boret opp hullet med 0,5 mm bor. Hele delen er noen få mm lang (10 mm rute på bildet):

Denne limes fast i et 0,5 mm hull i veggen ved siden av porten med superlim. Jeg sleit litt med å få alle til å henge skikkelig, men etter noen forsøk ble det greit. Det er 3 slike "ører" per port.

På porten festes 3 stk biter av gitarstreng i hvert sitt hull, bøyd i vinkel slik at øverste og nederste går nedi ørene, og den midterste kan presses under øret slik at porten ikke så lett hopper av. Trådene bøyes og limes med superlim på baksiden av porten ...

Dette er en fiklete prosess, og det tok noen forsøk før jeg fikk det rimelig greit til. Når det er gjort riktig vil portene svinger veldig lett på disse hengslene (nesten for lett...Shocked).

Øverste tråden er også bøyd tilbake for å sikre porten bedre mot å hoppe av.

Utfordringen er å få portene til å henge rett og i samme høyde, det kan gå med noen biter gitarstreng for å få det til Wink.
Dette opphenget er nok ikke all verdens solid, men det funger ved forsiktig bruk...Embarrassed

Hilsen Halvor
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 oktober 2020 kl. 11:33
Vanntårnet på Treungen
På Treungen står det er veldig karakteristisk og stort vanntårn. Det må selvsagt være med på modulen Wink. Idag rommer tårnet en steinbutikk i 3 etasjer, men min modell skal ha vann...

Modellen er bygget etter de originale tegningene, men det viser seg at disse ikke stemmer helt med virkeligheten. Det har skjedd noe med høyden på tårnet under byggingen Ouch. Men jeg tror resultatet er rimelig brukbart...

Tårnet har enda ikke fått "fyllingstut" for det har jeg ikke. Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i en slik rett tut som vist på bildet på det første bildet? Embarrassed
For mange år siden fikk jeg tak i en hvitmetall-tut som stemmer, som jeg brukte på vanntårnet til Flaten-modulen min, men jeg vet ikke hvor den kommer fra eller finnes...

Lampene på utsiden av vanntårnet er av samme design som de som finnes ellers på stasjonen, og jeg har ikke klart å finne disse i en rimelig lik modell. Derfor bestemte jeg meg for å lage noe enkelt som likner. Embarrassed

En 3 mm hvit lysdiode ble filt flat på enden, og malt sort fra på den øverste delen. Ledninger ble loddet på før montasje, og så ble disse stukket inn i huller i veggen på tårnet. Resultatet ble rimelig bra, og jeg tenker å bruke slike ellers på stasjonen også. Billig og enkelt...Wink

Tårnet er nå straks klar for montering på modulen, dvs. at det skal være avtagbart for transport, med elektrisk tilkopling for lyset i basen.

Hilsen Halvor
Til toppen
Per R Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 10 juni 2020
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per R Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 oktober 2020 kl. 20:33
Igjen en nydelig modell du har laget av et flott bygg!

Jeg savner takrenner og nedløpsrør, men det er kanskje det som er avviket du nevner mellom tegning og den faktiske bygningen...

Du har vel sikkert vurdert og kanskje prøvd det, men «tuten» kan kanskje lages i rett form av tynn styren? Når den er herdet kan enden varmes forsiktig og bøyes til den formen den skal ha. Det kan hende du må lage flere før den blir tilnærmet perfekt...
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 oktober 2020 kl. 08:30
Takrenner og nedløpsrør kommer, jeg må bare få tak i egnede materialer først Tongue
Avviket fra tegningen (og min modell) til det virkelige bygget er at avstanden fra de øverste vinduene til taket er større i virkeligheten enn på tegningen. Det kan virke som bygget er noe høyere enn opprinnelig tegnet.

Tuten må jeg komme tilbake til, den er nok ikke så enkel å forme, for den er både konisk og bøyd... Men kanskje et egnet prosjekt for de som driver med 3D-printing Wink.

Hilsen Halvor
Til toppen
Per R Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per R Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 oktober 2020 kl. 11:20
Det høres ut som 3D kan være løsningen, ja.

Og jeg regnet ikke med at du ville la tårnet stå uten renner og nedløp. Det var fleip da jeg antydet at det var avviket.
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 oktober 2020 kl. 15:46
Mens vanntårnet venter på å bli helt ferdig er forberedelsene i gang med reisverket på stasjonsbygningen på Treungen LOL

2 mm plastplate skal kles med Evergreen "Board and Batten" plate etter hvert Smile.

Hilsen Halvor
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 oktober 2020 kl. 00:48
Det var egentlig en interessant måte å bygge bygninger på🙂
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 oktober 2020 kl. 12:50
Jeg har god erfaring med å bygge slik, stasjonsbygningene til Arendal og Gaukås ble laget på samme måten. Bygningen blir solid, og det er rimelig enkelt, om man bare er nøyaktig i starten Wink.
Utfordringen er at alle detaljer i vindusåpningene, sprosser o.l., må bygges før ytterveggen med vinduene monteres på "reisverket"...

Hilsen Halvor
Til toppen
Per R Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per R Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 oktober 2020 kl. 20:14
Dette var en snedig metode som må prøves når det er mye vindusglass.

Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging?
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 oktober 2020 kl. 22:47
Sitat: Per R Per R skrev:

Bruker du ferdige vinduer/ deler av vinduer for å få fine sprosser eller er de også scratchbygging?

Normalt vil jeg scratchbygge vinduene, det er oftest vanskelig å finne ferdige vinduer som passer. Spesielt på en bygning som denne er det mange forskjellige vinduer.
Etter som listverket rundt vinduene skal være hvite vil jeg først male veggene, og så bruke umalte Evergreen plaststrips for listverket rundt vinduene, limt fast i plastplatene som dekker utsiden av veggene, og eventuelle sprosser inni, satt sammen av tilpassede plastbiter. Et ordentlig puslespill Tongue. Tynne sprosser kan for eksempel lages med (hvit) sytråd limt fast på baksiden av plastplatene, tvers over vinduene.
Alt dette gjøres før "ytterveggen" limes fast på "glasset".

Hilsen Halvor
Til toppen
Per R Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per R Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 oktober 2020 kl. 08:00
Takk for svar! Det blir ikke mindre imponerende når du legger så mye i detaljene, men det er jo også detaljene som lager helheten.

Jeg gleder meg til å følge jobben din med stasjonsbygningen.
Til toppen
esg Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 19 mai 2014
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér esg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2020 kl. 14:24
Basic spørsmål, men hvilket verktøy bruker du for å kappe plastplatene?
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2020 kl. 15:35
En 9 mm "brytekniv". Det viktige er at den er tynn og har et rimelig godt håndtak å holde i. Plastplatene jeg bruker her er ganske tynne (1 mm), så det holder med 2-3 drag med kniven i hver retning i hvert kutt. Det er viktig å ta dette sakte slik at kuttet blir rett. Og bryt bladet ofte slik at den alltid er skarp...

Hilsen Halvor
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2020 kl. 16:03
... eller hmmm: Misforsto jeg deg litt nå Tongue. De platene jeg nevnte ovenfor er de tynne Evergreen platene for utsiden av veggene.
De tykkere platene jeg bruker som "reisverk" er litt mer styrete å dele. Jeg bruker 2 mm plastplate fra Biltema. De kan sages, men jeg har så langt risset på begge sider med en skarp kniv (mange riss), og så knekt plata over en bordkant. Det går oftest bra Embarrassed.

Hilsen Halvor

Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2020 kl. 18:52
Så er ytterveggene grovskåret og midlertidig festet med dobbeltsidig tape på bygningskroppen for sjekk og tilpasning Tongue.

Vindusåpningene skal nå renskjæres, alle delene skal tilpasses i hjørnene, og så er det klart for maling. Delene males hver for seg.
Etterpå kan jeg begynne å sette inn listverk og sprosser i vinduene. Smile

Hilsen Halvor
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 november 2020 kl. 13:52
Litt farge hjelper også på... Tongue

Hilsen Halvor
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 november 2020 kl. 10:35
Vinduene i stasjonsbygningen på Treungen er en utfordring Tongue. Det er 27 vinduer med småruter, i veldig mange forskjellige størrelser og utførelser. Å bruke ferdige vinduer er ikke aktuelt, og jeg har bestemt meg for å scratchbygge alle vinduene...
Det tar tid! Så langt, etter et par ukers jobb, har jeg blitt ferdig med 10 vinduer. Jeg bygger vinduene med Evergreen profiler og strips. Vindusrammene er 1,5 mm vinkelprofiler, og sprossene er 0,5 - 1 mm strips. 

Bildet over viser 3 stadier i vindusbyggingen, fra høyre mot venstre. Det å kutte sprossene i riktig lengde slik at de lar seg lime inn i ramma uten å bøye seg er den største utfordringen.

Men så langt ser det slik ut, fasaden mot sporet er nesten ferdig:

Det skal litt mer pynt og farge på utbygget ved hoveddøra.

Jeg kan nok kose meg med disse vinduene fra mot jul før alle er på plass Big smile.

Hilsen Halvor
Til toppen
 Svar Svar Side  <12
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.